جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حزب کمونیست کارگری: اعتراضات کارگران در مراکز مختلف نفت و پتروشیمی در دو هفته اخیر

اعتراضات در بخش های مختلف نفتی و بخاطر اجرایی نشدن وعده های داده شده در اعتصابات مرداد ماه در نفت گسترش می یابد.  گوشه هایی از این اخبار عبارتند از:

– روز ٣ دی تعداد ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت پترو نصب زیر مجموعه شرکت جندی شاپور شاغل در شرکت پلیمر پاد جم، با تجمع خواستار رسیدگی به وضعیت خود و لغو قراردادهای پیمانی شدند. در روز یکم دیماه نیز تعداد ۳۰ نفر از این کارگران بدلیل عدم دریافت مطالبات معوقه خود از شهریورماه  تاکنون، مقابل درب ورودی شرکت تجمع کردند و  خواستار پرداخت فوری طلبهایشان شدند.

 – صبح روز دوشنبه ۸ دیماه جمعی از کارگران مناطق آزاد و ویژه بندر ماهشهر بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل سخت و زیان آور در این منطقه دست به تجمع زدند. دور جدید اعتراضات این کارگران از اول دیماه آغاز شد. به گفته کارگران ٩ سال از تبدیل وضعیت آن ها گذشته اما طرح طبقه بندی مشاغل که در اکثر پتروشیمی ها اجرا شده است با مخالفت مدیرعامل برای کارکنان سازمان منطقه ویژه اجرا نشده است. ٩ سال قبل بدنبال اعتراضات گسترده کارگران پتروشیمی ماهشهر شماری از کارگران قردادهایشان بصورت  مستقیم درآمد اما عملا بهبودی در دریافتی های آنان صورت نگرفت و  حتی طرح طبقه بندی نیز در مورد بسیاری از آنها اجرا نگردید. خواست اول این کارگران افزایش حقوق ها است.

– هفته اول دیماه کارگران شرکت جهان توسعه زیرمجموعه پتروسینا پالایشگاه دهم پارس جنوبی به علت تعویق پرداخت دو ماه مزد خود دست از کار کشیده و به خوابگاه رفتند .

– روز هشتم دیماه در پتروشیمی ایلام کارگران پیمانکاری اخراجی در سایت الفین شهرستان چوار با خواست بازگشت به کار اعتراض خود را رسانه ای کردند. به گفته کارگران در حالیکه  بهره برداری از فاز دوم این شرکت یعنی پروژه الفین و واحد شیرین‌سازی از چهارم دی ماه آغاز شده است، مدیریت با  تعدادی از آنان که چندین سال است برای راه اندازی این  پروژه کار کرده اند،  تحت عنوان “عدم نیاز” تسویه حساب کرده و سفارشی های دست اندرکاران به جای آنها به کارگرفته شده اند. تعداد کارگران اخراجی در ابتدا  ٣٠ نفر بود که بعد از اعتراضات اخیرشان شماری از آنها به کار بازگشته اند. اما تعدادی همچنان از کار بیرون مانده اند.  کارگران پیمانی این شرکت خواستار بازگشت به کار همه همکاران اخراجی خود هستند.

– روز ۲ دی کارگران پتروشیمی دهدشت در استان کهگیلویه و بویر احمد در اعتراض به عدم رعایت پروتکلهای بهداشت جهانی درمقابله با بیماری مهلک کرونا مقابل درب پتروشیمی تجمع کردند.

– روز شنبه ۲۹ آذر کارگران شرکت نفت لرستان اعتراض خود را  به  انتقال محل کارشان بدور از محل زندگی خود رسانه ای کردند. بنا بر اخبار منتشر شده جایگاه‌های سوخت استان لرستان بیش از یکسال است به بخش خصوصی واگذار شده است و در همان ابتدای واگذاری ۶۰ نفر از کارگران شاغل در این جایگاها بیکار شدند. اما بدنبال اعتراضات، این کارگران بعد از چندین ماه بیکاری و بلاتکلیفی مجددا به کار در شرکت نفت بازگردانده شدند. اما مدیریت میخواهد این کارگران را به استان دیگری برای کار منتقل کند. این کارگران به انتقال اجباری خود  به شرایط نامتعارف و نامناسب کاری خود در جایگاه‌های یک استان دور از محل زندگی‌شان اعتراض دارند. به این کارگران اعلام شده است که اگر با درخواست انتقال به مناطق موردنظر موافقت نکنند به منزله انصراف از کار تلقی شده و اخراج می‌شوند. این انتقال به دنبال مصوبه‌ی هیات مدیره شرکت پالایش و پخش در اسفند ماه سال گذشته در دستور گذشته شده است. در این مصوبه درخصوص انتقال کارگران به استان هرمزگان و تهران تصمیم‌گیری و تاکید شده است. همچنین پس از ابلاغ مصوبه هیات مدیره شرکت پخش و پالایش، میزان حقوق و سایر مزایای شغلی کارگران پس از انتقال به استان مربوطه با تایید مدیران محل کار جدید آنها تعیین خواهد شد. کارگران به کل این تصمیمات اعتراض دارند.

اکثر این کارگران بخشی از ٢۵٠٠٠ کارگر نفت هستند که در مرداد ماه دست به اعتصاب زدند و امروز به خلف وعده ها اعتراض دارند. اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مبلغی حداقل بر دستمزدها اضافه میکند و در شرایطی که قدرت خرید کارگران هر روز پایین تر میرود انجام آن برای کارگران فوری است. خواست اصلی این کارگران افزایش فوری دستمزدهاست که یک محور مهم اعتصابات مردادماه کارگران نفت بود. اعتراض در مراکز مختلف نفتی بخاطر زورگویی های پیمانکاران دزد و چپاولگر و از جمله تعویق پرداخت دستمزدها و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در مقابله با بیماری مهلک کرونا و اجرایی نشدن وعده های داده شده در اعتصابات مرداد ماه گسترده است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١١ دی ۱۳۹۹، ٣١ دسامبر ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=99374 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x