پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

حزب چپ ایران (فدائیان خلق): در گرامی‌داشت یاد رفیق ابوالقاسم طاهرپرور، یکی از یاران گروه «سیاهکل»

با اندوه بسیار از درگذشت رفیق ابوالقاسم طاهرپرور (مشهور به ابول)، یکی از اعضای جریان «سیاهکل»، مطلع شدیم. رفیق طاهرپرور روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در لاهیجان چشم از جهان فروبست.

ابوالقاسم طاهرپرور متولد ۱۳۲۰ در لاهیجان بود، پس از پایان دوران دبیرستان به خدمت وزارت فرهنگ در آمد و در اواخر سال ۱۳۴۶ از طریق رفیق غفور حسن پور به گروه جنگل پیوست. در همین ارتباط هم به پیشنهاد رفقای گروه، با توجه به دوره‌ای که در زمینه‌ی حفاظت از مراتع و جنگل‌ها دیده بود، اوائل ۱۳۴۹ به خوزستان رفت و در آن جا نقش مهمی در تسهیل ارتباط با جنبش فلسطین ایفا کرد. او امکاناتی را در آن جا ایجاد کرده بود که رفقا علی اکبر صفائی فراهانی و محمد صفاری آشتیانی در رفت و آمد خود به فلسطین و تامین سلاح برای گروه جنگل از آن‌ها استفاده می‌کردند.

ابوالقاسم طاهرپرور بعد از واقعه‌ی سیاهکل، در سال ۱۳۴۹ دستگیر شد و هم‌چون دیگر رفقایی که با «گروه جنگل» در ارتباط بودند، زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت و سرانجام هم به حبس ابد محکوم گشت. او  تا ۴ بهمن ۱۳۵۷ در زندان بود که در آستانه‌ی انقلاب بهمن آزاد شد و با استقبال گرم مردم به زادگاه خود لاهیجان برگشت. رفیق طاهرپرور  انسانی مقاوم، صادق، مهربان و فروتن بود و در میان زندانیان سیاسی به نشانه‌ی صمیمیت و خودمانی بودن ««مَشد ابول نامیده می‌شد. او بعد از آزادی نیز فعالیت سیاسی خود را در صفوف فدائیان خلق ادامه داد. مدتی جزو جریان فدائیان اکثریت بود ولی پس از چندی از فعالیت تشکیلاتی کناره گرفت، گرچه  همواره به آرمان‌های انسانی و عدالت‌خواهانه‌ی خود وفادار ماند.

حزب چپ ایران (فدائیان خلق)  درگذشت رفیق ابوالقاسم طاهرپرور را به خانواده‌ی ایشان، مردم لاهیجان، به یاران و هم‌بندان مبارز او تسلیت گفته، یاد او را در پافشاری بر آرمان‌های انسانی و تلاش برای ایجاد جامعه‌ای آزاد و عادلانه گرامی می‌دارد. ابول در زمره یادگارهای آن نسل شور و فداکاری در جستجوی راه بود.

دفتر شورای مرکزی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

 ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ – ۲ ژوئن ۲۰۲۱

https://akhbar-rooz.com/?p=115241 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x