جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درخواست ۵ کشور: ایران جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به فرانسه بفرستد

وزیر امور خارجه کانادا به نمایندگی از پنج کشور از ایران خواست تا جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را تحویل دهد تا برای رمزگشایی به یک کشور ثالث، ترجیحا فرانسه تحویل داده شود.

وزاری امور خارجه کانادا، اوکراین، سوئد و افغانستان و نیز معاون خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، پنج کشوری که اتباع‌شان ۴۰ روز پیش در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران کشته شدند روز شنبه ۲۶ بهمن در حاشیه نشست امنیتی مونیخ برای دومین بار در یک ماه اخیر گرد هم آمدند. نمایندگان این کشورها در پایان این نشست که در آن محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز به عنوان مهمان دعوت شده بود، با انتشار بیانیه‌ای دولت ایران را به تعجیل در انجام مسئولیت‌های خود بر اساس معاهدات بین‌المللی فراخواندند.

در این بیانیه که وزیر خارجه کانادا آن را برای خبرنگاران خواند، بر لزوم «همکاری» ایران در وهله اول برای انجام تحقیقات کامل درباره این اقدام فاجعه‌بار بر اساس معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی تأکید شده است. شامپانی یادآوری کرد که پنج دیپلمات ارشد شرکت‌کننده در نشست روز شنبه با محمد جواد ظریف به اختصار گفتگو کرده و در این نشست مشترک بر اجرای عدالت، شفافیت و مسئولیت‌پذیری کامل ایران تأکید کرده‌اند.

وی گفت که مقام‌های پنج کشور در گفتگو با همتای ایرانی خود به او گفته‌اند که ایران باید به «تمامی پرسش‌های مهم هم درباره واقعیت ماجرا و هم درباره وجه حقوقی آن» پاسخ دهد.

به گفته آقای شامپانی منظور از همکاری ایران آن است که این کشور باید جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده را به یکی از مراکزی که توانایی رمزگشایی و بازخوانی آن را دارند، تحویل دهد.

پس از پایان دومین نشست مقام‌های پنج کشور، آنها در یک نشست مطبوعاتی نیز شرکت کردند. فیلیپ شامپانی در جریان این نشست گفت ایران باید جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را به فرانسه بفرستد، زیرا فرانسه تمامی امکانات فنی لازم برای رمزگشایی پیام‌ها در این جعبه‌ها را دارد.

دور نخست نشست مقام‌های پنج کشور برای گفتگو در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی روز ۱۶ ژانویه گذشته در لندن برگزار شده بود.

پیش از نشست مشترک نمایندگان پنج کشور در مونیخ، وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین گفته بود کی‌یف و تهران در حال همکاری هستند که کجا و چه زمانی جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی را رمزگشایی کنند.

به گزارش اینترفاکس اوکراین، پریستاریکو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران گفت: «ما هم اکنون با ایرانی‌ها در حال تصمیم‌گیری هستیم که کجا و با کمک کدام یکی از شرکا این کار [رمزگشایی از جعبه سیاه] انجام شود.»

وی تاکید کرده بود که یکی از گزینه‌های پیشنهادی فرانسه است.

آقای پریستایکو افزود: «این تجهیزات بسیار پیچیده است و به این دلیل حمل و نقل آن دشوار است. بنابراین ما باید به یک دیدگاه مشترک برسیم که چه زمانی این کار صورت گیرد چرا که یک موضوع حساس است.»

وزیر خارجه اوکراین تصریح کرد که قصد دارند به ایران فرصتی دهند تا شفافیت کامل در این روند تضمین شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که وزیر خارجهٔ ایران در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی اعلام کرد گرچه کشورش فناوری لازم برای رمزگشایی از جعبهٔ سیاه هواپیمای اوکراینی را ندارد اما این جعبه‌ را در اختیار کشور ثالث نیز قرار نمی‌دهد.

پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در دیدار با محمد اسلامی، وزیر راه ایران از او خواسته بود تا جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی به کشورش تحویل داده شود.

پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران روز ۱۸ دی یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین را تنها چند دقیقه پس از برخاستن این هواپیما از فرودگاه امام خمینی تهران سرنگون کرد. مقامات ایران علت این حادثه را «خطای انسانی» اعلام کردند.

هواپیمای اوکراینی ۱۷۶ سرنشین داشت که ۱۴۶ نفر از آنان ایرانی، ۶۱ نفر کانادایی عمدتا با تابعیت دوگانه، ۱۱ نفر اوکراینی و شماری نیز شهروند افغانستان، بریتانیا و سوئد بودند که همگی در این رویداد جان خود را از دست دادند.

https://akhbar-rooz.com/?p=20313 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x