دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

درگذشت محمودیاوری؛ تبانی و خرید تیم‌های فوتبال توسط خلافکارها

نازک بین: از نسل اول فوتبال در باشگاه پاس تهران بود که به تیم ملی هم راه یافت. در دهه ۳۰ خورشیدی تیمی به نام شهربانی توسط شادروان مهدی اسداللهی تشکیل شد. تیمی که بازیکنان اش از افسران و دانشجویان دانشکده افسری بودند. شهربانی نتوانست در فوتبال دوقطبی شاهین و تاج جایگاه قطب سوم را احراز کند و  تا سال ۱۳۴۲ این تیم در مسابقات مختلف فوتبال در کشور شرکت می کرد. در این سال، سرانجام تیم پاس تاسیس شد. محمود یاوری از این نسل بود. اولین مسابقه رسمی تیم پاس در سال ۱۳۴۳ و در مقابل تیم فوتبال (کوروش) انجام داد. پاس با ترکیب: فرامرز ظلی, حسن حبیبی, محمد رنجبر, حشمت مهاجرانی, رسولی, یزدانیان, معیریان, محمود یاوری, همایون شاهرخی, یینه‌ورزان و پرویز میرزا‌حسن وارد میدان شد و با این تیم به تساوی یک بر یک رسید. سرانجام با مطرح شدن دو تیم پاس و دارایی، جبهه دو قطبی و انحصاری تاج و شاهین شکسته شد. محمود یاوری یکی از قدیمی ترین بازیکنان و مربیان مکتب پاس است که به فوتبال کشورمان خدمات شایسته ای کرد. او فوتبالش را از شاهین اصفهان که بعدها سپاهان فعلی شد، شروع کرد. اما موفق ترین سال های فوتبالش را در پاس تهران و در فاصله سال های ۱۳۴۲ تا ۵۰ که بازنشسته شد سپری کرد. او مربیگری را از سی سالگی و از ذوب آهن شروع کرد. محمود یاوری تعریف می کند: من بازیکن تیم آموزشگاه‌های اصفهان بودم و موفق هم نشان دادم، ۱۴ سالم بود که توسط بهروز زندی به این تیم معرفی شدم. افراد بزرگی در این تیم حضور داشتند مثل استاد حریری که بازیکن تیم ملی بود، مربیگری این تیم را برعهده داشت.در سن ۱۶ سالگی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافتم؛ سال ۴۲ در مسابقات کشوری در ارومیه، کاپیتان تیم اصفهان بودم و از ۱۹ گل تیم اصفهان، ۱۵ گل را من به ثمر رساندم .سروان صادقی که بعد‌ها تیمسار صادقی شد و رییس تربیت بدنی باشگاه پاس و شهربانی آن زمان بود، بازی من را پسندیده بود و در دیداری به من گفت: می‌خواهی به دانشگاه پلیس بروی که من موافقت کردم و بدون کنکور وارد دانشگاه پلیس شدم.

