پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درگیری‌ها در غزه به رغم تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس ادامه دارد

علیرغم تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس و هشدار سازمان ملل متحد در مورد قربانیان غیرنظامی، درگیری‌ها در غزه امروز چهارشنبه ۱۹مه/۲۹ اردیبهشت همچنان ادامه دارد. 

علیرغم تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس و هشدار سازمان ملل متحد در مورد قربانیان غیرنظامی، درگیری‌ها در غزه امروز چهارشنبه ۱۹ مه/۲۹ اردیبهشت همچنان ادامه یافت.

با وجود فشارهای بین‌المللی، حملات هوایی ارتش اسرائیل به غزه و حملات موشکی سازمان حماس ادامه دارد. بنا بر آخرین گزارش‌ها، اسرائیل بامداد امروز چهارشنبه ۱۹ مه/۲۹ اردیبهشت بار دیگر غزه را هدف بمباران هوایی قرار داد. حماس نیز راکت‌های بیشتری به سمت اسرائیل شلیک کرد. 

بر اساس تازه‌ترین آمار مقامات بهداشتی فلسطین تا کنون ۲۱۹ غیرنظامی فلسطینی از جمله ۶۳ کودک در اثر بمباران و حملات اسرائیل در غزه کشته‌ شده‌اند. در همین حال، در اسرائیل نیز ۱۲ نفر از جمله دو کودک جان خود را در این درگیری‌ها از دست داده‌اند.

همزمان با ادامه حملات و درگیری‌ها در غزه، اسرائیل شامگاه سه‌شنبه بار دیگر گذرگاه مهم کرم شالوم را بست. این گذرگاه که در مرز نوار غزه با اسرائیل و مصر واقع شده است، یکی از مهم‌ترین معابر انتقال کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان غیر‌نظامی ساکن این منطقه به شمار می‌رود. این چنین تنها راه رفت و آمد باز برای ساکنان غزه، گذرگاه «رفح» میان این سرزمین و مصر است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد بسته شدن گذرگاه کرم شالوم را نگران‌کننده خواند و نسبت به بدتر شدن وضعیت زندگی ساکنان نوار غزه هشدار داد. وی تاکید کرد که در نتیجه درگیری‌های اخیر، بیش از ۵۸ هزار نفر از مردم این منطقه آواده شده‌اند. 

بنا بر اعلام روز سه‌شنبه استفان دوجاریک، ۴۷ هزار نفر از آوارگان درگیری‌های اخیر در غزه، خانه و کاشانه خود را رها کرده و به مدارس و آموزشگاه‌های تحت نظر سازمان ملل متحد پناه برده‌اند. این درحالیست که در جریان حملات هفته گذشته، ۵۰ مدرسه در غزه به شدت آسیب دیده است.

بنابه گزارش رسانه های بین الملی از روز گذشته فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری رود اردن اعتراضات گسترده‌ای را آغاز کردند. در جریان این اعتراضات، چهار فلسطینی در درگیری با پلیس اسرائیل جان باخته‌اند.

تلاش‌های بین‌المللی

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، امروز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره درگیری‌های غزه گفت‌و‌گو کرد. بنا بر بیانیه امروز کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا انتظار دارد گام‌های مهمی در راستای رسیدن به یک آتش‌بس، برداشته شود. با این حال، نخست وزیر اسرائیل این اقدام را به «موقع مناسب» موکول ‌کرد.

فرانسه شامگاه سه‌شنبه پیش نویس قطعنامه‌ای را با هماهنگی با مصر و اردن به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد و خوستار آتش‌بس فوری در غزه شد. بنا بر اعلام کاخ الیزه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با همتای مصری‌ خود عبدالفتاح السیسی و ملک عبدالله پادشاه اردن در مورد این قطعنامه گفت‌وگو کرده و به توافق رسیده است.  

پیش از این نیز سازمان ملل متحد، اتحاده اروپا، سازمان کشورهای اسلامی و شماری از رهبران کشورهای جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بودند.

با وجود فشارهای فزاینده بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس فوری در غره، بنیامین نتانیاهو در نشستی در مقر نیروی دفاعی اسرائیل امروز از ”احتمال اشغال غزه” سخن گفت. وی تاکید کرد که در صورت شکست گزینه تسلیم حماس، اسرائیل غزه را اشغال و حماس را نابود خواهد کرد.  

آتش درگیری‌های اخیر نخست بر سر احتمال صدور حکم تخلیه اجباری خانه‌های فلسطینیان در محله شیخ جراح افروخته شد. سپس با درگیری در اطراف مسجد الاقصی، دامنه این آتش به دیگر نقاط گسترش یافت و به اوج خود رسید. هرچند غیرنظامیان فلسطینی قربانیان اصلی تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و سازمان حماس هستند اما چشم‌اندازی برای آتش‌بس قریب الوقوع دیده نمی‌شود.  

https://akhbar-rooz.com/?p=113865 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x