شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درخواست ۳۹ سازمان حقوق بشری از نمایندگان دائم کشورها در سازمان ملل

۳۹ سازمان حقوق بشری از جمله مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از نمایندگی های دائم کشورها در سازمان ملل درخواست کردند تا از قطعنامه مطرح شده در مجمع عمومی این سازمان درخصوص ابراز نگرانی نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران به ویژه در پی اعتراضات اخیر حمایت کنند. این سازمان ها همچنین خواستار پاسخگو کردن عاملان نقض حقوق بشر در ایران شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، جمعی از سازمان های مدنی ایرانی، منطقه‌ای و بین المللی از نمایندگی های دائم کشورها درخواست کردند تا از قطعنامه مطرح شده در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت کنند.

در بخشی از این نامه که تاریخ ۹ دسامبر را دارد به سرکوب اعتراضات سراسری در ایران اشاره شده و به نقض گسترده حقوق بشر در ایران پرداخته شده است.

امضا کنندگان این نامه، نمایندگان دائم کشورها را نسبت به برخورد خشن نیروهای امنیتی با معترضان در بیش از ۱۰۰ شهر ایران، کشته شدن حداقل ۲۰۸ تن و بازداشت دستکم هفت هزار نفر در سراسر کشور آگاه کرده اند. این نامه همچنین به قطعی سراسری اینترنت پس از ۴۸ ساعت از آغاز اعتراضات سراسری نیز می پردازد.

در نامه مورد اشاره گفته شده است علاوه بر اینکه بازداشت شدگان بدون دسترسی به وکیل و یا حق تماس با خانواده خود در بازداشت بسر میبرند. همچنین ویدئوهایی که صحت آنان بررسی شده است، حاکی از بدرفتاری با بازداشت شدگان است. کارگروه بازداشت های خودسرانه نیز تکرار الگوی نهادهای امنیتی ایران مبنی بر بازداشت اتباع بیگانه، افرادی با تابعیت دوگانه و یا افرادی که اقامت دائم در کشور دیگری جز ایران دارند، مشاهده کرده است.

در ادامه این نامه همچنین به نقض گسترده و نظام مند حقوق و خشونت به افراد براساس جنسیت، باورهای مذهبی، قومیت، هویت جنسیتی و گرایش جنسی در قوانین ایران اشاره شده است.

سازمان های امضا کننده این درخواست عبارتند از: مرکز عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر در ایران، همه حقوق بشر برای همه در ایران، سازمان عفو ​​بین الملل، عرصه سوم، ماده ۱۸، ماده ۱۹، ای اس ال ۱۹، انجمن حقوق بشر مردم آذربایجانی در ایران، گروه حقوق بشر بلوچستان، انستیتوی مطالعات حقوق بشر قاهره، مرکز حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، شبکه بین المللی حقوق کودک، اتحاد جهانی برای مشارکت شهروندان، کمیته حمایت از روزنامه نگاران، اتصال برای حقوق بشر، مرکز خلیج برای حقوق بشر، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیده بان حقوق بشر، ایمپکت ایران، فدراسیون بین المللی حقوق بشر، انجمن بین‌المللی گی‌ها و لزبین‌ها، جنبش بین المللی علیه همه اشکال تبعیض و نژادپرستی، سازمان حقوق بشر ایران، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، سرویس بین‌المللی حقوق بشر، عدالت برای ایران، حقوق بشر کردستان – ژنو، شبکه حقوق بشر کردستان، اقدام آشکار بین المللی، موسسه جاکوب بلوستئین برای پیشرفت حقوق بشر، همه با هم علیه مجازات اعدام، گروه بین المللی حقوق اقلیت ها، بنیاد سیامک پورزند، رسانه کوچک، مدافعان حقوق بشر، اتحاد برای ایران، ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام، شش رنگ.

https://akhbar-rooz.com/?p=14979 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x