جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دروغی که مسئولان هم باور کرده اند: دانشجوی ستاره دار نداریم!!

سها مرتضایی

از یکی از دوستان خبرنگارمان خواستیم که مصاحبه‌ای با سها مرتضایی تنظیم کند.

این خواسته‌ی خود سها بود که مصاحبه‌اش از کانالی که به آن تعلق دارد منتشر شود.

سها در این گزارش از پیگیری‌هایش در جهت لغو ممنوعیت تحصیلش می‌گوید.

سها مرتضایی دی ماه ۹۶ زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران بود، بازداشت شد. او در ۱۴ دی ماه، ۴ ساعت پس از انتشار بیانیه‌ی شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به بازداشت دانشجویان دستگیر می‌شود. بازداشتی که به قول مأمورین وزارت اطلاعات جهت پیشگیری از اقدامات بعدی شورای صنفی صورت می‌گیرد‌. پس از بازداشت مرتضایی در پرونده‌ای ساختگی و فاقد مستندات که حتی در دادنامه تاریخ بازداشت ۱۰ دی ماه (یکی از روزهای اعتراضات) عنوان می‌شود، به حکم شش سال حبس تعزیری که هم اکنون در انتظار دادگاه تجدیدنظر است و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و … محکوم می‌شود. اما گویا حکم ۶ سال حبس برای فشار به مرتضایی توسط نیروهای امنیتی و وزارت علوم کافی نبوده‌است و او را که در کنکور دکتری رتبه ۱۰ را کسب کرد، ستاره‌دار کردند. سها مرتضایی پیش از این در زمستان ۹۳ بازداشت شده بود و به سه سال حبس تعزیری محکوم می‌شود. در نهایت این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دوسال حبس تعلیقی و جزای نقدی کاهش یافت.

ستاره‌دارانی که نقض در پرونده دارند

با اعلام نتایج کنکور دکتری برای سها مرتضایی کارنامه‌ای صادر نمی‌شود و تنها پیغام برای او نقص در پرونده و مراجعه به سازمان سنجش است. سها در مورد مراجعه به سازمان سنجش و پیگیری‌هایش می‌گوید: «طی مراجعه به این سازمان متوجه شدم که به دلیل دو نامه یکی از طرف حراست دانشگاه تهران؛ مبنی بر مخالفت با پذیرشم در دانشگاه تهران و نامه‌ی دیگری از طرف وزارت اطلاعات؛ مبنی بر مخالف با ادامه‌ی تحصیلم در مقطع دکتری  از ادامه‌ی تحصیل محروم شده و ستاره‌دار شدم.» طبق روال اداری او دو درخواست یکی جهت پذیرش در دکتری و دیگری برای صدور کارنامه به دبیرخانه گزینش دانشجو وزارت علوم خطاب به نوربخش رئیس این دبیرخانه تحویل می‌دهد. سها در مورد پیگیری‌های این دبیرخانه توضیح می‌دهد: «هرچند که صحبت‌های اولیه با آقای نوربخش از وعده‌ی تلاش برای پیگیری و رفع محرومیت پیش آمده حکایت داشت اما پس از آن و تا کنون با گذشت یک ماه نه تنها جوابی داده نشده است که این موضوع را به صورت کامل به وزارت اطلاعات حواله داده‌اند و چنانچه گفته شده هر دو درخواست من به وزارت اطلاعات داده شده و در صورت موافقت این نهاد با درخواست‌های من – حتی درخواست صدور کارنامه برایم! – هر گونه اقدامی برای آن صورت خواهد گرفت. با این روند بهتر است زین پس وزارت علوم را ذیل نهاد وزارت اطلاعات تعریف کنیم که نه تنها دخالت آشکاری در تمام روندهای آن دارد، که حتی وزارت علوم امکان عمل مستقل از وزارت اطلاعات را ندارد.‌‌»

