جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوران توحش – پیرامون بحران سوریه – ف. تابان

حدود یک صد سال قبل رزا لوکزامبورگ، انقلابی و کمونیست نامدار یادآور شد، در برابر بشریت دو راه وجود دارد، سوسیالیسم و یا بربریت. از سوسیالیسم فعلا نشانی نیست اما جهان در بربریت غرق شده است. سوریه تنها یکی از نشانه‌های بربریت دوران ماست. در آن جا بحران وجود ندارد، توحش و بربریت حاکم است. نه فقط سوریه که خاورمیانه و بخش های بزرگی از آفریقا و حتی در اروپا می‌توان این بربریت را مشاهده کرد. بربریتی که متاسفانه رو به گسترش است و همراه با آن اخلاق جهانی رو به انحطاط می‌رود. اگر تا چند دهه پیش جنگ افروزی و دخالت نظامی و طرفداری و حمایت از بیگانه، در بخش وسیعی از جهان محکوم شمرده می‌شد، امروز جنگ عملا به راه‌حل بدل شده است.

وضعیت فعلی در سوریه، یمن، لیبی، عراق، افغانستان، بحرین یا فلسطین، ناشی از گسترش این توحش و بربریت و ناشی از عملکرد مجموعه نظام سرمایه‌داری جهانی است. نمی‌توان پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها را به حساب این نظم جهانی نوشت و صفحات سیاه را از کارنامه آن پاک کرد. جهان ما کلیتی است که متاسفانه امروز بر آن تانک و بانک حکمرانی می‌کند. این هر دو مظاهر نظام سرمایه‌داری است. جایی با تانک و جایی با بانک و جایی با هر دو. بدون دگرگونی اساسی این ساختار، بربریت متوقف نمی‌شود. امروز می‌توانند در سوریه به توافقاتی برسند و «بحران» را جمع کنند، اما فردا نوبت به جایی دیگر خواهد رسید.

برای نجات از این توحش به راه‌حلی در خارج از ساختار فعلی نیاز است.

اما در چارچوب «رئال پلتیک» نیز باید اصول و منطقی یکسان بر روابط بین‌الملل حاکم باشد. توسل به جنگ و دخالت نظامی چنان گسترده و همه گیر شده که هر دولتی به خود اجازه می‌دهد به حمله نظامی و جنگ تجاوزکارانه علیه دولت دیگری دست بزند. تونی بلر هم بالاخره اعتراف کرد که در جنگ عراق مردم را فریب داده‌اند. در هر جنگی و از جمله در سوریه این فریب پایه کار و دخالت‌های تجاوزکارانه است.

در چارچوب وضعیت موجود اگر راه‌حلی برای تخفیف بحران در سوریه و هر نقطه دیگر از جهان وجود داشته باشد، در گام نخست مخالفت با دخالت‌های نظامی و جنگ‌های داخلی است. بر این درخواست باید منطق واحدی حکفرما باشد. آمریکا و فرانسه و دیگران نمی‌توانند بگویند «اسد باید برود» و مدعی شوند جمهوری اسلامی یا روسیه نباید اجازه داشته باشند بگویند «اسد باید بماند».

مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در برابر این توحش، از جمله در سوریه، کم یا بیش مشابه مسئولیتی است که آمریکا و اروپا و قطر و عربستان از یک سو و دولت اسد از سوی دیگر، بر عهده دارند. این‌ها همه اضلاع سازنده وحشی‌گری‌ای هستند که در این کشور وجود دارد. داعش تنها یک جنبه از این توحش است. هشداری که امروز می‌توان داد، صرف‌نظر از آن که کمتر به گوشی برسد و بر دلی بنشیند، این است که مسئولیت همه مداخله‌گران و سرکوبگران در داخل و خارج یکسان است. دولت‌های بزرگ و قدرت‌های منطقه‌ای و نظام دیکتاتوری این فجایع را رقم زده‌اند. دخالت نظامی و تسلیحاتی در سوریه باید از طرف همه متوقف شود و راه‌کارهای مسالمت‌آمیز برای کنار زدن دیکتاتوری اسد و استقرار دموکراسی در این کشور در دستور قرار گیرد.

