پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حزب چپ ایران (فدائیان خلق): صدور حکم تخلیه خانه‌های فلسطینیان و تنش و کشتار مردم را محکوم می‌کنیم!

راه حل تشکیل دو دولت و دو ملت در همزیستی با همدیگر است!

تنش و تشنچ میان دولت دست راستی اسرائیل از یک‌سو و فلسطینی‌ها از سوی دیگر، ابعاد خطرناکی به خود گرفته است. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سه شنبه شب در شهر عمدتاً فلسطینی‌نشین «لد» که تنش‌ها در آن دست‌کم ۱۲ زخمی بر جای گذاشت، وضعیت اضطراری اعلام کرد. شهردار« لد» وضعیت را هم‌چون «جنگ داخلی» توصیف کرد. درگیری‌ها، موشک باران‌ها و بمباران‌ها تا آن‌جا دامنه یافته‌است که نماینده‌ی سازمان ملل متحد نیز هشدار ‌داده‌است که اوضاع با سرعتی مهارنشدنی به سمت «یک جنگ تمام عیار» پیش می‌رود.

موج جدید تنش و درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بعد از اعلام رای دادگاه عالی اسرائیل در مورد تخلیه اجباری ساکنان خانه‌های ناحیه «شیخ جراح» در بیت‌المقدس شرقی آغاز شد. نوامبر سال گذشته یک دادگاه‌ اسرائیلی چنین حکمی را صادر کرد. این حکم همان موقع هم مورد اعتراض فلسطینی‌ها واقع شد. اما هشدارهای دولت خودگردان فلسطین، دولت اردن، گروه بزرگی از اعضای پارلمان بریتانیا، افکار عمومی جهانی و نهادهای بین المللی در مورد پی‌آمدهای این تصمیم کارگر نیفتاد. صدور این احکام حتی مغایر با تعهداتی است که خود دولت اسرائیل رسماً طی قراردادی در ١۹۵۶با دولت اردن پذیرفته‌است که خانواده‌های ساکن واحدهای مورد دعوی، لااقل تا زمان حیات از حق اقامت در آن‌ها برخوردار باشند. اکنون اما شهرک نشینان با استناد به این توجیه ‌که خانه‌های «تحت اشغال» فسطینی‌ها روی زمین‌هایی بنا شده‌اند که یهودیان در قرن ١۹ پول آن‌ها را پرداخته‌اند، مدعی تعلق تاریخی آن‌ها به خود گشته‌اند و معاون شهردار بیت‌المقدس مدعی است که: «هر زمان و هر کجا که یهودی‌ها موفق به اسکان در بیت‌المقدس شوند، آن را اتفاقی فرخنده و مبارک می‌بینم»!

اعتراضات فلسطینی‌ها در آغاز مسالمت آمیز بود. آماده‌باش و خشونت پلیس اسرائیل در آستانه‌ی عید فطر در مسجد الاقصی، موجب شد که اعتراضات به مناطق دیگر کشیده شده و از کرانه‌ی غربی تا غزه و مناطق عرب نشین اسرائیل گسترش یابد. وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرده‌است که در بمباران‌های اخیر اسرائیل ۳۵ نفر از جمله ۱۲ کودک و سه زن کشته و ۲۳۳ تن زخمی شده‌‌اند. در اثر موشک های حماس نیز تا کنون دو شهروند اسرائیلی کشته و تعدادی زخمی شده اند.

سیاست زورگویانه‌ی دولت اسرائیل در ادامه‌ی اشغال سرزمین‌های فلسطینی و بی توجهی به تمام قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد تخلیه‌ی این سرزمین‌ها، امکان دستیابی به صلح میان فلسطین و اسرائیل، منشا اصلی ادامه‌ی تنش بین دو ملت و تبدیل این تنش به یکی از مشکلات لاینحل در منطقه است. در این میان دولت دست راستی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، با تعطیل کردن گفت و گوهای صلح، دامن زدن بیشتر به خصومت، عملا راه هر گونه تنش‌زدائی و  نیز تلاش‌های بین المللی در این عرصه را با بن بست مواجه ساخته‌است. افزایش نقش و سهم جریانات افراطی یهودی در اداره سیاسی اسرائیل طی ده‌های اخیر، هر چه بیشتر این دولت را از راه حل منصفانه برای حل این مسئله‌ی غامض تاریخی دور و دورتر کرده‌است.

حزب چپ ایران (فدائیان خلق) با ابراز تاسف از تشدید بحران بین دولت اسرائیل و فلسطینی‌ها، اقدامات تجاوزکارانه‌ی دولت اسرائیل چه در زمینه پروژه‌ی شهرک سازی‌ها و چه اقدامات سرکوبگرانه و عملیات جنگی‌ متعاقب آن، هم‌چنین موشک باران شهرهای اسرائیل توسط حماس را شدیداً محکوم می‌کند و باردیگر اعلام می‌دارد که مسئله‌ی فلسطین و اسرائیل راه حل نظامی ندارد. دولت اسرائیل باید دست از اشغالگری و نقض حقوق مردم فلسطین بردارد و جامعه‌ی بین المللی نباید به ادامه‌ی این وضعیت، سرکوب و کشتار فلسطینیان تن دهد. تردیدی نیست که نه یهودیان افراطی خواهند توانست به نیت خود در بیرون ریختن فلسطینی‌ها از اسرائیل و تبدیل کل بیت المقدس به “پایتخت تاریخی قوم یهود” جامه عمل بپوشانند و نه شعار ماجراجویانه و غیر مسئولانه‌ی “نابود باد اسرائیل” که عملاً علیه منافع مردم فلسطین است، می‌تواند راه به‌جایی برد. نیاز مردم اسرائیل و فلسطین یک آتش بس عاجل و فوری در لحظه‌ی کنونی و قطع جنگ برای همیشه است. لازمه‌ی پایان دادن به هر نوع تنش و جنگ، بازگشت بر سر میز مذاکره و تن دادن اسرائیل به همزیستی دو دولت و دو ملت در این سرزمین است. حزب ما از مصوبات سازمان ملل متحد در مورد توقف شهرک سازی‌ها در مناطق اشغالی، بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ و از هر تلاش بین المللی در این عرصه، پشتیبانی می‌کند.

هیئت سیاسی اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۲ مه ۲۰۲۱

https://akhbar-rooz.com/?p=113137 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x