جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

در نشست وزرای امور خارجه هفت کشور ثروتمند جهان در لندن چه می‌گذرد؟

در نشست وزرای امور خارجه هفت کشور ثروتمند جهان در لندن چه می‌گذرد؟

وزرای امور خارجه و توسعه بین‌الملل هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان معروف به “گروه هفت” امروز در لندن گردهم آمده تا ضمن مروری بر چالش‌ها و تحولات بین‌المللی اهداف مالی جدیدی را برای حل و فصل بحران‌های جهانی تعیین کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نمایندگان کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و انگلیس از امروز به مدت سه روز (چهارشنبه) در چارچوب نشست گروه هفت تشکیل جلسه خواهند داد. این برای اولین بار طی دو سال گذشته است که اعضای گروه به صورت حضوری ملاقات می‌کنند.

در این جلسه که با رعایت اصول بهداشتی از جمله تست کرونا شرکت کنندگان و هیات همراه برگزار می‌شود، نمایندگانی از اتحادیه اروپا، هند، کره جنوبی و آفریقای جنوبی نیز  شرکت دارند.

بر اساس این گزارش امروز دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس با آنتونی بلینکن همتای امریکایی خود که دیشب (یکشنبه) وارد لندن شد ملاقات خواهد کرد. خروج نیروهای دو کشور از افغانستان، توافق تجاری پسابرگزیت و روابط با چین از جمله مسائلی است که در دستور کار دو طرف قرار دارد. احتمالا دو طرف درباره روند مذاکرات برجام در وین هم گفت‌وگو  خواهند کرد.

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. کاخ سفید هم رابرت مالی را به وین اعزام کرده تا از طریق رایزنی با اعضای برجام (بدون حضور ایران) ترتیباتی را برای بازگشت آمریکا به این توافق مسیریابی کند. 

اعضای برجام تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.آخرین دور نشست کمیسیون مشترک برجام شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. 

حاضرین در این جلسه آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده پی گرفته شود.

گفتنی است با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرفها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند. طرف‌ها توافق دارند که در دور آینده گفت‌وگوها باید کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه انگلیس به خبرگزاری رویترز گفته است: هیچ زمانی تا به امروز طیف موضوعات مختلف برای همکاری‌های فشرده بین‌المللی با شرکای آمریکایی و اعضای گروه هفت گسترده نبوده است.

یکی از مسائل مهم در دستور کار گروه هفت روسیه خواهد بود. «راب» در این باره می‌گوید: بریتانیا گروه هفت را به توافق در باره یک ساخت ساز وکار واگنش سریع به پخش انتشار نادرست از سوی روسیه فرامی خواند، تا بتوانیم هنگامی که تبلیغات یا اخبار نادرست منتشر می شود، نه تنها به صورت انفرادی بلکه به صورت گروهی به آن پاسخ بدهیم و حقیقت را نه تنها برای شهروندان این کشور، بلکه روسیه، چین و جهان صادقانه منتشر کنیم.

مقام های امنیتی انگلیس، ایالات متحده و اروپا ادعا می کنند که روسیه و چین یا با پخش اطلاعات نادرست در انتخابات یا با دروغ گویی در باره واکسن های کووید–۱۹، برای ایجاد بی اعتمادی در غرب تلاش می کنند. مقام های بریتانیا و ایالات متحده در ماه های گذشته در باره همکاری فزاینده و گسترش یابنده راهبردی میان روسیه به عنوان بزرگ ترین کشور جهان از جنبه جغرافیایی و چین با پررشدترین اقتصاد بزرگ جهان، ابراز نگرانی کرده اند.

اما مسکو با تکذیب مداخله در کشورهای دیگر، غرب را دچار جنون ضد روسیه دانسته است. پکن نیز با قلدر خواندن غرب، رهبرانش را به دچار بودن به ذهنیت پسااستعماری متهم کرده که در آنان احساس توانایی برای اقدام همانند گونه ای پلیس بین المللی، به وجود می آورد.

راب در این باره گفت: برای ما گسترش همبستگی بین المللی کشورهای همفکر که برای جوامع باز، حقوق بشر، مردمسالاری و بازرگانی آزاد، پایداری و ایستادگی می کنند، از بیشترین اهمیت برخوردار است. بسیاری از این همپیمانان می خواهند بدانند که این همه گیری چگونه آغاز شده است.

