جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حمله آمریکا به پنج پایگاه نیروهای عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد در واکنش به حملات کتائب حزب‌الله به پایگاه‌های عراقی که مقر عملیات نیروهای ائتلاف هستند، نیروهای آمریکایی پنج تاسیسات کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه را بمباران کردند. الحاج علی، فرمانده ارشد یکی از تیپ‌های گردان‌های حزب‌الله در این حمله هوایی کشته شد
عکس: ابو مهدی مهندس، از فرماندهان ارشد کتائب حزب‌الله و حشد شعبی عراق در کنار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه

روزیکشنبه وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه موقعیت شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق و دو موقعیت آنها در سوریه را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله آمریکا به پایگاه القائم در مرز سوریه که مقر نیروهای شبه‌نظامی شیعه عراقی است احتمالا با استفاده از پهپاد صورت گرفته و هدف آن شبه‌نظامیان «کتائب حزب‌الله» بود که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیش از با متهم کردن نیروهای مورد حمایت ایران به دست داشتن در حملات به پایگاه‌های نظامی در عراق به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که هرگونه حمله از سوی ایران یا گروهای نیابتی‌اش که به آمریکایی‌ها یا متحدان ایالات متحده آسیب بزند، با «پاسخ کوبنده آمریکا» روبرو خواهد شد.

خبرگزاری فارس رسانه نزدیک به سپاه پاسداران در گزارش خود در باره حملات روز یکشنبه نوشت: «چند پهپاد ناشناس شامگاه یکشنبه گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به الحشد الشعبی در شهر مرزی «القائم» استان الانبار (غرب عراق) را هدف قرار دادند.

به گزارش المیادین، سه پایگاه گردان‌های حزب‌الله عراق اعم از پشتیبانی، تیپ و یک پایگاه اصلی آن هدف قرار گرفتند.

به نوشته المیادین، در این حملات پهپادی، دو تیپ ۴۵ و ۴۵ الحشد الشعبی در مرزهای عراق و سوریه هدف قرار گرفته است.

شبکه خبری السومریه نیز ضمن تأیید این خبر، گزارش داد که در محل این حمله هوایی، آتش‌سوزی گسترده‌ای رخ داده است.

الحشد الشعبی اعلام کرد که در این حمله هوایی آمریکا، چهار نفر کشته و تعدادی هم زخمی شدند. اما به گزارش شبکه اسکای نیوز در این حمله ۱۶ نفر کشته و دهها تن زخمی شدند. همچنین برخی منابع خبری اعلام کردند که الحاج علی، فرمانده ارشد یکی از تیپ‌های گردان‌های حزب‌الله در این حمله هوایی کشته شد.

وزارت دفاع آمریکا نیز بلافاصله پس از انجام این حمله بیانیه‌ای صادر کرد و در آن گفت که ارتش این کشور مواضع الحشد الشعبی در نزدیکی شهر «القائم» عراق را هدف حمله هوایی قرار داده است.

در بیانیه آمریکا در مورد این حملات گفته شده است که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است.

در این بیانیه گفته شده:  “در واکنش به حملات کتائب حزب‌الله به پایگاه‌های عراقی که مقر عملیات ‘عزم راسخ’ نیروهای ائتلاف هستند، نیروهای آمریکایی حملات دقیق دفاعی علیه پنج تاسیسات کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه انجام دادند که توان این نیروها را برای حملات آتی به نیروهای ائتلاف کاهش می دهد.”

در این بیانیه تاکید شده که حزب‌الله عراق دارای پیوندهای نزدیک با سپاه قدس سپاه پاسداران است و انواع کمک‌های نظامی و غیرنظامی از سپاه قدس برای حمله به نیروهای ائتلاف استفاده می‌کند.

طبق بیانیه پنتاگون، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا و عبدالهادی مهدی نخست وزیر عراق هر دو متعهد هستند که حملات حزب‌الله عراق به نیروهای امنیتی عراق و نیروهای ائتلاف را “یک‌بار برای همیشه” خاتمه دهند.

جمهوری اسلامی و نیروی تحت پوشش آن حزب‌الله باید حمله به نیروهای آمریکا و ائتلاف را پایان دهند و حاکمیت ارضی عراق را محترم بشمارند تا از اقدامات دفاعی بیشتر آمریکا جلوگیری کنند.»

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا همچنین به حمله حزب‌الله عراق با “سی” موشک به پایگاه کی۱ در نزدیک کرکوک اشاره شده که روز جمعه صورت گرفت. در جریان این حمله به گفته پنتاگون یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته شد و چند پرسنل دیگر آمریکایی و عراقی زخمی شدند.

در ماه‌های اخیر مواضع الحشد الشعبی عراق، بارها هدف حملات هواپیماهای ناشناس قرار گرفته است.

این حمله همچنین در نزدیکی گذرگاه «قائم-بوکمال» صورت گرفته است که عراق و سوریه را به هم متصل کرده است. این گذرگاه اوایل امسال با آرام شدن اوضاع در سوریه بازگشایی شد.

مردم عراق مخالف حضور نظامی و دخالت جمهوری اسلامی در این کشور هستند. از حدود سه ماه پیش که اعتراض‌های گسترده سراسری عراق را در بر گرفته، یکی از اعتراض‌های مکرر تظاهرکنندگان دخالت آشکار جمهوری اسلامی در امور داخلی این کشور است.

https://akhbar-rooz.com/?p=16574 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

عرصه بر حزب الله تنکتر می شود.
انتظار انشعابات جدید را در حزبالله باید داشت.
در نتیجه سوریه بخشی هم برای حزبالله باید رها کند!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x