شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

داستان نویسی که راوی رنج ها و آرزوهای مردم افغانستان بود

اسداله کشمند: محمداعظم رهنوردزریاب داستان نویس؛ نویسنده بزرگ کشور از میان ما رفت. زریاب یکی از پدیده های کمیاب و پرفروغ ادبیات داستانی ما بود که همراه با موج جدید و پر از جنجال و تب و تاب جنبش چپ در افغانستان، در سالهای چهل خورشیدی از متن زندگی پرتلاش آن روزگار بسوی عروج رفت.

زریاب بهترین راوی دردها، رنج ها و آرزوهای مردم ما شد. زریاب تاثیر بزرگی از همان آغاز بر جامعه روشنفکری افغانستان داشت. او در سایه و در کنار جنبش چپ افغانستان و به موازات آن بالا رفت و هیچگاه نسبت به آن بی التفات نبود.

زریاب بهترین و گویاترین نماد زندگی پر از تلاش و امید سالهای چهل و پنجاه قرن حاضر خورشیدی بود. او عطرخاک وطن را در مشام داشت و این عطر جادوئی را از ورای داستانهایش بر سر و روی خواننده می افشاند، او راوی زندگانی پر از مشقت و یار صادق مردم عادی روزگاربود.

در آثار او چهره واقعی تلاش انسان ها برای زندگی ای بهتر را می توان دید. زندگی پراز جوانمردی و رفاقت صادقانه و عیارصفتی خودش، آثارش را رنگ غنای بی مانند داد. در روح هر داستان او می توان پابندی به عهد، صفای قلب و مناعت مستظعفین را دید. با تسلطی که او بر زبان فارسی داشت، توانست در ژانرهای مختلف بنویسد و در هر رشته ای او یکی ازسرآمدهای روزگار بود.

تجربه زندگی پر از تلاش این نویسنده خاکی مردم ما سرمشق نویسندگان جوان عرصه داستان نویسی ما خواهد بود.

برای دوست داران ادبیات داستانی ما جایش همیشه خالی خواهد ماند درود برروان منزه و باصفای او! یادش گرامی باد!

منبع: فیس بوک

https://akhbar-rooz.com/?p=96976 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x