تفاوت و فاصله زیاد دیروز با امروز

شادروان یاوری گفته است: بعداز مقطعی که در تیم شهربانی مربیگری کردم، در کادر فنی تیم پاس حضور داشتم. روال کار در تیم پاس به گونه‌ای بود که اسداللهی تیم را آرنج می‌کرد، نرمش و تمرین با محمد رنجبر بود و حشمت مهاجرانی، حسن حبیبی و من هم مربیان کنار تیم بودیم. در آن وقت ها، یک روز سه نفر در تمرین غیبت داشتند و اسداللهی مرا صدا کرد و گفت: محمود تیم را نرمش بده؛ من هم شروع به گرم کردن تیم کردم. پس از پایان تمرین اسداللهی مرا صدا کرد و گفت: تو روزی مربی بزرگی خواهی شد؛ وقتی این حرف را زد، من پیش خودم شرمنده شدم و گفتم من در حد این تعریف‌ها نیستم. وی در توصیف شهربانی و پاس در گذشته های دور گفته است: در سال ۱۳۳۲ سروان مهدی اسدالهی با یک توپ فوتبال و با کمترین امکانات به همراه گروهی از دانشجویان دانشکده افسری، برای تشکیل تیم فوتبال شهربانی وارد میدان می شوند. این تیم اولین تمرین خود را در زمین دانشکده افسری انجام می‌دهد. تیم دانشجویان دانشکده افسری همزمان با مسابقات قهرمانی نیروهای مسلح در سال ۱۳۳۲ به طور رسمی اعلام موجودیت می کند و با اقتدار و شایستگی در سکوی دوم این دوره از رقابتها قرار می‌گیرد. در آن زمان مربی تیم شهربانی بهمن شهیدی بود. در ۱۷ تیرماه سال ۱۳۴۲، با تلاش سروان صادقی و جمعی از دوستداران ورزش در پلیس، باشگاه تحت عنوان پاس به ثبت رسید و پیش نویس اساسنامه تهیه و پاس دارای هویت قانونی و سازمانی شد. در سال ۱۳۴۵ اساسنامه باشگاه پاس به تصویب هیات مدیره رسید و بعد از دوازده سال فراز و نشیب و شرکت در مسابقات رسمی و غیررسمی و پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان این باشگاه فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در مورد انتخاب نام پاس برای این باشگاه شادروان اسدالهی بنیانگذار پاس و از مفسران صاحبنام ورزشی ایران در جائی گفته بود: در آن زمان تیم شهربانی بیشتر تداعی کننده نام پلیس بود. به این دلیل نام پاس برگزیده شد! همیشه اعتقاد داشته‌ام در فوتبال کنونی ایران، سه فاکتور؛ پول، پارتی و پز؛ را باید داشته باشید تا در شبکه حاکم بر آن مورد توجه قرار گیرید. اما، من با دسترنج و استعداد خودم  و مساعدت بزرگان مکتب شاهین و پاس به این موقعیت رسیدم و از هیچ کدام از این سه فاکتور استفاده نکردم. وقتی یکی از رسانه ها با لقب-سرهنگ- وی را خطاب کرده بود، جواب داده بود که نه قیصر هستم، نه سلطان و نه ژنرال!

زنده یاد محمود یاوری نفر دوم ایستاده از سمت چپ دیده می شود

بیوگرافی

محمود یاوری متولد ۱۸ مهر ۱۳۱۸ در اصفهان است. او فوتبال را از تیم شاهین اصفهان (سپاهان فعلی) آغاز کرد و تا سال ۱۳۴۲ عضو این باشگاه بود. وی در سال ۱۳۴۲ به عضویت تیم پاس تهران درآمد و تا سال ۱۳۵۰ در این تیم حضور داشت. یاوری در سال ۱۳۵۰ فوتبال را کنار گذاشت و به جمع  مربیان پیوست.او در سال ۱۳۶۳ (۱۹۸۴ میلادی) به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شدو در هر ۶ بازی که تیم ملی فوتبال ایران را هدایت کرد، پیروز شد. محمود یاوری در سال ۱۳۵۶ نیز سرمربی تیم ملی جوانان فوتبال کشور بود و در سال ۱۳۵۷ حضور در تیم ملی ب و تیم ملی امید را تجربه کرد. طی سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ به مربیگری مجدد در تیم ملی جوانان رسید و در سال ۱۳۸۴ هم مدیر تیم ملی فوتبال جوانان شد. از تیم‌های باشگاهی که او مربیگری کرده می‌توان به سپاهان، ذوب آهن، فجر سپاسی، برق شیراز، شاهین بوشهر، تراکتورسازی تبریز، ابومسلم مشهد، صبای قم، استقلال اهواز، پاس، استیل‌آذین، راه‌آهن و مس کرمان اشاره کرد. محمود یاوری بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری در سن ۸۱ سالگی درگذشت. مهدی مهدوی کیا، علی دائی، علی کریمی، فرهاد مجیدی، آندرانیک تیموریان، امیر قلعه نوعی، محمود نامجو مطلق و تعداد دیگری از بازیکنان و شاگردان شادروان یاوری و جدای از تسلیت های رسمی مقامات ورزش، درگذشت مربی سابق خود را تسلیت گفته اند.
یاد و خاطرات محمود یاوری یکی از مردان سازنده تاریخ فوتبال کشورمان ،همیشه ماندگار و جاودانه است.