و اما مردم… راه‌حل‌‌های ناسیونالیستی بحران‌زا هستند، توحش و بربریت تا حدودی محصول این راه حل‌هاست. مردم ایران نیز باید مدافع یک راه حل انترناسیونالیستی و یا حداقل منطقه‌ای برای مقابله با وضع موجود باشند. اگر هر کشوری و مردم هر کشوری فقط بخواهند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، گلیم همه در آب خواهد ماند. ما مردم به همبستگی منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف اعتراض به جنگ و تجاوزکاری و دیکتاتوری و برای آزادی و عدالت نیاز داریم. یعنی یک جنبش صلح که با دخالت نظامی خارجی در هر کشوری مخالفت کند و وسیع‌ترین و گسترده‌ترین امکانات را در در اختیار جنبش‌های مردمی برای ساقط کردن دیکتاتوری‌ها و برقراری دموکراسی و عدالت قرار دهد. 

* این یادداشت در پاسخ به نظرسنجی وب سایت زمانه پیرامون «بحران سوریه» نوشته شده و در این سایت در آدرس زیر منتشر شده است:
www.radiozamaneh.com

     از : الف باران

عنوان : !!
از تمام کامنت گذاران و حتی آقای تابان میخواهم این ویدیو ببینند…
https://www.youtube.com/watch?v=ssmdD۵l۸Icg
۷۰۷۹۶ – تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱٣۹۴       

     از : منصور بهمنی

عنوان : با یک چوب راندن
سلام
همه را با یک چوب راندن و اینکه همه دخالت نکنند ره به جایی نمیبرد .آیا نقش روسیه و ایران که به خاطر منافع مشترکی که در ترد تروریسم دارند با نقش آمریکا و عربستان که خوراک دهنده تروریسم است،یکسان میباشد؟متأسفانه مقاله آقای تابان علیرغم وام گرفتن از گفته پر مغز لوگزامبورگ،بیشتر به مغلطه میماند و به هیچ وجه روشنگرانه نیست
۷۰۷۴٨ – تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱٣۹۴       

     از : مهناز

عنوان : سوراخ دعا را گم کرده ایم
با عرض سلام،
میفرمایید “وضعیت فعلی در سوریه، یمن، لیبی، عراق، افغانستان، بحرین یا فلسطین، ناشی از گسترش توحش و بربریت نظام سرمایه‌داری جهانی است “…. یعنی‌ توحش و بربریت فقط محصول سرمایه داریست و اگر بخاطر سرمایه داری جهانی‌ نبود، عملکرد و تفکر و سنت و فرهنگ و سیاست و باور و رفتار و کردار مردم خود منطقه نه نشانی‌ از توحش و بربریت میداشت و نه تاثیری در ساختن منجلابی که در آن گرفتار شده اند . بسیار عالی‌، قضیه حل!

شاید اینگونه تحلیلها به مذاق بسیاری خوش آید، زیرا با بزیر خاک راندن واقعیت گزنده ما را از رویارویی با آن محفوظ می‌دارد. ولی‌ متاسفانه خاک پاشی روی واقعیت آنرا از بین نمی‌برد. تا زمانی‌ که ما مردم منطقه بجای تشخیص و درمان بیماری عمیق و مزمن خود همواره تیغ حمله را از خودمان دور کرده و بسوی “غرب” بگیریم، و با انواع و اقسام واژه‌های شعار گونه و مردم پسند نظیر “امپریالیسم”، “سرمایه داری جهانی‌” و غیره از خود رفع مسئولیت کنیم، هیچ گونه راه حل ناسیونالیستی، انتر ناسیونالیستی، سوسیالیستی، کمونیستی و هر “ایستی” دیگر کارگر نخواهد افتاد. درد ما جای دیگر است و درمانی دیگر میطلبد — که متاسفانه نمی‌خواهیم به سراغش برویم.
۷۰۷٣۱ – تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱٣۹۴       

