جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

در عراق همه ی رویدادها به حشدالشعبی ختم می شود

بازتاب قتل افراد ربوده شده در «الفرحاتيه» درسطح عراق چنان اعتراضی را نسبت به ناتوانی دولت اين کشور برانگيخته که نخست وزير آن که تازه از ديدار با مقامات آمريکا به بغداد بازگشته است، به همراه وزرای دفاع و کشور، رئیس سازمان الحشد الشعبی و رئیس ستاد ارتش و جانشین وی به استان صلاح الدین سفر کرد و وعده داد که ماجرا را شخصا پيگيری خواهد کرد
نیروهای حشد الشعبی عراق (عکس از آرشیو)
نیروهای حشد الشعبی عراق

پیش از آن که  مشاجره ی حشدالشعبی با حزب دموکرات کردستان بر سر اتهام حمله به نیروهای آمریکا در نزدیکی فرودگاه موصل فروکش کند، دو رویداد دیگر در عراق رخ داده که در هر دو اتفاق پای حشدالشعبی در میان است.

در تازه ترین رویداد هواداران حشد الشعبی به دفتر حزب دموکرات کردستان در منطقه سبز بغداد حمله کردند و آن را به آتش کشیدند؛ به نوشته ی رسانه های عراق، مهاجمان گفتند این حمله در واکنش به اتهامات هوشیار زیباری، وزیر امورخارجه سابق عراق و از اعضای برجسته حزب دموکرات کردستان علیه این گروه شبه نظامی رخ داده است.

زیباری در هفته‌های گذشته با اشاره تلویحی به گروه نظامی – سیاسی حشدالشعبی، آنها را عامل حملات راکتی ۹ مهرماه، به روی نیروهای آمریکایی مستقر در کردستان عراق در فرودگاه اربیل معرفی کرده بود و خواهان برخورد جدی با آنها شده بود.

در رویداد دیگر بنا بر گزارش فرماندهی پلیس استان صلاح الدین، ۱۲ شهروند غیر نظامی از اهالی بخش «الفرحاتیه» در شهرستان «بلد» در جنوب این استان، از سوی یک گروه مسلح ناشناس ربوده شده اند. نیروهای پلیس تا به حال اجساد هشت تن از ربوده شدگان را پیدا کرده اند، با این حال هنوز از سرنوشت چهار ربوده شده ی دیگر اطلاعی در دست نیست. مقامات اقلیم کردستان این بار هم انگشت اتهام را به سوی حشد الشعبی گرفته اند و می گویند منشا ناامنی، اخاذی مالی و بی اعتمادی به نیروهای نظامی، حضور نیروهای وابسته به حشد الشعبی در منطقه است.

بازتاب قتل افراد ربوده شده در «الفرحاتیه» درسطح عراق چنان اعتراضی را نسبت به ناتوانی دولت این کشور برانگیخته که نخست وزیر آن که تازه از دیدار با مقامات آمریکا به بغداد بازگشته است، به همراه وزرای دفاع و کشور، رئیس سازمان الحشد الشعبی و رئیس ستاد ارتش و جانشین وی به استان صلاح الدین سفر کرد و وعده داد که ماجرا را شخصا پیگیری خواهد کرد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در این سفر خطاب به خانواده‌های داغدیده گفت که فرزندان به قتل رسیده شما فرزندان ما هستند و اجازه نخواهیم داد خون‌شان به هدر برود و دستور تقویت حضور نیروهای امنیتی و تامین حفاظت بیشتر از این منطقه صادر شده است

وی همچنین اظهار داشت: حق افراد کشته شده توسط قانون گرفته خواهد شد و تحقیقات در این باره آغاز شده و من شخصا این پرونده را پیگیری می‌کنم، به زودی جانیان به سزای جنایت خود خواهند رسید

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که تروریسم هرچقدر که برای نفوذ و رخنه تلاش کند، هیچ جایی در عراق نخواهد داشت.

به گزارش میدل ایست نیوز «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای  حادثه قتل و ربودن ۱۲ جوان در شهر بلد وابسته به استان صلاح الدین را محکوم کرد.

