جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حقوق بشر را وارد این معامله نکنید! – ایرانی ها امیدوارند چشم پوشی بر نقض حقوق بشر در ایران از سوی اروپا، بهای توقف غنی سازی اورانیوم از سوی تهران نباشد

امروز (جمعه) اعلام شد تهران پاسخ پیشنهادهای اروپا در مذاکرات پاریس حول برنامه هسته ای ایران را اعلام کرده و اکنون به نوبه ی خود منتظر پاسخ اروپائی هاست. پرسش و پاسخ ها باید تا قبل از اجلاس بیست و پنج نوامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای به سرانجام برسد تا اروپا تهران را یاری دهد از گشوده شدن پرونده اتمی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد جلوگیری کند.
در مورد محتوای توافق هایی که جمهوری اسلامی و کشورهای اروپائی بر سر آن مشغول چانه زنی هستند، اطلاعات قابل توجهی منتشر نشده است. تنها همین قدر روشن است که جمهوری اسلامی تعهد خواهد داد غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و اروپا نیز در برابر، به جمهوری اسلامی برای دستیابی به فن آوری هسته ای کمک خواهد کرد و مذاکرات تجاری با آن را از سر خواهد گرفت. این سوی آشکار مذاکرات و چانه زنی هایی است که در جریان است. اما گفته شده است، ایران خواهان امتیازات بیشتری است و قصد دارد با توجه به حساسیت اروپائی ها در باره برنامه اتمی خود، برای اطمینان خاطر آن ها؛ بهای گزافی درخواست کرده معامله را شرین تر کند. حتی اگر این زیاده خواهی ها اعلام هم نمی شد، قابل انتظار بود حکومت اسلامی ایران که تاکنون به خوبی زمینه سازی کرده است، قصد داشته باشد تعلیق غنی سازی را با امتیازات بزرگ معامله کند.
 
کدام امتیاز بزرگتر از سکوت جهانیان در برابر سرکوب روزمره ای که در ایران جریان دارد؟
هر زمان صحبت از امتیاز دهی اروپائیان به حکومت ایران در میان بوده است، افکار عمومی – دست کم در ایران – بلافاصله به یاد موضوع حقوق بشر افتاده است. در تاریخ مناسبات اروپا با جمهوری اسلامی ایران، حقوق بشر همواره ارزان ترین متاعی بوده است که مورد معامله قرار گرفته است. با توجه به این سابقه تاریخی، ایرانیان آزادی خواه حق دارند به اروپائیان یادآور شوند موضوع حقوق بشر برای جامعه ایران اصلا اهمیت کمتری از پرونده اتمی حکومت اسلامی ندارد و بر این اساس، آن ها مشتاقانه مایلند مذاکرات پاریس و توافق های صورت گرفته علنی شود تا جامعه ایران اطمینان یابد که موضوع چشم پوشی بر نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران بهایی نیست که اروپا به خاطر منصرف کردن تهران از غنی سازی اورانیوم قرار است پرداخت کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=32968 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x