چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حزب حکمتیست: “معامله قرن”؛ پروژه الحاق سرزمینهای فلسطین و تثبیت حاکمیت آپارتاید نژادی

روز سه شنبه ٢۸ ژانویه، بدنبال سه سال کار جرد کوشنر مشاور ارشد ترامپ همراه با تیم مشترک دولتهای آمریکا و اسرائیل در باره طرح موسوم به صلح، دونالد ترامپ در همدستی و همراه با بنیامین نتانیاهو با حضور سفیران امارات و بحرین و عمان، در یک نمایش شنیع که بیشتر به تبلیغات تجاری سبک شباهت داشت، از “طرح معامله قرن” رونمائی کرد. کلیات اعلام شده “معامله قرن” نه طرحی برای حل مسئله فلسطین و رسیدن به یک صلح عادلانه بلکه خط زدن صورت مسئله فلسطین، پروژه‌ای برای الحاق کامل سرزمینهای فلسطینی، چهارچوبی برای به محاق بردن مسئله فلسطین بطور کلی و مردود اعلام کردن قرارداد اسلو و طرح دو دولت مستقل بود. اعلام این طرح خلق‌الساعه نبود، مقدمات آن طی دوسال گذشته با تقدیم بلندیهای جولان به اسرائیل و برسمیت شناسی اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل توسط ترامپ فراهم شده بود. “طرح معامله قرن” در متن بهم خوردن چهارچوب کشمکش قدیمی اعراب و اسرائیل، تغییر بلوک بندیهای منطقه ای و آغاز سطحی از روابط عربستان و امارات و بحرین و عمان با اسرائیل و بدرجه ای حمایت غیر مستقیم اردن و مراکش، در چهارچوب سیاست بازسازی خاورمیانه ممکن شده است. این طرح فاشیستی تلاشی برای تحمیل یک عقب نشینی استراتژیک به مردم سرکوب شده فلسطین بعد از یکدوره بمباران و موشک باران ارتش اسرائیل و کشتار جوانان و کودکان فلسطینی در همین هفته های اخیر رونمائی میشود.

“طرح معامله قرن” راه حل مسئله فلسطین نیست، طرحی برای “صلح” نیست، طرحی برای ایجاد “دو دولت” نیست، بلکه سناریو و پروژه دو دولت آمریکا و اسرائیل و حمایت مستقیم و غیر مستقیم دولتهای عربی برای تقسیم مجدد مناطق نفوذ در منطقه و الحاق هرچه بیشتر سرزمینهای فلسطین و تحمیل هرچه بیشتر ستمگری و استبداد عریان و استثمار خشن بر میلیونها فلسطینی است. هدف کلیدی این طرح فاشیستی اینست که رسماً و قانوناً موقعیت درجه دوم شهروندان فلسطین در قیاس با شهروندان اسرائیل و اردن و کشورهای مجاور را تثبیت کند. این طرح نژادپرستانه که بدون شرکت مردم فلسطین و نمایندگان آنها اعلام شد، ادامه سیاست یکجانبه حمایت دولت آمریکا از سیاستهای دولت اسرائیل است که با مخالفت مشروع مردم فلسطین روبرو شده است. دولت آمریکا بار دیگر با وقاحت نشان داد نه “میانجی” صلح برای حل مسئله فلسطین بلکه موئتلف و حامی دولت اسرائیل و سیاستهای جنایتکارانه آنست. این طرح برخلاف عنوان آن حتی “معامله” هم نیست، طرف مقابل نه در تنظیم آن شرکت داشته و دارد و نه در اجرایش شرکت خواهد داشت.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست، طرح فاشیستی “معامله قرن” را سیاست برسمیت شناسی و تحمیل و تثبیت یک دولت آپارتاید با عنوان “دولت یهود” به مردم فلسطین، یک طرح اولترا راست علیه روند انقلابی کنونی در خاورمیانه و تمایلات پیشرو مردم منطقه میداند و آنرا بشدت محکوم میکند. اگر پیشرفت و تحقق پروسه صلح در دوره های قبل از جمله قرارداد اسلو و تشکیل دو دولت مستقل و متساوی الحقوق و حل مسائل اساسی مانند بازگشت آوارگان و پناهندگان و توقف شهرک سازی‌ها در گرو منزوی کردن و تسویه حساب با راست افراطی و مذهبی در هر دو سوی این کشمکش بود، “طرح معامله قرن” مهر تائیدی بر سیاستهای میلیتاریستی، نژادپرستانه و تقویت نیروها و جریانات راست و مذهبی است که بحران در خاورمیانه را تشدید و به نیروهای جنبش اسلامی که زیر ضرب مبارزه انقلابی در حال عقب نشینی‌اند، هرچند موقت، جان تازه ای میدهد.  