بارزانی دراین بیانیه، خواستار تسریع در مشخص کردن عاملان آدم ربایی و سپردن آنها به دستگاه قضایی و محاکمه آنان شد.

بارزانی تاکید کرد که همه نیروها و مقامات سیاسی باید به دولت برای ممانعت از تهدیدها، جنایت ها و  حملات مستمر به زندگی شهروندان و اموال عمومی و خصوصی کمک و از آن حمایت کنند.

واکنش بارزانی و نمایندگان مجلس از استان صلاح الدین

همزمان با واکنش نخست وزیر اقلیم کردستان، نمایندگان و مقامات محلی استان صلاح الدین در مجلس عراق با صدور بیانیه ای مشترک خواستار خروج همه گروه های مسلح از استان و واگذاری امنیت آن به نیروهای امنیت داخلی شدند.

در بیانیه ی نمایندگان استان صلاح الدین در مجلس عراق با اشاره به حادثه الفرحاتیه از توابع شهر بلد در استان صلاح الدین تأکید شده که این حادثه «جنایت دیگری است که به نام گروه های مسلح قانون شکن که دولت تاکنون کاری برای مهار آنها نکرده ثبت می شود.

این بیانیه افزوده که ادامه این جنایات ایجاب می کند دولت موضعی قاطع و واقعی بگیرد، چون دیگر قابل قبول نیست که گروه های مسلح درباره مسائل امنیتی استان تصمیم بگیرند و مانع از آن شوند که نیروهای امنیتی کشور به مسئولیت خود عمل کنند.

در این بیانیه آمده که شهروندان این استان گرفتار وضعیتی سخت شده که نه می توانند با به دست گرفتن سلاح از خود دربرابر باندهای تبهکار و تروریست های داعشی دفاع کنند نه ازجانب نیروهای امنیتی مورد حمایت قرار می گیرند چون این نیروها خود گرفتار دخالت های گروه های مسلح هستند و این وضعیت امنیت استان صلاح الدین را با خطر مواجه کرده است.

این بیانیه تأکید کرده که در این راستا لازم است که همه گروه های مسلح وابسته به احزاب «یا گروه هایی که می کوشند خود را به الحشد الشعبی پیوند بزنند و برخی دیگر با استفاده از آنها دست به جنایت در حق افراد بی گناه می زنند» از استان خارج شوند و امنیت استان به نیروهای مسلح عراق و نیروهای امنیت داخلی واگذار شود و افزوده که در این صورت مردم و مقامات استان صلاح الدین با همه وجود از نیروهای امنیتی کشور حمایت خواهند کرد.

در این بیانیه از الحشد الشعبی نیز خواسته شده که از این گروه ها که به نام حشد آسیب می زنند ابراز برائت کند و از دولت خواسته شده که هرچه سریع تر هر کاری که لازم است برای کشف پشت پرده جنایت «فرحاتیه» انجام دهد و نتایج تحقیقات را در ۷۲ ساعت اعلام کند که «در غیر این صورت از همه گزینه ها برای موضع گیری سیاسی و قانونی درباره انتخاباتی که تحت سلطه سلاح بی ضابطه قابل اجرا نیست یا مطالبه حمایت نهادهای بین المللی در شکست دولت در تأمین امنیت شهروندان استفاده خواهیم کرد».

نمایندگان و مقامات محلی استان صلاح الدین تأکید کرده اند که حاضر نیستند در برابر مواضع ضعیف و سست و تلاش ها برای تعویق مسائل ساکت بمانند.

در واکنش به حادثه ی آدم ربایی و قتل در الفرحاتیه، ماتیو تولرسفیر آمریکا در عراق  بیانیه ای منتشر کرده و گفته است: آمریکا جنایت و قتل در روستای الفرحاتیه شهر بلد استان صلاح الدین را که روز شنبه به وقوع پیوست و قربانیانش شهروندان غیرنظامی عراقی بودند محکوم می کند. سفیر آمریکا ضمن تاکید بر دستگیری و محاکمه ی عاملان قتل، سفر الکاظمی به منطقه را اقدامی موثر برای تحت کنترل قرار دادن گروه های مسلح ارزیابی کرده است.

