پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دانشمندان یک گام دیگر به «جلوگیری از پیری» نزدیک شدند

عکس از آرشیو

نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو چشم‌انداز تازه‌ای برای کند کردن روند پیری در انسان گشوده است.

به گزارش روز چهارشنبه شبکه «سی‌ان‌ان»، یافته‌های این دانشمندان در جورنال «ساینس» منتشر شده و با مطالعه روند پیر شدن سلولهای مُخمّر که دست‌کاری آنها ساده است، همچنین شبیه‌سازی‌های کامپیوتری متوجه شده‌اند روند پیری و از کار افتادگی سلولها از دو راه اتفاق می‌افتد: نیمی از روند پیری مربوط به هسته سولی و نیمی دیگر به‌خاطر اختلال عملکرد میتوکندری است که انرژی سلول‌ها را تامین می‌کند.

رادیو فردا همچنین نوشت: دانشمندان می‌گویند با تغییرات ژنتیکی یا داروهای شیمیایی می‌تواند روند پیری را از همین دو راه به تعویق انداخت.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد حتی با وجود مشابهت های ژنتیکی و محیط یکسان، سلولها روند پیری متفاوتی را طی می‌کنند، اما در همه آنها، این روند از راه هسته سلولی یا عملکرد میتوکندری اتفاق می‌افتد.

قبلا نیز دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست متوجه شده بودند که روند پیری سلولهای مخمر می‌تواند الگویی برای مطالعه سلولهای انسانی باشد، چون هر دو از طریق تقسیم سلولی تکثیر می‌شوند و این فرآیند در زمان پیری دچار اختلال شده و سلولها می‌میرند.

نان هائو، محقق ارشد دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو می‌گوید از طریق مطالعه فرآینده هسته سلولی و ارتباط آنها با همدیگر، متوجه شدیم که یک جریان مولکولی پیر شدن سلولها را کنترل می‌کند و با دستکاری «دی‌ان‌ای» همین بخش یا استفاده از دارو می‌توان روند پیر شدن سلولها را کند کرد.

وی گفته است اکنون تقریبا متوجه شده‌ایم پیری سلولها چگونه اتفاق می‌افتد و می‌توان روند پیری در انسان را کندتر کرد.

سلولهای مخمر بسیار ساده و به راحتی قابل دستکاری هستند و اکنون دانشمندان می‌خواهند یافته‌های خود بر روی سلولهای پیچیده‌تر را نیز آزمایش کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=41066 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x