جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حکومت نظامی در بغداد؛ ۱۴ کشته و ۹۰۰ زخمی در کربلا

در بغداد روز دوشنبه علیرغم حکومت نظامی اعتراضات ادامه یافت و در کربلا در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی عراق به‌سوی معترضان دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۸۶۵ تن زخمی شدند
شب خونین عراق؛ ۱۴ کشته و نزدیک به ۹۰۰ زخمی در کربلا

چهارمین روز متوالی از موج دوم اعتراض‌ها در عراق در مجموع ۱۷ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت.

در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی عراق به‌سوی معترضان در کربلا دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۸۶۵ تن زخمی شدند. خبرگزاری رویترز این آمار را به نقل از مقامات امنیتی و بهداشتی عراق گزارش کرده است.

ناآرامی‌ها در عراق در حالی در روز و شب گذشته پی گرفته شد که دولت در بغداد حکومت نظامی اعلام کرده بود. شامگاه دوشنبه اوضاع به ویژه در دو شهر مقدس شیعیان، یعنی کربلا و نجف به شدت متشنج بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نجف گروهی از طلاب علوم دینی نیز به جمع معترضان پیوستند.

حوزه علمیه نجف با بیش از ۹۰۰ سال پیشینه، قدیمی‌ترین حوزه علمیه ویژه شیعیان در جهان است.

سه کشته در ناصریه

در ادامه اعتراض‌های خشونت‌بار عراق ۳ نفر نیز در شهر ناصریه کشته شدند.

به گزارش رویترز، این افراد که در جریان درگیری در روزهای گذشته زخمی شده بودند، شب گذشته در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

از زمان آغاز اعتراض‌های عراق تاکنون دست‌کم ۲۵۰ نفر در بغداد و دیگر شهرهای این کشور کشته شده‌اند.

شلیک گاز اشک‌آور به دانش‌آموزان و دانشجویان در بغداد

نیروهای امنیتی عراق روز دوشنبه به سوی هزاران دانشجو و دانش‌آموزی که به صف تظاهرات ضد دولتی پیوسته بودند، گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در تصاویری که از ضد و خوردهای دیروز در بغداد به دست آمده، گروهی از مأموران در حال کتک زدن دانش‌آموزان دبیرستانی با باتوم در دو محله این شهر دیده می‌شود.

وزارت دفاع عراق با انتشار بیانیه‌ای این حرکت را محکوم و اعلام کرد چند سربازی که دانش‌آموزان را کتک زده‌اند، نماینده کل ارتش نیستند. با این حال در این بیانیه در مورد مجازات احتمالی این سربازان چیزی نوشته نشده است.

نتایج کار یک کمیسیون تحقیقات که از سوی دولت عراق مأمور بررسی خشونت‌ها در دور اول اعتراض‌ها در این کشور شده بود، نشان می‌دهد که دست کم ۱۴۹ تن از شهروندان غیرنظامی بر اثر «خشونت بیش از حد» مأموران در جریان کنترل تظاهرات کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، بررسی کمیسون تحقیق دولتی همچنین نشان می‌دهد که ۷۰ درصد قربانیان بر اثر اصابت گلوله مستقیم مأموران به سر و سینه‌شان جان خود را از دست داده‌اند. در گزارش این کمیسیون آمده است که شلیک به معترضان در حالی صورت گرفته که نه نخست‌وزیر و نه هیچ کدام دیگر از مقام‌های ارشد دولت به مأموران دستور تیراندازی به معترضان را نداده‌اند.

موج اول اعتراض‌ها در عراق در هفته اول اکتبر در گرفت. پس از آن اعتراض‌ها و درگیری‌های خشونت‌بار و بعد از چند روز آرامش، معترضان عراقی موج دوم راهپیمایی‌ها را از پنج‌شنبه شب گذشته از سر گرفتند.

مقتدی صدر خواستار برگزاری انتخابات شد

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه که بیشترین کرسی‌ها را در قالب ائتلاف موسوم به «سائرون» در مجلس عراق در اختیار دارد، روز دوشنبه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

سائرون در پیروزی ائتلاف شکننده حاکم و نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی نقش عمده‌ای داشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=10116 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x