فوتبال دوستانه در اروپا و سایر نقاط جهان

از امروز روزهای موسوم به -فیفا دی-شروع می شود. در امروز و فردا پنچشنبه چند دیدار دوستانه و تدارکاتی برگزار می شود و از جمعه شب نوبت به بازیهای یورو ۲۰۲۰ (۲۰۲۱)و هم چنین مقدماتی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ در آمریکای لاتین می رسد. در مهمترین بازی دوستانه آلمان و جمهوری چک با هم روبرو می شوند. سرمربی تیم ملی آلمان در کنفرانسی مطبوعاتی در مورد تیم ملی آلمان و بازیکنان دعوت شده و همچنین بازی دوستانه این تیم با جمهوری چک صحبت کرد. یواخیم لوو در این کنفرانس مطبوعاتی گفت:در حال حاضر در حال برنامه ریزی بدون توماس مولر، متس هوملس و ژروم بواتنگ هستم. اگر قبل از یورو وضعیت به شکل دیگری باشد و بازیکنان بسیاری قادر به همراهی ما نباشند.، وضعیت را دوباره ارزیابی می کنم. در حال حاضر، دلیلی برای دعوت آن ها نمی بینم. گوتسه؟ خیلی برای او خوشحالم. گل او در فینال جام جهانی ۲۰۱۴، قطعاً بسیار مهم بود اما همچنین انتظارات را از او بسیار بالا برد. من از تصمیم او مبنی بر رفتن از بوندسلیگا حمایت کردم. اکنون او دوباره روی فرم آمده و خوب کار می کند اما باید به او زمان دهیم، او مدت زمان زیادی بازی نکرده بود. رویس؟ من با لوسیان فاوره برای استراحت دادن به او در این ۱۴ روز موافق بودم. امیدواریم او بتواند فرم ثابتی داشته باشد و پس از آن به ما کمک کند اما اکنون زمان مناسبی برای دعوت کردن او نیست. مصدومیت کیمیش؟ چنین مصدومیت هایی با توجه به برنامه فعلی بازی ها، قطعاً اتفاق می افتد. ما مربیان باید بسیار محتاط باشیم، در غیر این صورت سال بعد با مشکل بزرگی رو به رو خواهیم شد. افراد مسئول برنامه ریزی بازی ها باید تصمیماتی اتخاذ کنند زیرا اکنون برنامه بازی ها بسیار فشرده است. انتقادات؟ ما در سال ۲۰۱۸ افت زیادی کردیم و در سال ۲۰۱۹ خیلی سریع تر از بسیاری از تیم های ملی دیگر، به سطح خودمان برگشتیم. از اشتباهاتی که می کنیم، درس می گیریم و مدام خودمان را زیر سوال می بریم. ما از بازیکنان جوان حمایت می کنیم، ارزشش را خواهد داشت. بازی دوستانه با جمهوری چک؟ کوین تراپ دروازه بان ما خواهد بود. ایلکای گوندوعان در روز یکشنبه بازی بسیار سختی انجام داده و باید در مورد او محتاط باشیم چون برای بازی های لیگ ملت ها، حضور او برای ما اهمیت زیادی دارد. رودیگر، کخ، والدشمیت و همچنین یولیان برانت فردا فیکس خواهند بود. اکثر بازیکنان جدید نیز نخستین بازی ملی خود را انجام خواهند داد. تیلو کرر و رابین گوزنس نمی توانند بازی کنند، وضعیت بنی هنریکس نیز نامشخص است. مدت هاست که فیلیپ مکس را زیر نظر دارم، نقاط قوت او در حملات، ارسال ها و ضربات ایستگاهی است. قصد دارم در بازی فردا به او بازی دهم.

سایر بازیهای دوستانه:

ترکیه-کرواسی

هلند-اسپانیا

انگلیس-ایرلند

دانمارک-سوئد

مقررات جدید فیفا برای جلوگیری از سوء استفاده مدیران برنامه

به نقل از نشریه موندودپورتیووی اسپانیا، فیفا دور جدید از رایزنی‌ها را برای محدود کردن قدرت و حق کمیسیون مدیران برنامه فوتبال را آغاز کرده و هدفش هم پایان دادن به یکسری از فعالیت‌ و اقدامات آنهاست که به زعم فدراسیون جهانی فوتبال افراط گونه بوده و جنبه سوء استفاده دارد و همچنین شفاف‌سازی در اقدامات آنها در فرآیند انتقال بازیکنان میان تیم‌ها.

