جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حکم اعدام معترضان دی ۹۶ قطعی است، فقط اجرای آن تکذیب شده

حبیبی، رئیس‌ کل دادگستری استان اصفهان جمعه ۱۰ مرداد «اجرای حکم اعدام پنج نفر» از معترضان دی ماه ۱۳۹۶ را تکذیب کرده است. وی زمان اجرای حکم اعدام معترضان را تکذيب کرده و نه اصل خبر قطعی صدور و تائيد حکم اعدام آنان را

محمدرضا حبیبی، رئیس‌ کل دادگستری استان اصفهان جمعه ۱۰ مرداد «اجرای حکم اعدام پنج نفر» از معترضان دی ماه ۱۳۹۶ را تکذیب کرده است. وی زمان اجرای حکم اعدام معترضان را تکذیب کرده و نه اصل خبر قطعی صدور و تائید حکم اعدام را.

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص قطع تماس با پنج معترض د‌ی‌ماه سال ۱۳۹۶ که محکوم به اعدام شده‌اند، با خانواده هایشان منتشر شده و به همین دلیل گروه‌های مدافع حقوق بشر نسبت به احتمال «اعدام مخفیانه» این پنج معترض زندانی ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان، محمدرضا حبیبی « انتشار مجدد اخبار کذب» درباره «اجرای حکم اعدام ۵ اغتشاشگر» را رد کرده است.

محمدرضا حبیبی گفته است: «هیچ گونه تعیین وقتی برای اجرای حکم این ۵ نفر که تشریفات قانونی اجرای آن طی شده باشد وجود نداشته و اخبار منتشره در خصوص اجرای این احکام از پایه و اساس کذب است.»

فعالان حقوق بشر و از جمله سازمان حقوق بشر ایران می گوید حکم قطعی پنج معترض دی ماه ۹۶ صادر شده است. سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه با انتشار دو صفحه از اوراق قضایی مربوط به پنج نفر از معترضان دی ۹۶ که در اصفهان بازداشت شده‌اند، تاکید کرد که حکم اعدام این پنج نفر صادر و قطعی شده است.

اوراق قضایی منتشره دو برگ از دادنامه صادره از سوی شعبه نوزدهم دیوان عالی کشور است که به گفته سازمان حقوق بشر حکم اعدام این پنج نفر را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی با اتهاماتی چون «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران تاکید کرده است که متهمان در جلسات دادگاه گفته‌اند که برای اعتراف کردن «تحت شکنجه قرار داشتند».

بحث درباره حکم اعدام معترضان آبان در اصفهان نخستین بار روز شش تیرماه از سوی رئیس کل دادگستری استان اصفهان مطرح شد.

محمدرضا حبیبی که سخنران خطبه پیش از نماز جمعه شهر اصفهان بود گفت حکم «فساد فی‌الارض» برای هشت نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات چند سال گذشته صادر شده است.

این اظهارات بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یافت و گزارش‌هایی درباره اجرای حکم این افراد نیز منتشر شد.

با افزایش گمانه‌زنی‌ها، روابط عمومی دادگستری استان اصفهان در اطلاعیه‌ای نوشت خبر «قطعی‌ شدن حکم اعدام ۸ نفر»، «کذب محض بوده و تاکنون هیچ ‌گونه تائید اجرای حکمی از سوی مراجع عالی قضایی در این خصوص» دریافت نشده است.

دادگستری اصفهان همچنین اشاره کرد که حکم این هشت نفر مربوط به سال‌های ۹۶ و ۹۸ بوده است.

در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸، هزاران نفر در شهرهای مختلف ایران بازداشت و برخی از آنها به زندان‌های طولانی‌مدت و اعدام محکوم شدند.

پس از ادعای تازه دادگستری استان اصفهان، سازمان حقوق بشر ایران روز ۷ مرداد خبر داد که حکم اعدام پنج نفر از این افراد در دیوان عالی کشور تایید شده است.

پس از انتشار این خبر،‌ گمانه‌‌هایی درباره اجرای احکام اعدام نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها روز ۱۰ مرداد محمدرضا حبیبی، رئیس‌ کل دادگستری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که هیچ‌ گونه وقتی برای اجرای حکم اعدام پنج نفر که «تشریفات قانونی اجرای آن طی شده باشد»، تعیین نشده و اخبار منتشره در این زمینه «کذب است».

در واقع این مقام قضایی اخبار مربوط به «اجرای حکم» را تکذیب کرده و درباره صدور یا تایید این احکام اظهارنظری مبنی بر تکذیب نداشته است..

https://akhbar-rooz.com/?p=41926 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x