چه زمانی وزیر علوم پاسخگو خواهد بود؟

یک ماه پس از اعلام نقض پرونده برای مرتضایی، او نامه‌نگاری‌ها و دیدارهای مختلفی با افرادی از جمله لعیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری، صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و همچنین غلامی وزیر علوم داشته‌است که نامه‌نگاری با وزیر با ملاقاتی حضوری همراه می‌شود. سها در مورد ملاقات با وزیر علوم می‌گوید: «طی ملاقات حضوری با آقای غلامی ایشان وعده پیگیری و دادن جواب نهایی به من – چه جواب پذیرش و یا عدم پذیرش- نهایتاً تا پایان شهریور ماه را دادند که تا کنون هیچ پیگیری و پاسخی از ایشان دریافت نشد و تمام صحبت‌ها تنها در حد وعده باقی ماند. در نهایت با توجه به مصاحبه‌های مکرر خانم سعیدی نماینده مجلس تهران در خصوص دانشجویان ستاره‌دار و ادعای رفع آن، دیداری نیز با ایشان داشتم. امیدوارم اگر این دیدار برای خود من نتیجه‌ای نداشته باشد حداقل ادعای آنکه «دیگر دانشجوی ستاره‌دار نداریم» را در جایی نبینیم و صورت مساله پاک نشود و مساله همچنان با ما بماند

نهادهای امنیتی تصمیم‌گیران دانشگاه شده‌اند

در چند سال گذشته شاهد بودیم که دخالت نهادهای امنیتی در دانشگاه‌ها نه تنها کم نشده بلکه روز به روز شدت می‌گیرد و حتی شاهد دستگیری دانشجویان با هماهنگی حراست دانشگاه‌ها هستیم. مرتضایی در مورد پیگیری پرونده ستاره‌دار شدنش و ورود نهادهای امینیتی به پرونده‌اش می‌گوید: «در تمام پیگیری‌ها دو نکته حائز اهمیت است. اول دخالت آشکاری که وزارت اطلاعات در تمام عرصه‌های دانشگاه دارد. همچنان‌ که در دوران دبیری من در شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران شاهد دخالت و فشارهای این نهاد بر شورای صنفی و شخص خود من به عنوان دبیر بودم. پس آن معضلی که فراتر از ستاره‌دار شدن من نیاز به رفع دارد، کوتاه‌کردن دست نهادهای امنیتی از ساحت دانشگاه است، که پس از دی ماه ۹۶ بیش از پیش فعالین دانشجویی را به زیر ضرب گرفت و با تمام قوای خود، من‌جمله حراست دانشگاه و دیگر نهادها مدد جستند تا با سرکوب و بی‌قانونی‌های مداوم امکان هر نوع فعالیتی را از دانشجویان سلب کنند. لذا مادامی که دانشگاه جولانگاه نهادهای امنیتی است تلاش برای رفع مشکلاتی از قبیل ستاره‌دار شدن یک دانشجو، اقداماتی روبنایی در ساختاری مالامال معضل آفرین است.»

رفقای ما را تا بندهای زندان بدرقه کرده‌اند

نهاهای امنیتی و وزارت اطلاعات اکنون به تصمیم‌گیران اصلی برای تحصیل و زندگی دانشجویان تبدیل شده‌اند و بیش از هر زمانی باز هم مسئولین دانشگاه و وزارت علوم باید پاسخگوی این وضعیت باشند. سها در این مورد می‌گوید: «نکته دوم و مورد اهمیت، بیتفاوتی و همدستی مسئولین دانشگاه و وزارت علوم با نهادهای امنیتی ‌است. بی‌تفاوتی و همدستی در خصوص تمام بیقانونی‌ها، ستم‌ها و سرکوب‌هایی است که به خصوص پس از دی ماه ۹۶ شدت گرفت. منظورم از مسئولین، دقیقاً در تمام سطوح آن است از ریاست دانشگاه که قول برخورد با دانشجویان را به بسیج می‌دهد، تا وزیر علوم که در مقابل تمام رویدادهای دو سال متاخر سکوت کرده است و وعده «پیگیری احکام بازداشتی‌ها» که رفقای ما را تا بندهای زندان بدرقه خواهد کرد!» 

منبع:   شوراهای صنفی دانشجویان کشور 

https://akhbar-rooz.com/?p=6440 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x