چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حزب حکمتیست: حمایت سراسری از اعتصاب هفت تپه فوری و ضروری است! یک طبقه، یک منفعت، یک سنگر!

امروز دوشنبه ۲۳ تیر ماه، کارگران هفت تپه بیست و نهمین روز اعتصاب را برگزار کردند. امروز تعداد زیادی از کارگران هفت تپه مجدداً مقابل فرمانداری اجتماع کردند، بعد از سخنرانی و سر دادن شعار به سمت شهر شوش و ترمینال اهواز و هفتم تیر راهپیمائی کردند. شعار مرکزی کارگران لغو خصوصی سازی و محاکمه اسدبیگی بود. سخنرانی فعالین کارگری و شعارهای اجتماع حول اتحاد کارگران، ضرورت حمایت از اعتصاب تا خلع ید از بخش خصوصی در هفت تپه بود.

پرداخت یکماه از حقوق ها و وعده پرداخت حقوق ماههای دیگر در مرداد ماه، همینطور تهدید جلسه وزارت تعاون در تهران نتوانست کارگران را ساکت کند. مطالبات اصلی کارگران یعنی بازگشت به کار همکاران اخراجی، مجازات اسدبیگی و رستمی و بیرون انداختن بخش خصوصی سرجایشان هستند. همینطور بنا به خبر کارگران، امروز عصر دوشنبه قرار است جلسه دیگری با شورای تامین استان در فرمانداری شوش برگزار شود که از مدیران هفت تپه و شورای اسلامی کارخانه برای شرکت در این جلسه دعوت شده است. این جلسه نیز مانند جلسه تهران از پیش مُهر شکست را بر پیشانی دارد، مدیران اسدبیگی همراه خود وی باید بروند و بطریق اولی چماق دست کارفرما یعنی شورای اسلامی ضد کارگر بیخود میکند “از جانب کارگران” در این جلسه شرکت میکند. تصمیمات این جلسه از نظر کارگران اعتبار ندارد.

یکماه اعتصاب در شریط بحرانی

اعتصاب هفت تپه فردا سه شنبه ٢۴ تیر یکماهه میشود. این اعتصاب در گرمای بالای ۴٠ درجه و بیشتر با مخاطرات گسترش بیماری کرونا تاکنون متحدانه و با استقامت پیش رفته است. علیه تهدید و تفرقه ایستادگی کرده و تنها اتکایش مجمع عمومی کارگران و “هرچه کارگران بگویند” بوده است. تاکنون چه فردی و چه جمعی تشکل ها و محافل و کارگران بخشهای مختلفی از خوزستان تا دیگر استانها از اعتصاب حمایت کردند. در مواردی اقدامات عملی حمایتی صورت گرفته است. در شهر شوش از خانواده ها تا بخشی از بازاریان، از کارگر دستفروش تا عشایر از کارگر هفت تپه حمایت کردند. در واقع هفت تپه بدلیل حقانیت خواستهایش و سابقه مبارزه درخشانش، موفق شده است بدرجه ای فضای سیاسی شهر و استان را حول خود قطبی کند. این یک پیشروی است که باید از آن برای ایجاد یک وحدت طبقاتی قدرتمند کارگری سود جست. کارگران هفت تپه در آستانه یک تحول در آینده شرکت هستند و آنرا در خواست تاکتیکی “الغای خصوصی سازی” بیان میکنند. کارگران اینروزها شعارهایشان را آگاهانه روی این خواست و دفاع از همکاران اخراجی متمرکز کرده اند. 

