پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دفاع خامنه ای از افزایش بهای بنزین، عقب نشینی فراکسیون امید، قطع اینترنت و تعطیلی بازار تهران

در جریان اعتراضات وسیع به افزایش بهای بنزین که از روز جمعه در ده ها شهر کشور ادامه دارد، چند تن کشته شده اند، ارتباط اینترنتی قطع شده و بازار تهران به حالت تعطیل در آمده است
اعتراض به افزایش بهای بنزین روز شنبه در اصفهان

در جریان  اعتراضات وسیع به افزایش بهای بنزین که از روز جمعه در ده ها شهر کشور ادامه دارد، چند تن کشته شده اند، ارتباط اینترنتی در داخل و با خارج از کشور قطع شده و بازار تهران به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

همزمان با دفاع خامنه ای از گرانی بنزین، فراکسیون امید که قصد داشت امروز طرح دو فوریتی توقف افزایش قیمت را به مجلس ببرد عقب نشست و بار دیگر نشان داد که اراده ی مستقلی از خود ندارد. این طرح صبح امروز پس از اظهارات علی خامنه‌ای از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد.

خامنه‌ای صبح یکشنبه ۲۶ آبان از افزایش قیمت بنزین دفاع کرد و این اقدام را «تصمیم سران قوا به پشتوانه کارشناسی» دانست و تاکید کرد از آن حمایت می کند و این تصمیم «طبعا باید اجرا شود».

خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۶ آبان در نخستین واکنش خود به اعتراضات به سه برابر شدن بهای بنزین در ایران گفت: «در این کار سررشته ندارم و نظرات کارشناسی نیز متفاوت است اما گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت می‌کنم.»

علی خامنه‌ای در ادامه تاکید کرد: «سران قوا به پشتوانه کارشناسی یک تصمیمی گرفتند و طبعاً باید اجرا شود یقینا برخی مردم از این تصمیم نگران و ناراحت می شوند یا به ضرر آنهاست اما تخریب و آتش زدن کار مردم نیست کار اشرار است.».

رهبر جمهوری اسلامی افزود:‌ «ضد انقلاب و دشمنان ایران همیشه از اینگونه تخریب‌ها و ناامنی‌ها حمایت کرده‌اند که اکنون نیز به همین کار مشغولند.»

به دنبال سخنان خامنه ای در مجلس طرح لغو قیمت بنزین از دستور کار خارج شد.

روز شنبه ۲۵ آبان در پی اوج گیری اعتراض‌ها در شمار زیادی از شهرهای ایران که بر اساس آمار غیردولتی، تا به حال به کشته شدن ۱۰ تن منجر شدشده ، نمایندگان عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس گفته بودند در جلسه روز یک‌شنبه ۲۶ آبان «طرح فوریتی بازگشت قیمت بنزین به قیمت قبل» ارائه می‌کنند تا «هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید در قالب لوایح بودجه سنواتی به تصویب مجلس برسد.»

بعد از سخنان خامنه ای در پشتیبانی از تصمیم روسای سه گانه حکومت و “اشرار” خواندن ده ها هزار نفر که در ده ها شهر در اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان آمده اند نمایندگانی که طرح لغو قیمت بنزین را داده بودند طرح خود را پس گرفتند. در این رابطه سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اعلام کرد «تاکید» رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، موجب شد نظرات کمیته‌های تخصصصی این فراکسیون برای لغو افزایش قیمت بنزین، از دستور کار خارج شود.»

بازار تهران تعطیل است 

احمد کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه انجمن‌های اصناف و بازار در گفتگو با ایلنا با اظهار نگرانی از گسترش اعتراضات به بازار تهران و برهم ریختن امنیت آن، ادامه فعالیت بازار را مشروط به «تامین امنیت» واحدهای تجاری و «اطمینان» مغازه‌دارها مبنی بر آسیب‌ندیدن مغازه‌های خود عنوان کرد.

وی گفت: «کسب و کار احتیاج به آرامش دارد و اگر آرامش نباشد و وضعیت مبهم باشد صاحبان کسب ترجیح می‌دهند که فعالیت خود را تعطیل کنند، از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که افرادی خارج از بازار وارد شوند و اقدام به تخریب و آتش زدن مغازه‌ها کنند، حتی ممکن است اقدام به غارت کنند.»

کریمی افزود: «بخشی از بازار تهران تعطیل است و بخش دیگر اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نمی‌توان گفت که کل بازار تهران تعطیل است.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب گذشته یک مجتمع تجاری دو طبقه دارای ۷ باب مغازه، طعمه شعله‌های آتش شده و دو باب مغازه آن در میان شعله‌های آتش سوخت. در گزارش دیگر به تخریب برخی از شعب بانک ها از جمله بانک ملی اشاره شده است.

روز یکشنبه بانک ملی با انتشار اطلاعیه اعلام کرد: در حال حاضر در تعدادی از واحدهای این بانک خدمات رسانی به مشتریان عملا امکان پذیر نیست و ساماندهی اوضاع زمان بر خواهد بود.

قطع اینترنت در کشور به دلایل امنیتی

از دیروز اینترنت خطوط تلفن ثابت و تلفن همراه در برخی نقاط کشور قطع شده است، امروز نیز گزارش ‌ها حاکی از قطع اینترنت در کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ ‌کندی و قطع اینترنت خطوط ثابت تلفن از دیروز در برخی از نقاط کشور اتفاق افتاد و همزمان خبرها از قطع اینترنت خطوط تلفن‌های همراه در برخی از خطوط به گوش می‌رسد.

امروز نیز گزارش‌ها حاکی از قطع اینترنت خطوط تلفن ثابت و همراه در کشور است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا دلیل قطع اینترنت را مسائل امنیتی عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم برای قطع اینترنت هیچ ارتباطی به اپراتورها ندارد، افزود: تصمیم برای قطع اینترنت توسط دستگاه‌های امنیتی گرفته شده است.

این منبع آگاه گفت: ناامنی‌های اخیر موجب شده شورای امنیت تصمیم به قطع اینترنت بگیرد.

وی قطع خطوط اینترنت تلفن همراه را در تمام اپراتورها همراه اول، ایرانسل و رایتل عنوان کرد.وی زمان اتصال اینترنت را نامعلوم دانست.

تهدید معترضان از سوی وزارت اطلاعات

مسئولان امنیت نظام، سخنان خامنه ای را به معنای تشدید سرکوب تلقی کرده اند. وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای گفته است با توجه به صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی”برخورد با اشرار را وظیفه خود می‌داند”.

این وزارتخانه در ادامه نوشته است “عوامل اصلی اغتشاشات دو روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است”.

https://akhbar-rooz.com/?p=12365 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

گام دوم حکومت ولایی را باید جدی گرفت ،
!
حکومت ولایی در مسیر خلافت داعش قرار گرفته است.
سرکوب بشتر ،حکومت نظامیان ولایت وعارتگری بیشتر در راه است.
زمان کنار گزاردن اختلافات در اپوزیسیون فرا رسیده است.
انسجام اپوزیسیون و طرح های جدید طلب می شود.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x