زمانی که قوانین جدید فیفا در این حوزه به مرحله اجرا درآید – زمان اعلام شده برای آن ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ است – خیلی چیزها تغییر خواهد کرد. تمامی فوتبال دوستان از رقمی که هر مدیربرنامه از جابجایی یک بازیکن به جیب خواهد زد مطلع خواهند شد و جزئیات مربوط به حق‌الزحمه‌ایی که آنها از هر کدام از مشتریان‌شان دریافت می‌کنند، چه باشگاه‌ها باشند چه بازیکنان مشخص می‌شود.

یکی از مهمترین بخش‌های قانون جدید فیفا پایان یافتن نمایندگی سه‌گانه خواهد بود و این بدان معنا است که دیگر یک مدیربرنامه دارای مجوز از فیفا نمی‌توانند همزمان نماینده حقوقی یک بازیکن، باشگاه خریدار و باشگاه فروشنده او باشد. اگر در مذاکره نهایی چیزی تغییر نکند یک مدیر برنامه حداکثر می‌تواند به اندازه ۱۰ درصد از رقم قرارداد حق کمیسیون دریافت کند. در همین حال حق کمیسیون حقوق یک بازیکن هم در همان ۳ درصد باقی خواهد ماند.

یکی دیگر از قوانین جدید فیفا در مورد مدیران برنامه این است که دیگر اعضای خانواده یک بازیکن نمی‌تواند به عنوان مدیربرنامه آن بازیکن ایفای نقش کند، مگر اینکه از فیفا دارای مجوز رسمی باشد. همچنین فیفا در موارد که میان طرفین تضاد منافع به وجود آید اجازه دخالت خواهد داشت. علاوه بر این نه مدیران باشگاه‌ها و نه خود باشگاه‌ها و نمایندگان آنها اجازه فعالیت در بنگاه‌های نقل‌و‌انتقالات بازیکنان را نخواهند داشت.

پست کریمی در حمایت از فغانی

تبانی دغدغه کوچکی است؛ دغدغه بزرگ‌تر، خرید تیم‌های فوتبال توسط خلافکارها است

ماه گذشته بود که فیفا و سازمان‌های نظارت اخلاقی بر ورزش مانند Sports-radar اعلام کردند تبانی، پولشویی و الگوهای قمار مشکوک در فوتبال افزایش یافته است. این به دلیل اثر اقتصادی شیوع ویروس کرونا بوده که باعث شده فساد در فوتبال سازمان‌یافته‌تر شود. اتحادیه‌های فوتبال، تحلیلگران تجاری و متخصصان جرایم ورزشی هشدار داده‌اند که قرنطینه ویروس کرونا باعث شده که فساد مالی در ورزش افزایش یابد؛ هم در کشورهای در حال توسعه و هم در لیگ‌های غربی.

تان یو چن، از مدیران ارشد Sports radar گفته است: «افراد تبانی‌کننده ممکن است کاملاً در معرض دید شما باشند ولی متوجه نشوید؛ آنها ممکن است از طریق قراردادهای اسپانسرشیپ، کنترل تیم‌ها و بازیکنان را به دست بگیرند». یوروپل، بخش اروپایی اینترپل، پلیس بین‌الملل هم این موضوع را تأیید کرده است. چن همچنین گفته: «آنها با اسپانسر شدن، می‌توانند تا پنج بازیکن از گروه خود را به تیم اضافه کنند و به این ترتیب کنترل تیم برایشان آسان‌تر می‌شود. بسیاری از باشگاه‌ها از نظر مالی دچار مشکل شده‌اند و برخی در آستانه ورشکستگی هستند و نیاز مبرمی به پول دارند.»

آنطور که Sports-radar و یوروپل دریافته‌اند، اتحادیه‌های صنفی تبانی و شرط‌‌بندی غیرقانونی مرتباً به سراغ لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر می‌روند چرا که بازی‌های این لیگ‌ها به اندازه دسته‌های برتر توجه را جلب نمی‌کند و سازمان‌های ناظر کمتر به کار آنها نظارت می‌کنند. در این لیگ‌ها، الگوهای شرط‌‌بندی مشکوک چندان به چشم نمی‌آید.