یک حمایت عملی سراسری مُبرم است

کارگر هفت تپه و هر بخش دیگر علیرغم هر فداکاری نمیتواند به تنهائی به یک مصاف تعیین کننده برود. هر اعتصاب کارگری سنگری از مبارزه سراسری جنبش طبقه کارگر و هر پیروزی و شکست در هر جبهه، پیروزی و شکستی برای کل طبقه کارگر است. کارگران هفت تپه در باره حمایت مردم شوش و سراسر ایران، حمایت کارگران و جنبشهای اعتراضی حرفشان را زده اند. کارفرما از سوی دولت و انواع لابی های دولتی و غیر دولتی حمایت میشود. کارگران گرسنه و بیمار اما باصلابت و متحد هفت تپه، بجز هم طبقه ای هایشان همسنگر و متحدی ندارند. ضروری است اولاً، کارگران این فراخوان حمایت سراسری و عملی از هفت تپه را مجدداً اعلام و بر فوریت آن تاکید کنند. ثانیا، در فاصله روز یا روزهائی مشخص اقداماتی عملی در حمایت از اعتصاب و خواستهای کلیدی کارگران صورت گیرد. فعالین کارگری میتوانند دست به ابتکارات مختلفی بزنند؛ از حضور کنار کارگران هفت تپه و حمایت مالی از اعتصاب و خانواده هایشان تا کمپین شهری دفاع از کارگر هفت تپه، از ایجاد فضای اعتراضی و صدور بیانیه های روشن تر و محکم تر تا شعارنویسی گسترده در دفاع از اعتصاب هفت تپه، از سازماندهی اعتصاب کوتاه مدت و حمایتی تا اقدامات دیگر در محلهای کار، امروز نیاز مبرم اعتصاب هفت تپه است.

آنچه در مرکز کشمکش این اعتصاب و مبارزات باشکوه سالهای گذشته قرار دارد، تعیین تکلیف وضعیت شرکت و مسئله امنیت شغلی و آینده بیش از پنج هزار کارگر و به اعتباری آینده شهر شوش است. الغای خصوصی سازی و خلع ید بخش خصوصی از هفت تپه، بازگشت شرکت به دولت با نظارت کامل کارگران، تنها موضوعی مربوط به مجتمع هفت تپه نیست بلکه یک جبهه سراسری تر مبارزه کارگری در ایران است. این جنگی برسر شکل مالکیت – دولتی یا خصوصی – نیست، هفت تپه مال کارگران است، بلکه جنگی برسر بقای هفت تپه و دفاع از امنیت شغلی و ایجاد تغییر بنفع کارگران است. به این معنا این جنگی با کل سیاستهائی است که طی این سالها کارفرمایان و دولتهای حامی شان علیه طبقه کارگر اجرا و پیش برده اند. امروز دل هر انسان آزادیخواه و منصفی با هفت تپه است. اعتصاب هفت تپه میتواند و باید پیروز شود. این پیروزی، همانطور که کارگران هر روز فریاد میزنند؛ در گرو اتحاد کارگران است. اتحاد در هفت تپه و شهر شوش و مراکز کارگری خوزستان تا اتحاد در همه جای ایران از موضع منفعت اجتماعی طبقه کارگر.

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست به مبارزه و استقامت و اتحاد کارگران هفت تپه درود میفرستد. فراخوان ما اینست که جنبش حمایت از هفت تپه را بسرعت و با ابتکارات مختلف گسترش دهیم، از کارگران حمایت مادّی و معنوی کنیم، در هر اعتصاب و اعتراض دیگر آگاهانه از هفت تپه و درد مشترک طبقه مان یاد کنیم، اعتراض خود به بیحقوقی را به اعتراض به بیحقوقی علیه کل کارگران و کارگر هفت تپه بدل کنیم، مشخص تر در حمایت از اعتصاب و خواستهای آن دست به اقدامات عملی متنوع بزنیم. ما یک طبقه ایم، یک منفعت داریم و علیه بورژواها و دولت حامی شان در یک سنگر واحد قرار داریم. کارگر هفت تپه امروز نگین جنبش کارگری ایران است. حمایت شان کنیم!

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

زنده باد جمهوری سوسیالیستی!

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

٢٣ تیر ۱۳۹۹ – ١٣ ژوئیه ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=40042 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x