جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حزب چپ ایران (فدائیان خلق): گرامی باد یاد و خاطره حماسه ۱۹ بهمن “سیاهکل”

۱۹ بهمن امسال، آستانه ورود ما به پنجاهمین سال حیات تاریخی جنبشی است که همه “فدایی” تباران ریشه در آن دارند‌. جنبشی که، نه فقط شناسا به برگی درخشان با سرفصلی تازه از مبارزه در تاریخ معاصر ایران است، که در امتداد تاریخی‌اش دربرگیرنده ارکانی از مبارزات متنوع و پر دامنه دمکراتیک و عدالت‌خواهانه‌ ایران کنونی هم هست. حزب چپ ایران (فدائیان خلق) چونان دستاوردی بر متن تحولات این جنبش و شاخه ای از آن، با ارج نهادن به پنج دهه مبارزه شورانگیز “فدائی خلق” در راه آرمان‌های آزادی و عدالت اجتماعی و با نگاهی درس‌آموز به گذشته پرفراز و فرود این جنبش، در مبارزه‌‌ خود برای ادامه راه ، قویاً از همین  تاریخ غروربرانگیز الهام می‌گیرد.

“سیاهکل”، اراده‌ای برای پاگرفتن مبارزه آزادیخواهانه دیگر در ایران بود. آزمون و تجربه‌ نوینی بود در سپهر مبارزه با رژیم دیکتاتوری و خفقان، تا افقی امیدآفرین گشوده آید و ستم ‌ستیزی نفسی تازه کند. این خیزش انقلابی با بهای گزاف از دست‌رفتن جان “۱۵ مرد دلیر” و زجر و اسارت اکثر آغازگرانش، ناقوسی بلند آوازه در راستای آنچه برگزیده بود نواخت تا پیام مقتضی لحظه این چنین به صدا درآید: “آنکه گفت حرکت مرد در این وادی خاموش و سیاه، برود شرم کند”!

از آن بپاخاستگان، ۲ تن در زمستان جنگل جان باختند و ۱۳ نفر دیگر لهیده زیر شکنجه‌های‌ جانفرسا، در آستانه نوروز سال ۵۰ سرودخوان پای چوبه‌ اعدام رفتند. ما را هیچ رفیقی از یاد نمی‌رود، این پیشقدم‌ها اما حتی یک لحظه: علی اکبر صفایی فراهانی، غفور حسن پور اصل، ناصر سیف دلیل صفائی، محمد هادی فاضلی، محمد مهدی اسحاقی، محمد رحیم سماعی، احمد فرهودی، اسماعیل معینی عراقی، هوشنگ نیری، اسکندر رحیمی مسچی، جلیل انفرادی، عباس دانش بهزادی، محمد علی محدث قندچی، هادی بنده خدا لنگرودی، ماشاء الله مشیدی. نام این یاران جانباز در میان مبارزان راه  آزادی و عدالت علیه دیکتاتوری و استثمار، بدل به “زمزمه نیمه شب مستان” شد.

ما در ورود‌ به پنجاهمین سال حیات تاریخی‌مان، خاطره جاودانه همه رهروان جانباخته طی پنج دهه مبارزه جنبش فدائی خلق در دو نظام شاهی و اسلامی را گرامی می‌داریم، به یادشان ادای احترام می کنیم و بار دیگر بر پیگیری آرمان‌های برحق این کوشندگان آزادی و سوسیالیسم در راه سعادت مردم ایران پای می‌فشریم.

بزرگداشت “۱۹ بهمن” را امسال در شرایطی به پیشواز می‌رویم که ایران از سویی روبرو با ابر بحرانی درهم تنیده ناشی از چهل سال آزادی‌کشی، ویرانگری، تبعیض‌پروری و زورگویی جمهوری اسلامی است و از سوی دیگر مواجه با انباشت و فراهم آمدن شرایطی مناسب و مساعد برای به خیزش درآمدن اکثریت مردم علیه این نظام تباه کننده و مرگ آفرین. اکنون نه فقط هیچ ماه و هفته‌ای‌، که حتی روزی نیست شاهد نمودی از اعتراضات مردمی نباشیم. صدای اعتراضی کارگران، آموزگاران، انواع گروه های کار و زحمت، بیکاران، خیل تبعیض دیدگان چون زنان، جوانان و دانشجویان، اهل هنر و فرهنگ پروران، رنج دیدگان از تبعیضات ملی و قومی و نیز دینی را در جابجای این سرزمین می‌توان دید و شنید. فراهم بودن زمینه عینی مبارزه، کم همتاست.

این ظرفیت مبارزاتی بزرگ در جامعه اما، نیازمند شکل‌گیری و برآمد اپوزیسیونی متحد و موثر است که بتواند مصمم و پیگیر در راه جایگزینی دمکراسی و آزادی با این نظام، مبارزه‌ای نافذ را سامان داده و آن را به سر منزل مقصود برساند. حزب چپ ایران (فدائیان خلق) که حاصل بهم پیوستن دیگربار بخش‌هایی از این درخت تناور تاریخی”فدائی خلق” در راستای همگرایی چپ ایران است، بیشترین پاسداری از ارزش تاریخی جنبش موسوم به “سیاهکل” و نیروی تاریخی آن را در وفادار ماندن به آرمان سوسیالیستی ماندگار این جنبش بر متن تجارب اندوخته‌‌مان و بازنگری‌های‌ ضرور در آن برای به روز کردن خود می داند. تعهد به “سیاهکل”، متعهد ماندن به اهداف آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی و پیگیری در امر گذر از جمهوری اسلامی به یک جمهوری سکولار دمکرات است. این، پیش شرط  هرگونه پیشرفت و تعمیق در مسیر تحقق عدالت اجتماعی در کشور ماست.

برای ما بزرگداشت سالروز زایش در متن مبارزه جاری، پیش از همه معنی خود را در وفاداری به امر تامین و تحقق وحدت و اتحاد در صفوف چپ ایران می‌یابد. نیز این ارج گذاری خود را در مبارزه بخاطر گسترده ترین اتحادهایی نشان می‌دهد که شکل‌گیری آنها میان جمهوری‌خواهان سکولار دمکرات، ضرورتی تاخیر ناپذیر است. گرامیداشت “سیاهکل”، در پیشگام شدن برای زمینه‌سازی جهت عملی شدن هر آن اتحاد عملی است که گذر از جمهوری اسلامی به دمکراسی را بار آورد و همچنین در بکارگیری ابتکاراتی که‌ گفتگوی سازنده بر‌ای سالم‌سازی و دمکراتیزه کردن فضای سیاسی کشور را باعث شود و به آن یاری رساند.

جشن “۱۹ بهمن” برای ما، عمل کردن به روح اصیل “سیاهکل” است. فراخوان “سیاهکل”، دعوت به مبارزه علیه قدرت مستقر مبتنی بر دیکتاتوری و ستمگری بود و وجه تکاملی پیام آن چونان فشرده تاریخ پنجاه ساله‌اش، باورمند بودن استوار به مبارزه در راه وحدت و اتحادها که لازمه کامیابی هر مبارزه مردمی در راه آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی به شمار می‌رود.

هیئت سیاسی– اجرایی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ برابر با ۸ فوریه ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=19677 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x