پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حزب تودهٔ ایران: برای حفظ صلح و خنثی کردن طرح‌های تنش‌آفرین ارتجاع و امپریالیسم بکوشیم!

باردیگر شعله‌های آتش درگیری نظامی خطرناکی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در همسایگی میهن ما و مرزهای آن بالا گرفته است. دخالت‌های آشکار کشورهای ارتجاعی منطقه ازجمله دولت ارتجاعی اردوغان و رژیم ولایت فقیه در تشویق حکومت جمهوری آذربایجان به ادامه درگیری‌های نظامی، اقدام‌هایی خطرناک‌اند که بی‌شک به هدف‌های کوتاه و دراز مدت امپریالیسم در منطقه یاری خواهد رساند. رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیهٔ عضو پیمان ناتو، با دفاع از راه‌حل نظامی مسئلهٔ قره‌باغ خواستار جنگی همه‌جانبه به‌منظور سرنگون کردن دولت ارمنستان شده است. بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده، حضور نیروهای نظامی ترکیه در درگیری‌ها و شرکت نیروی هوایی این کشور در آن‌ها شرایطی بسیار بحرانی را به‌وجود آورده است.
خبرگزاری‌های جهان گزارش دادند که روز یکشنبه ۶ مهرماه ۹۹/ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان حمله‌هایش را به آماج‌های داخل ناحیهٔ ناگورنو- قره‌باغ از سر گرفتند که ازجمله به تلفات گستردهٔ غیرنظامیان و تخریب مناطق مسکونی منجر شده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از به‌خدمت گرفتن جنگجویان جهادی مزدور از سوی دولت ترکیه در چند ماه گذشته در درگیری‌های برنامه‌ریزی شده در این منطقه و در کنار نیروهای آذربایجان منتشر شده‌اند که به ماهیت و هدف‌های درگیری‌های ناحیهٔ ناگورنو- قره‌باغ ابعادی بسیار نگران‌کننده می دهند.
در روزهای اخیر همچنین نمایندگان ولی فقیه رژیم جمهوری اسلامی در چهار استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، و زنجان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که قره‌باغ به جمهوری آذربایجان تعلق دارد. این نمایندگان ولی فقیه ضمن دفاع از حرکت نظامی دولت آذربایجان، افزدوند: “هیچ تردیدی در تعلق قره‌باغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان، کشور اهل‌بیت، نیست و دولت آذربایجان در بازپس‌گیری این اراضی کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده است”.
به‌ادعای نمایندگان خامنه‌ای: “جمهوری اسلامی بالاترین کمک و حمایت را در طول اشغال قره‌باغ به آذربایجان داشته و در تمام محافل بین‌المللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و وزارت امور خارجه نیز اخیراً دوباره بر تمامیت ارضی آذربایجان در غائله اخیر تأکید کرده است. اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قره‌باغ نبود قطعاً اشغال تا باکو امتداد می‌یافت”.
البته این مدعیات در حالی مطرح می‌شوند که حکومت جمهوری اسلامی در طول سال‌های اخیر روابط اقتصادی و سیاسی‌ای بسیار گسترده را با حکومت ارمنستان برقرار کرده است.
گسترش این درگیری‌ها به دیگر کشورهای منطقه و همچنین ادامهٔ طولانی‌مدّت آن و همراه شدن آن با دخالت نیروهای خارجی و امپریالیستی که منافع توسعه‌طلبانهٔ خود را دنبال می‌کنند، خطری بسیار جدّی و نگران‌کننده است. چنین امری می‌تواند به پیدایش کانون بحران نظامی- سیاسی‌ای ویرانگر در این منطقه، در نزدیکی مرزهای ایران، منجر شود. در خبرها نیز بود که حتّی برخی از روستاهای ایران نیز به‌طور مستقیم بر اثر آتش این درگیری‌ها آسیب دیده‌اند. خانواده‌های ایرانی در آذربایجان ایران در معرض پیامدهای مرگبار و ویرانگر این درگیری‌ها قرار دارند.
جنگ و تشدید درگیری‌های نظامی میان آذربایجان و ارمنستان بی‌شک نه به‌نفع منافع مردم آذربایجان است و نه به‌نفع مردم ارمنستان. از این تخریب‌ها و کشتارها- چنان که جنگ هشت ساله میان ایران و عراق نشان داد- تنها ارتجاع محلی، انحصارهای اسلحه سازی، و نیروهای امپریالیستی سود می‌برند، یعنی همان نیروهایی که همواره از درگیری‌های نظامی منطقه‌ای به‌منظور گسترش نفوذ سیاسی- نظامی‌شان بهره برده‌اند.
حزب تودۀ ایران معتقد است که در شرایط حساس کنونی ضروری است همهٔ نیروهای مترقی و صلح‌ دوست جهان و منطقه تلاش خود را برای متوقف کردن فوری و بدون قیدوشرط درگیری‌های خونین نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به‌کار گیرند. ما موضع‌گیری‌های جانبدارانه و مداخله‌گرانهٔ دولت‌ها و نیروهای سیاسی، به‌ویژه مداخلهٔ نظامی، در جهت شعله‌ورتر کردن این کشاکش خطرناک را شدیداً محکوم می‌کنیم و همچنین خواهان خروج فوری نیروهای مزدور جهادی از این منطقه هستیم.
باید همه توان خویش را به تجهیز افکارعمومی و گسترش تلاش‌های بین‌المللی به‌منظور یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز، حفاظت از ثبات و امنیت در منطقه، برقراری صلح، و کوتاه کردن دست مداخله‌گران از منطقه متوجه کرد.
ما آتش‌بس فوری و بدون قیدوشرط درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و آغاز گفت‌وگو به‌منظور توافق دائمی صلح زیر نظر سازمان ملل متحد و بر اساس منشور سازمان ملل متحد را خواستاریم.

حزب تودۀ ایران
۱۱ مهرماه ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=49537 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x