شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حکم ۲۰ سال زندان دیپلمات ایرانی متهم به تلاش برای بمب‌گذاری در فرانسه قطعی شد

دادستان فدرال بلژیک اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی به علت برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در فرانسه، با امتناع از ارائه دادخواست تجدیدنظر، محکومیت ۲۰ سال زندان خود را قطعی کرد.

اسدالله اسدی ۴۹ ساله در زمان وقوع اتفاق، کارمند دیپلماتیک سفارت ایران در وین، پایتخت اتریش بود.

دادگاه کیفری آنتورپ بلژیک در نوامبر سال گذشته، او و سه نفر دیگر را به برنامه ریزی برای حمله به گردهمایی شورای ملی مقاومت [گروه مجاهدین خلق] در حومه پاریس در ژوئن سال ۲۰۱۸ متهم کرد. سخنرانی اصلی این گردهمایی رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ بود. این حمله با اقدام هماهنگ چندین سازمان اطلاعاتی اروپایی در آن زمان خنثی شد.

اتهام اسدی در این پرونده که به‌عنوان مامور وزارت اطلاعات ایران معرفی شده است، «سوء قصد تروریستی» و «مشارکت در فعالیت‌های یک گروه تروریستی» بود. وی از سوی دادگاه بلژیک به اشد مجازات محکوم شد.

این دیپلمات همه اتهام‌ها را رد کرده است و در زمان برگزاری دادگاه و صدور حکم نیز غایب بود.

دیمیتری دوبکو، وکیل آقای اسدی، روز چهارشنبه پنج مه (۱۵ اردیبهشت) در زمان جلسه دادگاه تجدیدنظر اعلام کرد موکلش صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و درخواست تجدیدنظر نمی‌دهد.

پیش از این گزارش شده بود، دولت بروکسل حاضر نیست دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی را که به جرم فعالیت‌های تروریستی در بلژیک زندانی است با زندانیان غربی در ایران مبادله کند.

رویترز با اعلام این خبر از قول ژورژ-هانری بوتیه، وکیل مجاهدین نوشت دولت بلژیک با استناد به جدایی قدرت و استقلال دستگاه قضائی این کشور از تصمیم‌های سیاسی، تضمین کرده که اسدالله اسدی با زندانیان غربی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران مبادله نخواهد شد و حاضر نیست در این باره با حکومت ایران گفتگو کند.

از زمان تأسیس جمهوری اسلامی ایران این اولین بار است که یک دیپلمات و کارمند ارشد حکومت این کشور در اروپا به اتهام تروریسم به زندان محکوم شده است.

قضات رسیدگی‌کنندۀ به پروندۀ وی در فوریه گذشته گفتند که هیچ مصونیت سیاسی شامل اتهامات و جرایم اسدالله اسدی نمی‌شود که سامانده شبکۀ تروریستی در اروپا بوده و کوشیده در تجمع سازمان مجاهدین با حضور شخصیت های سیاسی آمریکایی و اروپایی بمب منفجر کند.  

به گفتۀ دادستان شهر “آنتورپ” و سرویس‌های اطلاعاتی بلژیک اسدالله اسدی از پوشش دیپلماتیک برای فعالیت‌های خود به عنوان مسئول شبکۀ گسترده‌ای از مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در اروپا و انجام اقدام‌های تروریستی سوءاستفاده کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=112419 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa
mostafa
2 سال قبل

عجب تیتری ! بمب گذاری درفرانسه ؟؟!! بهتر بود بمب گذاری در اروپا نوشته میشد یا منظومه شمسی . قصد بمب گذاری در مراسم مجاهدین خلق ایران بوده و ربطی به فرانسه نداشت.  

هرمز
هرمز
2 سال قبل

۲۰ سال زندان نوش جانش باشد و گوارای وجودش . امیدوارم دیگر تروریستهای دیپلمات نما ی جمهوری اسلامی دراقصی نقط جهان هم دستگیر و با رویه قضایی به بالاتراز ۲۰ سال زندان محکوم بشوند .

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x