دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

دادگاه انقلاب شهریار ۹ شهروند بهایی را مجموعا به ۹ سال زندان محکوم کرد

کیانوش سلمان زاده، جمیله پاکرو، پیمان معنوی، پیام شبانی، پروان معنوی، الهام سلمان زاده، هومن خوشنام، ندا شبانی و سروش آگاهی ۹ تن از شهروندان بهایی ساکن کرج توسط دادگاه انقلاب شهریار هر کدام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم امروز پنج‌شنبه ۱۶ مردادماه به این شهروندان ابلاغ شده است. این شهروندان بهایی پیشتر در سال ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس این حکم که امروز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی پناهی صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، جمیله پاکرو، پیمان معنوی، پیام شبانی، کیانوش سلمان زاده، پروان معنوی، الهام سلمان زاده، هومن خوشنام، ندا شبانی (بیوک آقایی) و سروش آگاهی هر کدام از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ ۶ مرداد ۹۹ در دادگاه انقلاب شهریار برگزار شد.

این شهروندان پیشتر در فاصله شهریورماه تا آذرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در اندیشه کرج بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. آنها نهایتا مدتی بعد طی ماه‌های متفاوت از بازداشتگاه این نهاد امنیتی در تهران با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

مامورین در زمان بازداشت این شهروندان منازل برخی از آنها را تفتیش کرده و تعدادی از لوازم شخصی ازجمله کتاب‌ها، کامپیوتر، لپ تاپ و تلفن همراه آنان را با خود بردند. محل کسب برخی از این شهروندان نیز پس از بازداشت پلمب شد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=42551 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x