جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ده ها هزار نفر در فرانسه علیه لایحه امنیتی تظاهرات کردند

تظاهرات در برخی شهرهای اروپایی نسبت به سیاست‌های دولت‌های حاکم اوایل هفته جاری در نخستین روزهای سال جاری میلادی ادامه یافت و در مهمترین آنها ملاحظات امنیتی و بهداشتی در فرانسه و هلند به چالش کشیده شد.

در فرانسه نخستین موج اعتراض‌های تازه به لایحه جامع امنیتی که اواخر سال گذشته میلادی نخستین جرقه‌های آن زده شد و پس از تصویب در پارلمان هزاران معترض را در شهرهای این کشور به خیایان کشید، بار دیگر روز شنبه دنبال شد.

در جریان این اعتراض‌ها که با تدابیر شدید امنیتی و حضور نیروهای پلیس همراه بود ده‌ها هزار نفر در خیابان‌های شهرهای مختلف فرانسه دست به تجمع زدند.

رسانه‌های محلی ضمن پوشش اخبار این رویداد و اشاره به تجمعاتی که در شهرهای مختلف از جمله پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شد از دستگیری دست کم ۷۵ تظاهرکننده توسط ماموران امنیتی خبر دادند.

به گفته برگزار کنندگان در این تجمعات سراسری بیش از ۲۰۰ هزار نفر حضور داشتند این در حالیست که مقامات پلیس شمار تظاهرکنندگان را حدود ۳۴ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه ساعاتی پس از برگزاری این تظاهرات با انتشار توییتی از نقش ماموران پلیس در نظارت بر روند این تجمعات اعتراض آمیز تشکر کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند که در جریان تظاهرات روز شنبه در برخی نقاط درگیری‌هایی میان معترضان و ماموران امنیتی به وقوع پیوست و نیروهای پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مجبور به استفاده از نارنجک‌های صوتی و گاز اشک‌آور شدند.

وزیر کشور فرانسه همچنین دستگیری ۷۵ تظاهرکننده را که ۲۴ تن از آنها در پاریس دستگیر و بازداشت شده‌اند،‌ تایید و اعلام کرده که افراد یاد شده مقررات مربوط به شرکت در تظاهرات را زیرپا گذاشته بودند.

در این میان همچنین گفته می شود که دوازده مامور نیروی پلیس و ژاندارمری فرانسه در درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

لایحه جامع امنیتی که کلیات آن ماه نوامبر گذشته در پارلمان فرانسه به تصویب رسید هرگونه انتشار ویدیو و عکس از ماموران پلیس در شبکه‌های اجتماعی را که مخل انجام ماموریت و سبب مخدوش کردن سلامت جسمانی و روانی آنها شود ممنوع می‌کند.

این لایحه که قرار است ماه مارس نیز در مجلس سنای فرانسه مورد بررسی قرار گیرد به پلیس اجازه می‌دهد برای نظارت گسترده‌تر از پهپاد، دوربین‌های مدار بسته و دوربین‌های جاسازی شده در بدن حین انجام ماموریت‌ها استفاده کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=101236 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x