چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

حزب تودۀ ایران دستگیری های گستردۀ فعالان زیست محیطی، سیاسی، مدنی و فرهنگی در کُردستان را به شدت محکوم می کند

بر اساس گزارش های رسیده شهرهای مختلف استان کُردستان و دیگر شهرهای کُردنشین غرب کشور شاهد موج تازه‌ای از فشارهای قضایی و امنیتی بر فعالان مدنی، محیط زیست، و عرصه‌های هنری و موسیقی و احضار و بازداشت آنان در هفته‌های اخیر بوده است. تعداد افراد بازداشت شده طی این دو هفته به ۶۴ نفر رسیده است. پیش از این نیز دست‌کم ۳۲ شهروند دیگر در شهرهای مهاباد، مریوان، ربط، بوکان، سروآباد، نقده و سنندج از سوی نیروهای امنیتی بازداشت یا به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. اغلب این بازداشت شدگان به مکان نامعلومی منتقل گردیده‌اند. به‌گزارش سازمان حقوق بشری “هه‌نگاو”، ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، پنج عضو گروه موسیقی زنان “گلاریس” در کرمانشاه به‌دلیل اجرای مشترک با خواننده زن و انتشار کلیپ‌های این اجرا در فضای مجازی، به دادگاه احضار و برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده است.

به‌گزارش سایت زمانه، ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، زینب بایزیدی، فعال اجتماعی و زندانی سیاسی سابق، دربارهٔ بازداشت‌ فعالان مدنی کُرد می‌گوید: “کوچک‌ترین فعالیت‌ها در هر حوزه‌ای- زیست‌محیطی، سیاسی، فرهنگی و …- از سوی سازمان‌های اطلاعاتی در کُردستان به‌عنوان تهدیدی جدی، سازمان‌‌یافته، و امنیتی تلقی می‌شود. … در زمان بازداشت‌های فله‌ای بیش از هر زمانی این احتمال وجود دارد که نهادهای امنیتی به دنبال پرونده‌سازی علیه بازداشت‌شدگان باشند و چنین موضوعی در مرحله اول بستگی دارد به اینکه چقدر امکان عملی کردن نقشه و سناریوی از پیش تعیین شده را دارند.”

فعالان مدنی کُرد و سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به موج گسترده بازداشت‌ها و تشدید سرکوب در کُردستان هشدار داده‌اند. این فعالان و سازمان‌های حقوق بشری علاوه بر اعتراض به بازداشت خودسرانه و بدون دلیل شهروندان کُرد در شرایطی که اکثر مناطق کُردنشین به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیتی نامناسب قرار دارند، نسبت به سلامت و محل نگهداری افراد بازداشت شده هم با توجه به اینکه اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت تعدادی از آنان در دست نیست، ابراز نگرانی کرده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری هرانا، ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، نیروهای امنیتی خانواده بعضی از شهروندان بازداشت شده را زیر فشار قرار داده‌اند تا از مصاحبه با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی درباره وضعیت فرزندانشان خودداری کنند. با این حال، سابقهٔ سیاه حاکمیت در این قبیل موارد که با بازداشت گسترده شهروندان همراه بوده باعث افزایش نگرانی‌ها در خصوص زیر فشار قرار دادن این شهروندان به‌منظور اخذ اعترافات اجباری از آنان شده است.

اگرچه همه‌ساله با فرا رسیدن سالروز جنبش دوم بهمن، سالگرد جنبش ملی، ضد امپریالیستی، و دمکراتیک کردستان، به‌رهبری قاضی محمد، شهرهای کُردنشین با فضای امنیتی‌ای غیرمتعارف روبه‌رو می‌شوند، اما شدت سرکوب و بازداشت‌های گسترده پیامد آن در هفته‌ها و روزهای اخیر، از نگرانی عمیق سران ارتجاع از بحران فزاینده در منطقه و کشور حکایت دارد. ادامأ سرکوب خلق کرد در حالی صورت می کیرد که خلق کُرد در ایران، از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی از جمله آموزش به‌زبان مادری‌شان محرومند.

حزب تودۀ ایران، شدت بخشیدن به فضای امنیتی، احضار و بازداشت‌های گستردهٔ فعالان سیاسی- مدنی محیط زیستی و فرهنگی در کُردستان را بشدت محکوم می‌کند مردم کُردستان در کنار دیگر خلق‌های ایران به ماهیت واقعی گردانندگان حاکمیت و پیامدهای سنگین دیکتاتوری مذهبی پی برده‌اند و به پیکارشان برای الغای ستم ملّی و طرد رژیم جهل و جنایت ادامه خواهند داد. باید با بسیج افکار عمومی همه تلاش ها را در مسیر رهایی فعالان زیست محیطی، سیاسی، مدنی و فرهنگی در کُردستان به کار گرفت!

حزب تودۀ ایران
۵ بهمن ماه ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=101949 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x