چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حزب کمونیست کارگری: دستمزد بالای ۱۲ میلیون، آزادی زندانیان سیاسی، زنده باد اداره شورایی!

گرامی باد روز جهانی کارگر:

روز همبستگی جهانی کارگران، اول ماه مه ۲۰۲۱ برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ از راه میرسد. از هم اکنون، چند هفته قبل از روز جهانی کارگر، جنب و جوشی شورانگیز را در محافل و شبکه ها و همچنین در بیانیه ها، اجتماعات و اعتراضات کارگران، معلمان، بازنشستگان و دانشجویان برای تدارک اول مه ۱۴۰۰ میتوان مشاهده کرد. این اول مه میتواند یک نقطه عطف باشد و صف گسترده تری را حول شعارها و پرچم طبقه کارگر برای رهایی از شر جمهوری اسلامی و سرمایه داری متحد کند. این در شرایطی که جمهوری اسلامی در تقلا برای بقای خود با انواع جنایات و از جمله تحمیل فقر و فلاکتی گسترده و تشدید پاندمی کرونا و گرفتن جان دهها هزار نفر جامعه را به نابودی سوق میدهد، حائز اهمیت بسیاری است. اول مه فرصتی است تا طبقه کارگر نشان دهد که آماده است تا در پیشاپیش جامعه معترض و ملتهب ایران این وضع را تماما عوض کند و آزادی و برابری و رفاه را مستقر کند. 

کارگران غیر رسمی نفت اعلام کرده اند که با خواست “دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد” به استقبال اول مه میروند. بازنشستگان و معلمان و تشکلهای مختاف فعالین جنبش کارگری نیز در بیانیه ها و تجمعات خود بر خواست دستمزد بالای ١٢ میلیون تاکید کرده اند.

مطالبه دستمزد بالای ۱۲ میلیون تومانی که ظرفیت متحد کردن وسیعترین صف طبقاتی، از کارگران کارخانه تا معلمان و دیگر مزدبگیران را دارد محور خواسته های معیشتی و اقتصادی گوناگونی است که کارگران و معلمان در اجتماعات خود مطرح میکنند؛ از “معیشت، منزلت حق مسلم ماست”، تا بهداشت و تحصیل رایگان برای همه و غیره. این خواست در عین حال نمایانگر راه حل کارگری در قبال اوضاع بسیار وخیم اقتصادی مردم در ایران است. تامین رفاه و آسایش و زندگی شایسته انسان قرن بیست و یکم باید در صدر اولویت های اقتصادی جامعه قرار گیرد.  

علاوه بر مطالبات مربوط به معیشت، کارگران و معلمان و دیگر اقشار طبقه کارگر در اجتماعات و تظاهرات های بیشمار خود بارها بر خواست های سیاسی نظیر ممنوعیت امنیتی کردن اعتراضات، آزادی حق تشکل و اعتصاب، و آزادی فوری همکاران در بند خود تاکید کرده اند. در اول ماه مه امسال  آزادی زندانیان سیاسی به عنوان خواستی که مبارزه همیشگی کارگران علیه استبداد و سرکوب جمهوری اسلامی و برای تحقق آزادی های بی قید و شرط سیاسی را نمایندگی میکند، برجسته تر از همیشه مطرح است. در واقع “آزادی زندانیان سیاسی” همراه “دستمزد بالای ۱۲ میلیون” دو مطالبه فوری مهم  طبقه کارگر در اول مه ۱۴۰۰ است که همه مردم ایران بطور بلافصل در آن ذینفع اند و این واقعیت به اول مه امسال این توانایی را میبخشد که مورد توجه و حمایت بیش از پیش توده های وسیع قرار گیرد.

اما جایگاه مبارزه کارگری در ایران حتی فراتر از این است. در سالهای اخیر همه شاهد بوده ایم که چگونه مبارزات، رهبران و آرمانهای کارگری در بعدی عمیقتر مورد توجه بخش های وسیع جامعه قرار گرفته و به نقطه امید مردم ایران برای رهایی از شر جمهوری اسلامی و شرایط نکبت بار موجود تبدیل شده است. مبارزات خستگی ناپذیر معلمان و بازنشستگان و کارگران نفت و فولاد و بویژه اعتصابات و اجتماعات شورانگیز کارگران هفت تپه با شعار “اداره شورایی” طبقه کارگر را در چشم جامعه به نیرویی سیاسی قدرتمند با راه حلی واقعی و انسانی برای شکل دهی آینده بعد از جمهوری اسلامی تبدیل کرده است. لازم است که اول ماه مه انعکاس دهنده این موقعیت باشد و “زنده باد اداره شورایی”، یعنی حاکمیت مستقیم شوراهای شهروندان و لغو هرگونه دولت مافوق مردم، بر پرچم اول مه ۱۴۰۰ حک شود.   

کمتر جایی را در دنیای امروز میتوان یافت که طبقه کارگر با چنین افق روشن، نفوذ و اعتبار اجتماعی و با چنین اعتماد بنفسی روز جهانی کارگر را تدارک ببیند. حزب کمونیست کارگری که خود بخشی از تلاش برای شکل دادن به این موقعیت بوده و هست، دست تک تک رهبران کارگری، معلمان، بازنشستگان و همه فعالین برپایی اول ماه مه را به گرمی میفشارد و همه مردم و بویژه فعالین دانشجویی، جنبش رهایی زن و همه عرصه های مبارزه برای رفع تبعیض و برابری را فرامیخواند تا فعالانه به صف برپایی هرچه گسترده تر اول مه ۱۴۰۰ بپیوندند. 

بگذار در اول مه فریاد دستمزد بالای ۱۲ میلیون، آزادی زندانیان سیاسی، زنده باد اداره شورایی در همه جا طنین افکند و افق سوسیالیستی طبقه کارگر را بیش از پیش در برابر جامعه ایران بگستراند!  

زنده باد اول مه روز جهانی کارگر! 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷ آوریل ۲۰۲۱

https://akhbar-rooz.com/?p=110497 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x