جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

در بزرگداشت یکصدمین سالگرد انقلاب اکتبر

• در آستانه ی یکصدمین سالگرد انقلاب ۱۹۱۷ اکتبر ایستاده ایم؛ به این مناسبت اخبار روز ویژه نامه ای تهیه کرده است که در آن گفتگوهایی با مانولو مونِرِوّ، عضو رهبری پودموس اسپانیا، سعید رهنما، پرویز صداقت، محمد قراگوزلو، محمد مالجو، مهرداد وهابی و ناصر مهاجر و سهراب مبشری را خواهید خواند …

در آستانه ی یکصدمین سالگرد انقلاب ۱۹۱۷ اکتبر ایستاده ایم. ما این انقلاب را بزرگ می داریم، زیرا آن را تا به امروز، بزرگترین کوشش بشریت برای رهایی از ستم سرمایه و برپایی دنیایی عادلانه می دانیم. در آستانه ی یکصدمین سالگرد این انقلاب، دلایلی که برای دفاع و یا نفی آن آورده می شود، چندان تفاوتی با آن چه که در همان آغاز به صف بندی های موافق و مخالف انجامید ندارد. تعجب آور نیز نیست. زیرا «اکتبر» یک انتخاب اجتماعی است. انتخابی که در یک سوی آن مدافعان جهانی دیگر و بدون سرمایه داری ایستاده اند، و در سوی دیگر اکتبر ستیزانی، که در اشکال مختلف، سرمایه داری را سرنوشت محتوم بشریت می شناسند.

انقلاب اکتبر جهان را تکان داد و وارد دوران تازه ای کرد. از همان زمان نه تنها جهان سیاست از انحصار صدها ساله ی حاکمان پشت در پشت و اعیان و اشراف و سرمایه دارها، خارج شد و کارگران و اقشار زحمتکش به دنیای سیاست و تعیین سرنوشت خود پای گذاشتند، بلکه زندگی مردم در عرصه های مختلف تحت تاثیر این رویداد قرار گرفت. هنر، ادبیات، فلسفه، حقوق کار، عدالت و دمکراسی، اقتصاد، آموزش و پرورش، رابطه ی دولت و شهروندان، رابطه دین و دولت، برابری و حقوق زنان، محیط زیست، صلح و امنیت جهانی، جنبش های رهایی بخش، حق تعیین سرنوشت، با انقلاب اکتبر پایه گذاری شد و یا عمق و محتوای تاره و مردمی یافت.

انقلاب اکتبر به مثابه نخستین تجربه ی بزرگ بشریت برای بنای دنیای عادلانه و سوسیالیستی به نتیجه نرسید و شکست خورد. دلایل این شکست در این مجموعه از دیدگاه های مختلف بررسی شده است.

آن چه اما قابل پافشاری است این است که تجربه ی اکتبر را به هیچ وجه نمی توان از تاریخ جنبش چپ و کمونیستی جهانی جدا کرد و یا بدور افکند. هیچ تلاشی برای ساختن سوسیالیسم واقعی نخواهد بود، مگر پا بر شانه های اکتبر ۱۹۱۷ بگذارد و از آن بالا رود، نقائضش را برطرف و دستاوردهایش را پاس بدارد و حفظ کند و با استفاده از همه ی این تجارب؛ سوسیالیسمی انسانی تر و عادلانه تر را بنا نهد.

سه دهه بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، این سوسیالیسم، بیشتر از هر وقت به نیاز جهان ما تبدیل شده است. جهانی که نیروهای وحشی و جنگ طلب و سودجوی سرمایه داری آن را در آستانه ی تخریب و نابودی قرار داده اند. نتیجه ی حاکمیت سرمایه، دیگر تنها غارت دسترنج کارگران و زحمتکشان و تولید مداوم فقر و فاصله ی طبقاتی نیست، بلکه خود زندگی در کره ی زمین را با چشم اندازهای ترسناکی روبرو کرده است.

* * *
برای تهیه ی این مجموعه پرسش هایی را با تعدادی از صاحب نظران در داخل و خارج از کشور در میان گذاشتیم. پرسش ها در داخل گفتگوها آمده اند. از همه ی نویسندگان و همکارانی که به ما کمک کردند تا این مجموعه فراهم آید، قدردانی می کنم.

مقالات ویژه یکصدمین سالگرد انقلاب اکتبر را می توانید در صفحه ی ویژه ی اخبار روز به این مناسبت مطالعه کنید.

ف. تابان

https://akhbar-rooz.com/?p=91921 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x