این نه “طرحی برای صلح و ایجاد دو دولت”، بلکه طرح اردوگاهی کردن ابدی زندگی مردم فلسطین، سلب اختیار حقوقی و قانونی چهارچوبهای یک دولت به هر معنای رایج آن، خلع سلاح و تسلیم بی چون و چرای فلسطینیان به دولت اسرائیل با وعده اقتصادی سرمایه گذاری ۵٠ میلیارد دلاری است. حتی اگر این ادعای موهوم اقتصادی عملی شود، نتیجه آن در این شرایط چیزی جز تبدیل توده میلیونی فقرزده و بیکار کرانه غربی و غزه به بردگان مزدی با دستمزد نازل در شرایط استبداد و سرکوب و بیحقوقی نخواهد بود. این طرح فاشیستی بروشنی حقوق توده مردم فلسطین را نفی، مشقات آنها را ابدی و با خمیره نژادپرستانه آن بر تحقیر مردم عرب زبان و فلسطینیان، که رکن اصلى کل ایدئولوژى رسمى در اسرائیل است، مهر تائید میزند.

حزب کمونیست کارگری- حکمتیست خاتمه دادن به مشقات فوری مردم فلسطین و مسئله ای که هفتاد سال همراه با رنج و خون و آوارگی و جنایت تداوم داشته است را پایان دادن به حمایت یکجانبه آمریکا از دولت اسرائیل و بازگشت به قرارداد اسلو و تشکیل دو دولت مستقل و متساوی الحقوق میداند. استقلال فلسطین و تشکیل دو دولت مستقل و متساوی الحقوق با همه خصلت بورژوایی و محدودیتهای آن، اجازه میداد که معضلات اجتماعی اساسی‌تر، تضادهای طبقاتی، جدال چپ و راست و ترقی خواهی و ارتجاع در هر دو جامعه، بیش از پیش از زیر سایه مساله ملی خارج گردد و به پیش رانده شود. این روند قیچی شد، دولت اسرائیل بر جنایت و شهرک سازی و سلب حقوق فلسطینیان ادامه داد و اکنون با طرح فاشیستی “معامله قرن” فضای جدیدی برای تشبثات راست یهودی و اسلامی و نیروهای مرتجع قومپرست علیه صلح طلبی مردم منطقه ایجاد کرده است. این طرح محکوم به شکست است، نه مردم محروم فلسطین آنرا می پذیرند و نه ترامپ و نتانیاهو میتوانند آنرا بعنوان “راه حل” و “طرح صلح” بنام خود ثبت کنند.

از نظر ما یک صلح واقعی و پایدار فقط میتواند صلحی به رهبری آزادیخواهان در منطقه باشند. صلحی که انترناسیونالیسم کارگر و انساندوستی و برابری طلبی عمیق مردم منطقه ضامن آن باشد. چنین صلحی بدون یک مقابله کارساز طبقاتی در هر‌ دو کمپ، بدون تفوق سیاسی جدی افق چپ، در اسرائیل و در فلسطین و کشورهای عربی، حاصل نمیشود.

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

٣٠ ژانویه ٢٠٢٠

https://akhbar-rooz.com/?p=19168 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x