انیو بوولنتا، رئیس بخش اخلاق فیفا، در کنفرانسی که دو هفته پیش برگزار شد، گفت که فیفا دارد با سهام‌داران محلی، ملی و بین‌المللی کار می‌کند و به آنها هشدار داده که «محافظت از بازی زیبا» حالا بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. بوولنتا گفته فیفا متعهد است که برنامه‌های آموزشی را برقرار سازد تا رفتار اخلاقی را به بازیکنان آموزش دهد، آن هم در شرایطی که الگوهای غیرمعمول شرط‌‌بندی رواج یافته است. از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که مجرمان بین‌المللی به سراغ باشگاه‌های فوتبال آمده باشند تا با روش‌های بسیار پیچیده، پولشویی کنند و دست به تبانی بزنند.

در ماه‌های اخیر، رسوایی‌های تبانی باعث شده که اعتماد به مسابقات لیگ جمهوری چک نابود شود. سه هفته پیش بود که رومن بربر، قائم‌مقام رئیس اتحادیه فوتبال جمهوری چک به همراه ۲۰ نفر دیگر بازداشت شد. آنها متهم هستند که دست به تبانی زده‌اند. بازرسی‌ها باعث شد که کل کمیته داوران چک برکنار شوند، از جمله جوزف چووانچ، رئیس این کمیته. به گفته لنکا براداکووا، دادستان جمهوری چک، مقامات ارشد فوتبال در این کشور بازداشت شده‌اند چرا که متهم هستند با یک گروه مجرمانه در ارتباط بوده‌اند و روی نتایج مسابقات فوتبال نفوذ داشته‌اند. البته هیچ‌کدام از این افراد محکوم نشدند اما بربر ۲۴ ساعت بعد از بازداشتش از سمت خود استعفا داد.

در اوج شیوع ویروس کرونا، اعتماد به فوتبال در ارمنستان هم از بین رفته است. سرویس امنیت ملی ارمنستان و اینترپل یک بازرسی جامع انجام داده و ۵۴ نفر و پنج باشگاه در لیگ یک (دسته دو) این کشور را متهم ساخته‌اند. دست کم ۴۵ نفر برای همیشه از فعالیت بین‌المللی در فوتبال محروم شده‌اند و پنج باشگاه هم برای دو سال، از صعود محروم شده‌اند. بسیاری از بازیکنان گفته‌اند  زمانی که برای تیم‌های خارجی در لیگ‌های غربی بازی می‌کردند، با اتهام تبانی روبه‌رو شده‌اند. کشور بلاروس هم که در شرق اروپا واقع شده است، با توجه ویژه رسانه‌ها روبه‌رو شده، چرا که در اوج شیوع ویروس کرونا و زمانی که لیگ‌های کشورهای مختلف تعطیل شده بود، مسابقات فوتبال، هاکی روی یخ و والیبال در این کشور ادامه پیدا کرد.

در همان زمان بود که شرکت‌های شرط‌‌بندی بر سر فوتبال، به دلیل تعطیلی مسابقات در کشورهای دیگر، به سمت شرط‌‌بندی روی لیگ برتر بلاروس رفتند و به دنبال آن، یکی از بزرگ‌ترین دادگاه‌های تبانی در تاریخ این کشور در شهر مینسک برگزار شد. گزارش این دادگاه در رسانه‌های انگلیسی‌زبان منتشر نشد اما دغدغه‌های فراوانی درباره نتایج بازی‌ها در این کشور رقم زد.

رسانه روس اسپوتنیک گزارش داده که ۲۰ نفر از ورزشکارانی که در این دادگاه محکوم شدند، سابقه محکومیت بابت تبانی را نداشتند و پذیرفتند که مبالغی معادل ۵۰، ۲۵۰، ۳۰۰ و ۶۰۰ دلار دریافت کرده‌اند. آنها در شهرهایی که تبانی انجام می‌شد پول را دریافت می‌کردند.

پرونده این دادگاه ۳۵ جلد بوده است و بیشترین مبلغی که در آن پرداخت شده، ۱۲ هزار دلار بوده که به نماینده یک تیم فوتبال در نزدیکی ورزشگاه بوریسوف داده شده تا نتیجه یک مسابقه به سود یک تیم تغییر کند.

