پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دعوای اصول گرایان بر سر «سهم شیر» در مجلس یازدهم

نه لیست نهایی شورای ائتلاف اصولگرایان نشانی از «ائتلاف» دارد و نه تلاش اصلاح‌طلبان برای رسیدن به لیست ۳۰ نفره رنگی از رمق. در آن طرف میدان مهم‌ترین چهره اصولگرایان در انتخابات یعنی محمدباقر قالیباف هم از در مخالفت با فهرست شورای ائتلاف وارد شده است

نه لیست نهایی شورای ائتلاف اصولگرایان نشانی از «ائتلاف» دارد و نه تلاش اصلاح‌طلبان برای رسیدن به لیست ۳۰ نفره رنگی از رمق. در آن طرف میدان مهم‌ترین چهره اصولگرایان در انتخابات یعنی محمدباقر قالیباف هم از در مخالفت با فهرست شورای ائتلاف وارد شده و در این سوی میدان هم حالا برخی از اصلاح‌‌طلبان مانند حزب کارگزاران حرف از لیست ناقص ۲۰ نفره به‌دلیل نداشتن چهره می‌زنند.

به گزارش روزنامه ی ایران، ماجرا فعلاً اینگونه است که اصولگرایان به مشکل کثرت چهره‌های حاضرشان در انتخابات برخورد کرده‌اند و اصلاح‌طلبان به کمبود نامزد. وضعیتی که بر اساس آن از همین الان مشخص است ترکیب اکثریت مجلس آتی به سمت جریان اصولگرا متمایل خواهد بود اما این تمام کار نیست. چرا که حالا این سؤال به میان می‌آید که جدال امروز اصولگرایان در فردای فتح مجلس چگونه در این جریان سیاسی چهره خود را به نمایش خواهد گذاشت؟

خطبه طلاق پایداری و شورای ائتلاف

مهم‌ترین تحول انتخاباتی ناظر به دوم اسفند شامگاه ۲۱ بهمن رخ داد. جایی که شورای ائتلاف اصولگرایان از لیست ۳۰ نفره خود رونمایی کرد. قبل از آن هم البته مشخص شده بود که این ائتلاف منهای جبهه پایداری خواهد بود. نامه‌نگاری‌های متقابل روزهای ۲۰ و ۲۱ بهمن حدادعادل به‌عنوان رئیس شورای ائتلاف با مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری تکلیف نسبت این دو تشکل را روشن کرده بود. حدادعادل به آقاتهرانی گلایه برد که فرآیند وحدت شکنی ابتدا توسط جبهه پایداری آغاز شده و شروط این جبهه برای اتحاد، منطقی نیستند. آقاتهرانی هم صبح دوشنبه خطاب به حدادعادل نوشت که اتفاقاً شورای ائتلاف «دست یاری و خلوص دوستانشان در جبهه پایداری را رد کرده» و «از فهرست اشتراک صفر سخن گفته». پیشنهاد قبلی جبهه پایداری این بود که ۲۴ چهره مشترک بین لیست ۹۰ نفره شورای ائتلاف و فهرست ۶۰ نفره جبهه پایداری در لیست نهایی قرار بگیرند و ۶ نفر باقیمانده توسط هیأتی مشترک از دو سوی جریان اصولگرایی انتخاب شوند. حدادعادل در نامه خود همین پیشنهاد را «غیر منطقی» خوانده بود و اتفاقاً آقاتهرانی در پاسخ خود باز هم بر همین پیشنهاد اصرار کرده است. معنای تقابل این دو منطق و البته ادبیات پر نیش و کنایه حدادعادل و آقاتهرانی خطاب به یکدیگر در فاصله ۱۰ روز تا انتخابات مجلس یازدهم چیزی جز جدایی رسمی فهرست این دو مجموعه از همدیگر نمی‌تواند باشد.