او همچنین خواهان برداشته شدن برخی موانع میان گروه هفت و دیگر کشورهای هم اندیش شد تا شبکه گسترده تری از همپیمانان ایجاد شود که بر بازارها و اقتصاد باز و مردمسالاری، پافشاری می کنند.

مجموع نرخ رشد ناخالص داخلی اقتصادهای ایالات متحده، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و کانادا حدود ۴۰ تریلیون هزار میلیارد دلار است که اندکی کمتر از نصف اقتصاد جهان را در برمی گیرد.

کمک به زنان در کشورهای در حال توسعه

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وزرای گروه ۷ برای کمک به زنان در کشورهای فقیر و در حال توسعه از طریق اشتغال زایی، ایجاد کسب و کار و بازیابی از تاثیر همه‌گیری کرونا ۱۰.۹ میلیارد پوند کمک خواهند کرد. بازگشت ۴۰ میلیون دختر به مدرسه و اطمینان از سوادآموزی ۲۰ میلیون دختر دیگر تا سن ۱۰ سالگی در کشورهای فقیر طی ۵ سال آینده از دیگر مسائلی است که انتظار می‌رود در جلسه وزرای امور خارجه گروه ۷ مورد توجه قرار گیرد.

دومینیک راب در این باره می‌گوید: اطمینان از اینکه دختران بتوانند ۱۲ سال آموزش با کیفیت دریافت کنند و زنان هم مشغول به کار شوند و درآمد کسب کنند یکی از سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ای است که می‌توان برای تحول جهان صورت داد. درحالی که امسال که از همه‌گیری کرونا خارج می‌شویم انگلیس قصد دارد تا حقوق دختران و زنان را در  مرکز توجه اجلاس گروه هفت قرار داده و کشورهایی را که نسبت به ارزش‌های ما اشتراک نظر دارند متحد کند تا مسیر پیش‌رو را بهتر ترسیم کنیم.

این دیپلمات بلند پایه انگلیس در حالی این مطلب را بیان کرد که دولت لندن به تازگی بودجه مربوط به کمک‌های بشر دوستانه را به دلیل بحران مالی ناشی از همه‌گیری کرونا و به رغم مخالفت افکار عمومی کاهش داده است. پیشتر بالغ بر ۲۰۰ موسسه حقوق بشری و امدادگر نسبت به پیامدهای تصمیم انگلیس بر کشورهای فقیر و در حال توسعه، هشدار دادند.

نشست امروز وزرای امور خارجه و توسعه بین‌الملل گروه هفت مقدمه‌ای برای برگزاری نشست سران است که ماه‌ آینده به ریاست بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس منعقد می‌شود. جانسون منطقه کورنوال را به عنوان مکان نشست گروه ۷ انتخاب کرده که در آن سران جهان، از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده، گرد هم خواهند آمد تا وضعیت احیای اقتصاد جهان از همه‌گیری ویروس کرونا را به بحث بنشینند.

این جلسه هم نخستین نشست حضوری سران دنیا بعد از تقریبا دو سال خواهد بود، چرا که نشست سال گذشته گروه ۷ در ایالات متحده لغو شد و نشست گروه ۲۰ در عربستان سعودی نیز به دلیل کووید-۱۹ به صورت مجازی برگزار شد.

جانسون که میزبانی نشست و ریاست دوره‌ای گروه هفت را عهده‌دار است، گفت از سایر همتایان خود می‌خواهد تا «فرصت را مغتنم شمرند تا بعد از ویروس کرونا جهان را بهتر سازند و همه با هم برای آینده‌ای منصفانه‌تر، سبزتر و کامیاب، متحد شوند.»

او از این مراسم استفاده خواهد کرد تا چشم‌انداز خود را برای بعد از برگزیت، یعنی «بریتانیای جهانی»، ترویج کند و می‌خواهد پیش از کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو در ماه نوامبر، با سایر سران دنیا به اجماعی برای اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی دست یابد.

نخست وزیر انگلیس همچنین قصد دارد تصویر خود را در چشم رئیس جمهوری جدید امریکا (که پیشتر او را «همزاد جسمی و احساساتی» دونالد ترامپ خوانده بود) اصلاح کند.

بر اساس برنامه اعلام شده سفر جو بایدن به انگلیس برای شرکت در اجلاس گروه هفت، اولین مسافرت خارجی او پس از گرفتن سکان ریاست جمهوری به شمار می‌رود. او سپس راهی بروکسل خواهد شد تا در اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شرکت کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=112237 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x