البته بررسی‌های بعدی نشان داد که مبالغی تا حد ۲۲ هزار دلار هم به بازیکنان داده شده است. بسیاری از آنها در تیم‌هایی بازی می‌کردند که به دلیل تبانی، صاحب میلیون‌ها دلار شدند. چهارده نفر از افراد متهم در فروردین اعتراف کردند و بلافاصله بخشیده شدند.

در همان زمان بود که بخش بلاروس سایت اسپوتنیک اعلام کرد که شش بازیکن دیگر هم مسئولیت خود را پذیرفته‌اند و در نتیجه، محرومیتی گریبانگیر آنها نشده است.

بن آریس، سردبیر اینتلی‌نیوز، گفته است : بحران جمعیتی پس از فروپاشی شوروی باعث شده  بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی در دوران ویروس کرونا دست به تصمیمات دشواری در حوزه تجارت و رویدادهای عمومی بزنند. او می‌گوید: «اینکه افراد بتوانند به کار خود ادامه دهند واقعاً مهم است؛ از جمله ورزشکاران. این را می‌توان در تصمیمات دولت‌های منطقه دید که می‌خواستند فوتبال و دیگر لیگ‌ها مانند هاکی روی یخ و والیبال در دوران کرونا هم ادامه پیدا کنند. برخی افراد در این کسب‌وکارها شاید انگیزه‌های ثانویه داشته‌اند و برخی لیگ‌های منطقه هم ممکن است تصمیم گرفته باشند که به فعالیت ادامه دهند، هرچند که خطر ابتلای بازیکنان به ویروس کرونا وجود داشته است، چرا که گزینه دیگری از نظر اقتصادی نداشته‌اند.

کشورهای اروپای مرکزی و شرقی تلاش کرده‌اند از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک با ویروس کرونا مقابله کنند و نخواسته‌اند که اقتصاد کشور و لیگ‌های ورزشی را تعطیل کنند. این بر خلاف تصمیم کشورهای غربی بوده است. آنها دچار مشکلات اقتصادی شدیدی بوده‌اند. ورزشکاران در کشورهای توسعه‌یافته می‌توانند بدون کار به زندگی خود ادامه دهند اما در روسیه و بسیاری دیگر از کشورهای شوروی سابق، چنین امکانی وجود ندارد.»

آریس همچنین ماجراهای پشت فروپاشی لیگ ارمنستان را توضیح داد: «سرانه تولید ناخالص ملی در این کشور در سال ۲۰۱۸ تنها ۴۲۱۲ دلار بوده است، در حالی که این عدد در آلمان ۴۷۶۰۳ دلار است. ارمنستان یا بلاروس در صورت تعطیلی کسب‌وکارها و لیگ‌ها بر اثر قرنطینه ویروس کرونا دچار نابودی می‌شوند اما آلمان این‌طور نیست.»

آریس دست به مقایسه آلمان و بلاروس زده و می‌گوید که این دو کشور از نظر اقتصادی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند، آن هم در حالی که عملاً همسایه به شمار می‌روند. به این ترتیب می‌توان دریافت که بازیکنان در مسابقات دسته برتر در مینسک چرا حاضر می‌شدند در دوران ویروس کرونا، با دریافت مبالغ بسیار اندک تن به تبانی بدهند.

دشواری‌های اقتصادی در کشورهای شوروی سابق تبعات بین‌المللی هم داشته است. روی بازی‌هایی که بازیکنانش تنها با دریافت هزار دلار در آنها تبانی می‌کردند، میلیون‌ها دلار از سوی افراد در کشورهای مختلف شرط‌‌بندی شده است. مشکل تنها به روسیه و اروپای شرقی برنمی‌گردد.