اعتراض همه اضلاع ائتلاف

اما در همان شورای ائتلاف اصولگرایان هم موضوع «ائتلاف» به مانع برخورد کرده. لیست ۳۰ نفره‌ای که این شورا شامگاه ۲۱ بهمن منتشر کرد تنها چیزی که در پی داشته اعتراض کسانی است که قرار است با هم ائتلاف کنند. در رأس آنها محمدباقر قالیباف، مهم‌ترین چهره اصولگرایان برای مجلس یازدهم و کسی که عنوان سرلیست همین فهرست را هم در اختیار دارد. قالیباف به این لیست اینگونه در توئیتر واکنش نشان داده؛ «من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به‌نام بنده اعلام شده است مورد تأیید نیست.» اما مسأله به‌همین مخالفت خشک و خالی ختم نمی‌شود. نزدیکان قالیباف حالا جدایی لیست او از لیست شورای ائتلاف را زمزمه می‌کنند. محمد صالح مفتاح، مدیر مسئول سایت «فردا» و از چهره‌های رسانه‌ای کمپین قالیباف به «ایرنا» گفته است که «فکر می‌کنم آقای قالیباف باید لیستی را ارائه کند که درنهایت مسئول کیفیت و پاسخگوی آن باشد. این چیزی است که در لیست شورای ائتلاف وجود ندارد.» او این را هم گفته که «تنها کسی که می‌تواند برای لیست نو و انقلابی نقش محوری ایفا کند کسی جز محمدباقر قالیباف نیست.» نه فقط از سخنان مفتاح بلکه از موضع‌گیری‌های برخی دیگر از اصولگرایان هم بوی ارائه یک لیست جدید در صورت عدم تجدیدنظر در فهرست اعلام شده شورای ائتلاف به مشام می‌رسد. وحید یامین‌پور، یکی از نامزدهای انتخابات که در این فهرست جایی نداشته گفته کنار نمی‌رود و حمید رسایی هم همین حرف را زده. جلیل محبی، از روحانیون نزدیک به قالیباف و دبیر شورای امر به معروف هم در توئیتر خود نوشته که «چند سال قبل آقا فرمود لیستی رأی دادم. ماهم حتماً لیستی رأی می‌دهیم. اما نه به لیست‌هایی که از نظر توانایی کشیدن بار تقنین و نظارت هیچ توانایی ندارند.» او سپس طعنه زده که «چهار تا عاقل در جریان انقلاب نیستند دورهم جمع شوند یک لیست جوان مؤمن انقلابی کارآمد تهیه کنند؟» حتی علیرضا زاکانی که به نوعی در یک رقابت نانوشته با قالیباف بر سر ریاست مجلس به سر می‌برد هم از این فهرست ابراز نارضایتی کرده و در توئیتر خود با ابراز انتقاد نوشته که «هنوز برای اصلاح زمان باقی است…!» اوضاع طوری است که به نوشته امیرحسین ثابتی، فعال رسانه‌ای اصولگرا «در چند ساعتی که از انتشار لیست شورای ائتلاف و وحدت اصولگرایان می‌گذرد ندیدم حتی یک نفر از آن دفاع کند!»

از لیست ائتلافی تا کرسی ریاست

اما مسأله مهمتر شاید بخش دوم نوشته این فعال رسانه‌ای باشد؛ «واقعاً بعد از سال‌ها بین همه وحدت ایجاد شده و از اطرافیان قالیباف تا پایداری‌ها و سنتی‌ها همه در نقد این لیست ضعیف و سهمیه‌بندی به وحدت رسیده‌اند!» در واقع موضوع فقط اعتراض اصولگرایان به این لیست نیست. مسأله این است که آیا همه اطراف جریان اصولگرایی از یک منظر و زاویه به لیست منتشر شده اعتراض دارند یا اینکه ماجرا به این برمی‌گردد که هر کدام از آنها در پی سهمی جدی‌تر در لیست ائتلاف هستند؟ واضح است که فرض دوم می‌تواند به معنای آن باشد که فارغ از شکاف با جبهه پایداری، اختلافات اصولگرایان در شورای ائتلاف هم تازه آغاز شده و شاید تحولات امروز پیش پرده نمایش اصلی در مجلس یازدهم باشد. جایی که وزن‌کشی طیف‌های اصولگرایی باید تکلیف صندلی ریاست مجلس یازدهم را مشخص کند و از همین الان به طور مشخص این صندلی دو دسته خریدار عمده در ترکیب اصولگرایان دارد؛ یک طرف قالیباف و طرفدارانش و سمت دیگر نزدیکان جبهه پایداری و گروه‌هایی نظیر ایثارگران از حلقه هواداران دولت احمدی‌نژاد محسوب می‌شدند و فعلاً زاکانی و آقاتهرانی را لایق نشستن بر صدر مجلس می‌دانند. سهمی که امروز هر کدام از طرفین از لیست شورای ائتلاف می‌خواهند در فردای آغاز به کار مجلس یازدهم می‌تواند کار را برای رسیدن آنها به کرسی ریاست راحت کند.