     از : صادق شکیب

عنوان : پیشنهاد
آقای تابان عزیز در پاراگراف آخر سطر اول مرقوم فرموده اید : راه حل های ناسیونالیستی بحران زا هستند . به نظرم اگر می نوشتید راه حل های قوم گرایانه بحران زا هستند . برای ادای مقصودتان مناسب بود .
۷۰۷۰۱ – تاریخ انتشار : ۹ آبان ۱٣۹۴       

     از : peerooz

عنوان : تصحیح
متاسفانه در کامنت قبلی یکی دو اشتباه وجود دارد که باید تصحیح گردد: بیانیه دالفور غلط و درست آن بالفور است. ضمنا سه تا خاطر جمه نه سه را.
۷۰۶۹۹ – تاریخ انتشار : ۹ آبان ۱٣۹۴       

     از : peerooz

عنوان : ” یکی کمه, دوتا غمه, سه را خاطر جمه “, ضرب المثل دوران کودکی
در جریان و پس از جنگ بین الملل اول, خاندان سعودی وهابی با کمک انگلیس بر جزیره عربستان مسلط گردید و پیش از جنگ دوم ذخیره نفت درآن سرزمین کشف گردید. پس از جنگ جهانی دوم, با زمینه بیانیه دالفور انگلیس و پشتیبانی اروپا و امریکا, دولت یهودی مذهبی اسرائیل در فلسطین برقرار گردید. سی و شش سال پیش نیز ( با کمک آمریکا ؟ ) آیت الله خمینی بر موج انقلاب مردمی ایران سوار و سه پایه مذهبی بنیادی و افراطی در خاور میانه ” کامل و ” خاطر جمع ” شد.

وجود نفت و گاز در ایران و عربستان و کمک های اقتصادی و نظامی آمریکا – بر اثر نفوذ یهودیان – به اسرائیل زمینه مالی برای ادامه مخاصمه را مهیا کرده است. اینکه چه مقدار از این وضعیت طبق نقشه و یا تصادفی بوده فرقی در مطلب نمیکند و آب گل آلودی ست که امپریالیسم در آن ماهی میگیرد و تا زمانی که گل چنان سفت نشود که به پای ماهیگیر بچسبد اوضاع ادامه خواهد یافت, و تا جهالت مذهبی بنیادی و افراطی در دنیا برقرار است فرمایش سعدی پر معنی خواهد بود:

یکی جهود و مسلمـان نــزاع می‌کـردند – چنان که خنده گرفت از حدیث ایشانم
به طیره گفت مسلمـان: گر این قباله من – درسـت نیسـت ، خدایـا جهود میرانم
جهود گفت : به تورات می‌خورم سوگند – و گــر خـلاف کنم همچو تو مسلمانم
گر از بسیط زمین عقل منعـــدم گـردد – به خـود گمان نبـرد هیچ کس که نادانم
۷۰۶۹٨ – تاریخ انتشار : ۹ آبان ۱٣۹۴       

     از : مراد

عنوان : موافق
دست بالا بزنید و گامهای اولیه برای این جنبش صلح را بردارید اخبار آن و خواسته های آن را هم در سطح زبان فارسی متوقف نگه ندارید بلکه به چندین زبان به روزنامه ها و رسانه های غربی بفرستید
۷۰۶۹۶ – تاریخ انتشار : ۹ آبان ۱٣۹۴       

     از : peerooz

عنوان : “Created by the wars that required it, the machine now creates the wars it requires.”
Joseph Schumpeter که از پایه گذاران ” تخریب خلاقه Creative destruction ” بود جمله معروفی دارد تقریبا به این معنی که ” وسائل جنگ که لازمه نبرد بود اکنون خود برای ادامه حیات محتاج جنگ است “. این هیولا اکنون نه تنها کیسه خود بلکه کیسه بانک ها را نیز پر میکند و هردو لازم و ملزوم یکدیگرند. نمیدانم آیا جز سرنگونی فواره امید دیگری هست ؟
۷۰۶۹۵ – تاریخ انتشار : ۹ آبان ۱٣۹۴       

https://akhbar-rooz.com/?p=8982 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x