پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خامنه ای: کاهش تعهدات هسته ای را ادامه می دهیم

علی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی امروز در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران تاکید کرد جمهوری اسلامی به کاهش تعهدات هسته ای خود ادامه می دهد
دیدار خامنه ای با فرماندهان سپاه
دیدار خامنه ای با فرماندهان سپاه

علی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی امروز در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران تاکید کرد جمهوری اسلامی به کاهش تعهدات هسته ای خود ادامه می دهد. او مدعی شد آمریکا در منطقه به سختی شکست خورده و خیالات کاخ سفید باطل شده است.

خامنه ای خطاب به فرماندهان سپاه گفت: خیال می کردند اگر سیاست فشار حداکثری روی ایران متمرکز شود، جمهوری اسلامی مجبور به نرمش می شود؛ تا این ساعت به حول و قوه‌ی الهی فهمیدند فشار حداکثری، خودشان را دچار مشکل کرده و تا این اواخر برای اینکه یک حالت نمادینی برای تسلیم ایران درست کنند و رئیس‌جمهور کشورمان را وادار به ملاقات کنند به التماس هم افتادند و رفقای اروپایی‌شان را هم به کمک خواستند، اما نتوانستند و تا این ساعت فشار حداکثری شکست خورده و بنده قاطعانه می گویم که تا آخر هم در این فشار حداکثری شکست خواهند خورد.

خامنه ای بر «جدیت در کاهش تعهدات هسته ای» تاکید کرد و گفت: «در مسئله‌ هسته‌ای، ما کاهش تعهدات را ادامه خواهیم داد و باید با جدیت کامل ادامه دهیم؛ مسئولیت هم بر عهده‌ سازمان انرژی هسته‌ای است و باید این کاهش تعهداتی را که دولت جمهوری اسلامی بیان کرده، به‌طور دقیق و به‌طور کامل و جامع انجام بدهند و ادامه پیدا بکند تا وقتی که ما به نتیجه‌ی مطلوب برسیم.»

ظریف: طرح ۴ ماده‌ای مکرون حاوی دیدگاه‌های ما نیست
بحث خروج اروپا از برجام مطرح نیست

در همین حال محمدجواد ظریف در حاشیه ی جلسه ی امروز هیات دولت، جزئیات بیشتری از تحولات و گفتگوها در جریان سفر روحانی به نیویورک را تشریح کرد. وی با اشاره به مذاکرات انجام شده ی روحانی با طرف های اروپایی، اظهار داشت:‌ هم‌زمان با این تلاش‌ها، ترامپ  در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد قصد ندارد تحریم‌ها را کم کند. این موضع ترامپ  ۱۸۰ درجه مخالف آن بود که اروپایی‌ها از قول ترامپ به ما می‌گفتند.

وی ادامه داد: به همین دلیل  نیاز بود بررسی شود آیا ترامپ به آنچه به اروپایی‌ها گفته است تعهد دارد . این بحث ما با اروپایی‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: طرح‌ ۴ ماده‌ای که مکرون بیان کرد طرحی است که از زبان خود وی مطرح شده است و حاوی دیدگاههای ما نیست. ما مشخص کرده‌ایم که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و مطرح کردن طرح امید نشان دهنده‌ی این است که ما از سال ۶۴ همواره، دنبال امنیت، در خلیج فارس بوده و دیگران هستند که مانع شدند. مواضع ما کاملا مشخص است. اما مواضع ما در طرح ۴ ماده‌ای مکرون درست بیان نشده بود. بنابراین لازم است این مذاکرات ادامه یابد تا مسائل دقیق مطرح شود.

ظریف با اشاره به این که ما تلاش خود را ادامه می‌دهیم خاطر نشان کرد:‌ مکرون و وزیر خارجه فرانسه با علاقه مذاکرات را دنبال کردند. من دو دور مذاکره با وزیر خارجه فرانسه داشتم. با آبه نیز همینطور بودم تلاش‌های ما ادامه می‌یابد اما ما بر روی مواضع خود محکم ایستاده‌ایم و اگر اروپا تعهدات خود را انجام ندهد ما اقدامات بعدی خود را انجام می‌دهیم.

وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا تهدید اروپا برای خروج از برجام صحت دارد اظهار کرد: آنها چنین چیزی اعلام نکردند آن چه گفته‌اند این است که ممکن است مسیر حل اختلافات که در مواد ۳۶ و ۳۷ برجام آمده را پیگیری کنند. البته مشخص است اقدامی که ایران از ۱۸ اردیبهشت شروع کرده یک اقدام جبرانی است که در ماده ۳۶ برجام به رسمیت شناخته شده است براساس قواعد حقوقی کسی نمی تواند در برابر اقدام جبرانی، اقدام جبرانی انجام دهد. اقدام جبرانی که برای اروپا در برجام دیده شده بود برای زمانی است که ایران اولین نقض کننده برجام باشد. بحث خروج اروپا از برجام مطرح نیست.

ظریف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تلاش مکرون برای برقراری تماس تلفنی میان ترامپ و روحانی گفت: روحانی حتما تماسی نداشته است. ایجاد این مذاکره تلفنی از سوی دیگران طراحی شده بود ولی روحانی حضور نداشت و مکرون و ترامپ صبحت کردند.

وزیر خارجه حکومت اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید ۱۵ میلیارد دلار نفت ایران نیز در طرح اخیر مکرون وجود دارد، گفت: بحث ۱۵ میلیارد به عنوان آتش‌بس مطرح بود و برای فروش نفت ایران در چهار ماه، اما طرح چهار ماده‌ای مکرون مربوط به رفع همه تحریم‌هاست. اگر آن وضعیت (رفع تحریم‌ها) انجام شود دیگر بحث ۱۵ میلیارد هم موضوعیت ندارد.

وی همچنین درباره تداوم مخالفت‌ها با برجام در داخل کشور، گفت: برخی برجام را از روز اول پایان‌یافته تلقی می‌کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که چه توضیحی می‌تواند درباره این که گفته می‌شود ایران با اقداماتش در راستای کاهش تعهدات برجامی، ممکن است مکانیسم ماشه را فعال کند،ارائه دهد گفت: مکانیسم ماشه در برجام برای[مواقعی است که ] خطای اولیه رخ بدهد. ایران خطای اولیه را انجام نداده است. اقداماتی که ایران انجام داده است، اول از همه در پاسخ به تخطی آمریکا[از برجام] و عدم توان اروپایی‌ها برای پاسخ دادن انجام گرفته‌اند و این‌ها[همه] راهکار محسوب می‌شوند. هیچ کسی نمی‌تواند از یک راهکار در پاسخ به راهکاری دیگر استفاده کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=6360 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mamurane rous
mamurane rous
4 سال قبل

تورم کره‌جنوبی منفی شد!
https://www.isna.ir/news/98071007386

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x