اصلاح‌طلبان؛ بدون برنامه مشخص

تا اینجای کار هر چقدر تعدد نامزدها برای اصولگرایان تبدیل به مسأله شده، برای اصلاح‌طلبان مشکل اصلی نداشتن نامزد است. بگذریم از اینکه آنها همین الان هم قید حداقل ۱۷۰ کرسی مجلس را به شکل قطعی زده‌اند، اما برای کرسی‌ها باقیمانده هم رمقی جهت رقابت در آنها دیده نمی‌شود. هنوز لیست تهران بلاتکلیف است هرچند مصطفی کواکبیان گفته که این لیست تا روز ۲۴ بهمن اعلام خواهد شد. اما این تنها نقطه نظر اصلاح‌طلبان نیست، چرا که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران به «تسنیم» گفته که «تصمیم حزب کارگزاران برای انتخابات آتی مجلس این است که بدون ائتلاف با هیچ حزب دیگری یک لیست ۲۰نفره در تهران ارائه دهد.» البته کواکبیان در گفت‌و‌گویی که با «فارس» داشته گفته که ۱۲ حزب اصلاح‌طلب در حال ائتلاف برای دادن فهرست انتخاباتی هستند و تلاش دارند در روزهای آتی با مذاکره و گفت‌و‌گو حزب کارگزاران را هم وارد این فهرست کنند. البته در این شرایط حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری نیز از تأیید صلاحیت بخش دیگری از نامزدهای اصلاح‌طلب خبر داده است. او روز گذشته به «ایلنا» گفته است: «خبری که دیشب (شامگاه ۲۱ بهمن) شنیدم حاکی از آن است که با توجه به اینکه تعداد دیگری از نامزدهای اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، اصلاح‌طلبان درصدد ارائه لیست هستند.» البته ردپای صحت این خبر را می‌توان در سخنان دیروز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن هم دید. جایی که او در جمع خبرنگاران تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده را تا آن ساعت ۷۵ نفر اعلام کرد. عددی که در روزهای قبل از آن ۸۲ یا ۸۳ نفر ارزیابی می‌شد. هر چند هنوز نام نماینده خاصی که صلاحیت او در روزهای اخیر تأیید شده باشد مطرح نشده اما با اظهارنظر دیروز کدخدایی و امیری، بعید است که خبر بازگشت تعداد دیگری از نمایندگان به میدان رقابت بی‌اساس باشد. با همه اینها اما هنوز برخی از اصلاح‌طلبان نگاه دیگری به انتخابات دوم اسفند دارند. از جمله علی صوفی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که در گفت‌و‌گویی با «ایرنا»، به روند تلاش‌ها برای ارائه لیست توسط اصلاح‌طلبان در هر شرایطی انتقاد کرده و گفته است: «جریانی قصد دارد به هر شکلی اصلاح‌طلبان را در رقابت درگیر کند که حریف و رقیبی هر چند صوری داشته باشند.» او گفته که لیست مورد اشاره امثال کواکبیان نه با اسم «اصلاحات» بلکه با نام احزابی که آن را تهیه کرده‌اند باید وارد انتخابات شوند چون دیگر اصلاح‌طلبان مسئولیت لیست آنها را بر عهده نخواهند گرفت.

https://akhbar-rooz.com/?p=20080 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

انتخابات مافیایی جانیان و مردم بی سلاح!
آقایان با قبضه کردن قانون اساسی و قضایی و در انحصار گرفتن ارگان ها و ماشین حکومتی با خیال راحتی جهنمی جشن پیروزی می گیرند !
غافل از آن که این خود پوسیدگی و مرگ است که بسمت آن می روند.
اتحاد نیروهای مردمی در عمل و نظر کار استحاله این سمبی ها را سریعتر میکند.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x