آرکادلی بوک یکی از معروف‌ترین وکلای آمریکا است که در زمینه جرایم بین‌المللی و سطح بالا فعالیت می‌کند. برخی رسانه‌ها نام او را «پدرخوانده دفاع از متهمان جرایم اینترنتی» گذاشته‌اند. بوک از افراد بسیاری که در زمینه قمار و فساد ورزش متهم شده بودند دفاع کرده است. او در مصاحبه‌ای گفته: «شیوع ویروس کرونا باعث افزایش بازرسی‌ها شده و تعداد پرونده‌ها هم به‌شدت افزایش یافته است. این به شکلی جدی اعتبار کشورهای اروپایی را زیر سؤال برده است. وقتی لیگ‌ها از سر گرفته شدند، بررسی الگوهای نامعمول شرط‌‌بندی به سطح قبل از کرونا برگشته است اما دیده‌ایم که تعداد پرونده‌های جدی پولشویی در میان بازیکنان اروپایی بسیار افزایش یافته است و حالا این اتفاق در لیگ‌های بزرگ می‌افتد، در حالی که در سال‌های گذشته، این اتفاقات بیشتر در لیگ‌های کوچک‌تر روی می‌داد. یک مثال بسیار جالب، راند اول یک تورنمنت تنیس دونفره زنان در دو ماه پیش است، که در حال حاضر مقامات قضایی فرانسه دارند به آن رسیدگی می‌کنند.» همانطور که گزارش داده شده، آندریا میتو و پاتریسیا ماریا تیگ، تیم دونفره زنان رومانی، توانستند تیمی متشکل از یانا سیزیکووا از روسیه و مدیسون برنگل از آمریکا را در یک مسابقه شکست دهند.

الگوهای شرط‌‌بندی این بازی بسیار نامعمول بوده است و به نظر می‌رسد که در آن تبانی انجام شده باشد. بوک می‌گوید که تبانی تنها یکی از تاکتیک‌های گروه‌های تبهکاری است که در دوران ویروس کرونا به سراغش رفته‌اند و دغدغه بسیار بزرگ‌تر، پولشویی و خرید تیم‌های بحران‌زده از سوی گروه‌های مجرم است: «در سال ۲۰۰۹ گزارشی از پولشویی در بخش فوتبال منتشر شد و ما می‌دانستیم که فوتبال جذاب‌ترین ورزش برای گروه‌های مجرم است، آنها از این ورزش برای کارهای خود استفاده می‌کنند. یوروپل در تابستان ۲۰۲۰ اعلام کرد که از آن هنگام تاکنون، چیز زیادی در فوتبال عوض نشده است. تخمین آنها این بوده است که پرونده‌های تبانی و شرط‌‌بندی روی هم ۱۴۰ میلیون دلار ارزش دارند. بر این باورم که در دوران ویروس کرونا، این عدد به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. جاهایی که مجوز قمار می‌دهند، حساب‌های کاربری مورد استفاده و شبکه شرکت‌های خارجی که به دنبال انجام جرایم بین‌المللی هستند توانسته‌اند کارهایشان را پیچیده‌تر و کارآمدتر انجام دهند.» بوک به چندین کشور اشاره می‌کند که در آنها مجوز قمار صادر می‌شود، مانند کوراسائو در آنتیل هلند، که ۴۵۰ شرکت قمار در آن مجوز گرفته‌اند و همچنین جمهوری صربسکا که در داخل بوسنی و هرزگووین قرار دارد و با شفافیت حداقلی و سود مالیاتی حداکثر ۳۰ درصد مجوز قمار را صادر می‌کند. سازمان بازی مالت که مجوز شرط‌‌بندی را برای افراد خارجی صادر می‌کند، اخیراً مجبور شده که یک گروه بازرسی تشکیل دهد، چرا که اتهامات زیادی از سوی یوروپل و اتحادیه اروپا به آن وارد شده و اعلام شده که آنها در فعالیت‌های پولشویی دخیل بوده‌اند. از بوک سؤال شد که آیا ویروس کرونا روی اخلاق در ورزش بین‌الملل تأثیر می‌گذارد و او گفت: «وقتی که اوضاع مبهم و آشوب‌ناک است، جرایم بین‌المللی بسیار افزایش می‌یابند. این جرایم از بحران تغذیه می‌کنند. ورزش تازه دارد از بحران نجات می‌یابد و بسیاری از بانک‌ها و کسب‌وکارها در بخش‌های دیگر هم به دلیل رعایت نکردن قوانین پولشویی جریمه شده‌اند. به این ترتیب مشخص است که ورزش هم درگیر این ماجرا خواهد شد، مانند هر کسب‌وکار دیگری. اینکه این اثر تا چه حدی است و چطور می‌توان این موضوع را حل کرد، هنوز مشخص نیست.»

منبع: فوربز. برگردان ایران ورزشی

https://akhbar-rooz.com/?p=92132 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x