شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حزب چپ ایران (فدائیان خلق): از بیانیه ی ده ماده ای سینماگران پشتیبانی می کنیم!

دویست تن از سینماگران کشورمان که در میان آنها عموم سینماگران سزشناس وجود دارند، طی یک بیانیه ده ماده ای در دفاع از آزادی بیان و اندیشه، اعتراض خود را نسبت به سیاست های تفتیش گرایانه حکومت اعلام داشته اند. این سینماگران که از دخالت آشکار و پنهان دولت و دیگر نهادهای وابسته به جناح های قدرت به ستوه آمده اند در بیانیه خود، به مجموعه ای از دخالت های رژیم اشاره کرده و اعلام داشته اند که: «ما سینماگران، گروهی نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگر و طیفی از نیروی انسانی با تخصص‌های گوناگون و دست‌اندرکار هنر و صنعت سینما هستیم که برای آفریدن یک اثر در قالب فیلم مستند، داستانی یا انیمیشن فعالیت می‌کنیم. اما سال‌های سال است موقعیت حرفه‌ای ما مورد هجوم و آسیب قرار گرفته است.»

سینماگران به نداشتن امنیت شغلی، سانسور و ممیزی ها، نداشتن آزادی بیان و دستگیری به خاطر ساختن اثری انتقادی، تبعیض‌های آشکار در توزیع فرصت‌ها و امکانات‌، توقیف برخی آثار با وجود داشتن پروانه ساخت و حتی پروانه نمایش، اعتراض کرده اند. همچنین انتقاد و نارضایتی خود را از سانسور و توقیف فیلم ها از طرف قوای مجریه، مقننه و قضائیه و نیز نهادهای صاحب نفوذ و جریان‌ها و افراد به ‌اصطلاح خودسر، سرازیر نمودن سرمایه‌های مشکوک از طریق اشخاص و گاه با حمایت برخی نهادها برای از میدان بدر کردن فیلم سازان مردمی و …بیان داشته اند.

جمهوری اسلامی از همان نخستین روزهای به قدرت رسیدنش نه تنها جریانات سیاسی چپ و دموکراتیک کشور و نهادها و نشکل های صنفی را زیر ضرب برده و کوشیده است هر گونه فعالیت آن ها را سرکوب کند، بلکه میدان عمل برای هنرمندان غیر وابسته به قدرت را نیز به شدت محدود کرده و مقابله و حذف هنرمندان مردمی را در دستور قرار داده است. سینماگران مستقل در تمام این چهل سال زیر فشارهای کمر شکن قرار گرفته و از امکانات عمومی محروم شده اند. طی این مدت امکانات گسترده ای در اختیار فیلمسازانی که به قدرت نزدیک هستند قرار گرفته تا برنامه ها و تمایلات جمهوری اسلامی را جایگزین ارزش های انسانی کنند. نویسندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران مردمی و نام آشنای این عرصه چهار دهه است که تحت فشار، دستگیری و زندان و حذف قرار دارند.

حزب چپ ایران(فدائیان خلق) ضمن پشتیبانی کامل از بیانیه ده ماده ای سینماگران متعهد کشورمان، سیاست حذف و فشار به آنان را محکوم کرده، از تشکل های مدنی، هنرمندان، فعالان و احزاب و سازمان های سیاسی تقاضا دارد که به هر شکل که می توانند صدای اعتراض و دادخواهی سینماگران کشور را پر طنین نمایند.

هیئت سیاسی- اجرائی حزب چپ ایران(فدائیان خلق)

شنیه  ۱۱ آبان ۱۳۹۸ – دوم نوامبر ۲۰۱۹

https://akhbar-rooz.com/?p=10896 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x