جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حکم ۲۳ سال و ۹ ماه حبس کیومرث مرزبان تائید شد

حکم دادگاه انقلاب تهران مبنی بر ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری علیه کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس در مرحله تجدید نظر عینا تائید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۱ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. کیومرث مرزبان، بیش از یک سال گذشته را در زندان اوین و در بازداشت به سر برده است.

به گزارش هرانا، محمد حسین آقاسی، وکیل مدافع کیومرث مرزبان، از تائید محکومیت موکل خود در مرحله تجدید نظر خبر داد.
محمدحسین آقاسی در گفتکو با گزارشگر هرانا گفت: “علیرغم درخواست بنده مبنی بر تشکیل دادگاه تجدید نظر، این جلسه در صورت تشکیل بدون حضور من و موکل برگزار شده است. علاوه بر این هیچ گونه پاسخی مبنی بر دلیل رد استدلالات اعتراضی به من داده نشده است. در صورتی آقای مرزبان به «همکاری با دولت متخاصم» متهم شده است که سازمانی که وی به ارتباط با آن متهم شده، از دیدگاه خود مقامات نیز یک سازمان غیر دولتی عنوان شده است”.

این وکیل دادگستری همچنین طی یادداشتی در توئیتر خود نوشت: “باورکردنی نیست که یک انسانی را فقط برای نوشتن به یازده سال مجازات حبس محکوم کنیم. اگر شخصا در پرونده نبودم فکر میکردم اتهامش فقط نوشتن نبوده. وکالت در اینگونه پرونده ها گاهی واقعا آزار دهنده است”.

ماه گذشته دادگاه انقلاب تهران، کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس بازداشتی در اوین را به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.
بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، کیومرث مرزبان از بابت اتهام “ارتباط با دول متخاصم” به ۱۱ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال و شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام “توهین به رهبری و بنیانگذار” به ۳ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “توهین به مسئولین” به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع کیومرث مرزبان پیشتر به گزارشگر هرانا گفته بود: “احکام صادره به دلیل تعدد جرائم، به میزان یک دوم اشد مجازات به آنان اضافه شده است. با این حال به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۱ سال حبس تعزیری در ارتباط با اتهام “ارتباط با دول متخاصم” قابل اجرا خواهد بود”.

لازم به ذکر است جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای مرزبان اواخر تیرماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. محمد حسین آقاسی، سال گذشته با اشاره به اینکه ضابط قضایی وزارت اطلاعات است از ارجاع پرونده موکلش به این شعبه خبر داده بود.
کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس ۲۶ ساله که سال ۹۶ پس از ۸ سال به ایران بازگشت، در تاریخ ۴ شهریورماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در هنگام بازداشت ماموران در اقدامی وسایل شخصی از جمله لپ‌تاپ، موبایل و بسیاری از وسایل شخصی وی را ضبط کرده بودند.

لازم به ذکر است، کیومرث مرزبان فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۴ با فیلم‌سازی آغاز کرده و تا سال ۱۳۸۸ هشت فیلم کوتاه ساخت. وی در سال ۸۸ ایران را به مقصد مالزی ترک کرد و کمی بعد اولین پادکست فارسی زبان و طنز ایرانی در فیسبوک به نام “رادیو سنگتاب” را راه‌اندازی کرد.

از جمله آثار این نویسنده و طنزنویس می‌توان به کتاب‌های “خام بدم پخته شدم بلکه پسندیده شدم” و “عزیز جان” اشاره کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=7689 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x