شبه‌نظامیان الحشد الشعبی روز یکشنبه ۲۰ مهرماه برای خنثی کردن فشار آمریکا بر دولت عراق در مورد تعیین تکلیف نهایی با فعالیت این نیرو، اعلام کردند حملات به اهداف آمریکایی را متوقف کرده‌‌اند مشروط به این‌که بغداد یک جدول زمانی برای «خروج نیروهای آمریکایی» از عراق ارائه کند

شرط کمیسیون امنیت و دفاع برای خروج حشد الشعبی از داخل شهرها

 در حالی که مخالفان حضور حشد الشعبی تمام تلاش خود را برای عقب نشاندن این جریان از صحنه سیاسی- نظامی عراق متمرگز کرده اند، حامیان حشد الشعبی می کوشند ضربات رقبای خود به این نیرو را خنثی کنند. روز یکشنبه کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق که عمدتا نمایندگان شیعه هستند در بازدید از استان صلاح الدین برای خروج یگان‌های الحشد الشعبی و ارتش از شهرها شرط تعیین کرد.

این کمیته پارلمانی که به دستور «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان برای بررسی حادثه الفرحاتیه که منجر به کشته شدن ۸ نفر و مفقود شدن ۴ تن دیگر شده ، به استان صلاح الدین سفر کرده است، در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد: این کمیته اقدامات فرمانده کل نیروهای مسلح در رابطه با حادثه الفرحاتیه را پیگیری می‌کند و به اظهارات خانواده‌های قربانیان گوش خواهد داد و با افسران مسئول امنیت این منطقه برای دستیابی به نتیجه نهایی، تحقیق خواهد کرد.

محمد رضا، رئیس این کمیته پارلمانی در ادامه گفت: الکاظمی دستور داده تا گردانی از تیپ نهم پیاده نظام برای کنترل امنیت و حفاظت از اهالی عازم این منطقه شوند.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان یگان‌های الحشد الشعبی و ارتش را از استان صلاح الدین خارج کرد، اظهار داشت: همه این گروه‌ها در آزادسازی این مناطق از چنگال گروه تروریستی داعش مشارکت داشته اند.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اظهار داشت: خارج کردن نیروهای ارتش، الحشد الشعبی و دستگاه مبارزه با تروریسم از شهرها و تحویل پرونده امنیت آن به پلیس فدرال و پلیس محلی در گرو توانمندی وزارت کشور در تحویل‌گیری پرونده امنیتی همه استان‌ها و نه فقط صلاح الدین است.»

گروه نظامی- سیاسی حشد الشعبی که به «بسیج عراق» نیز معروف است، تابستان ۱۳۹۳، با شعار مبارزه علیه گروه داعش توسط جمعی از شیعیان عراقی نزدیک به حکومت ایران و همچنین با همکاری و حمایت مالی و تسلیحاتی سپاه قدس جمهوری اسلامی با فرماندهی قاسم سلیمانی تشکیل شد.

پارلمان عراق دو سال بعد از ظهور حشد الشعبی در صحنه ی نظامی- سیاسی این کشور در روز ششم آذرماه ۱۳۹۵، با تصویب طرحی، این گروه را به رسمیت شناخت. پس از تصویب این قانون، حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق دستور ادغام این گروه در ارتش عراق را صادر کرد.

حشد الشعبی به لحاظ ساختاری در حال حاضر زیر نظر شورای عالی امنیت ملی عراق قرار دارد اما این نیرو از چه کسی فرمان می برد موضوع درگیری و نزاع جناح های حکومتی و شهروندان عراق است. زیرپوست رویدادهای عراق که حشد الشعبی یکی از عاملان آن است، جنگ بر سر قدرت، کنترل منابع نفت و گاز، پول و هژمونی بین بازیگران داخلی و خارجی از عربستان، اسرائیل، جمهوری اسلامی، آمریکا گرفته تا کشمکش بین جریانات اتنیکی و مذهبی از جمله شیعه ها و سنی ها جریان دارد. حشد الشعبی اگرچه در برچیدن داعش در عراق نقش داشته اما مردم این کشور به دلایل متفاوت به آن اعتماد ندارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=51124 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x