جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دونالد ترامپ از طرح «معامله قرن برای صلح در خاورمیانه» رونمایی کرد

معامله قرن، مبتنی بر واگذاری بیت‌المقدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری که شهرک‌های یهودی نشین در آنها ساخته شده، به رژیم اسرائیل است. بر اساس این طرح، بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادری شان به طور کامل منتفی خواهد شد؛
رونمایی از طرح «معامله قرن»
رونمایی از طرح «معامله قرن»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به همراه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از آن چه «معامله قرن» با هدف برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل می خواند، رونمایی کرد.

معامله قرن، طرح مبتنی بر واگذاری بیت‌المقدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری که شهرک‌های یهودی نشین در آنها ساخته شده، به رژیم اسرائیل است. بر اساس این طرح، بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادری شان به طور کامل منتفی خواهد شد؛ حال آنکه بر اساس قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت حق بازگشت فلسطینی ها به سرزمین خود به رسمیت شناخته شده است.
انتظار می رود این طرح با مخالفت قاطع فلسطینی ها و بیشتر کشورهای عربی مواجه شود.

ترامپ در سخنرانی خود به هنگام معرفی طرح «معامله قرن»، با اشاره به اینکه صلح فراتر از سیاست است گفت که رهبران اسرائیل خواهان صلح هستند.

ترامپ گفت فلسطینی ها در یک چرخه‌ای از خشونت افتاده اند و من تلاش کرده‌ام راهی برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل پیدا کنم.

ترامپ همچنین گفت که این طرح ما کاملا متفاوت از گذشته است. این کامل‌ترین طرحی است که تاکنون ارائه شده است. راههای خیلی مناسبی ارائه کرده ایم در این طرح که همه طرف ها امنیت بیشتری داشته باشند و راه حل من برد برد است و راه حل دو کشوری است.

رئیس جمهوری آمریکا افزود که امروز اسرائیل قدم بزرگی برای صلح بر می دارد. این طرح پایه ای خواهد بود برای مذاکرات مستقیم بین مقامات اسرائیل و فلسطین.

او گفت که این نخستین باری است که اسرائیل وارد طرحی می شود که برای صلح است و این اتفاقی بسیار نادر است و آقای نتانیاهو این جرات را داشته که این قدم را به سوی جلو بردارد.

ما یک کمیته مشترک با اسرائیل تشکیل خواهیم داد که این طرح را با جزئیات بیشتری به شما ارائه دهیم و نقشه ای با جزئیات به شما خواهیم داد که مرزهای دو کشور در کجا خواهند بود و کشور فلسطین کجا خواهد بود البته به این شرط که آنها تروریسم را رد کنند.

بر اساس این طرح بیت‌المقدس پایتخت بلامنازع اسرائیل باقی خواهد ماند.

ولی این چیز بزرگی نیست چون من این کار را قبلا برای شما انجام داده بودم و این کار بزرگی است.

ترامپ گفت راه حل ما به سمت دو کشوری خواهد بود که هیچ ریسکی برای کشور اسرائیل ایجاد نکند. ما اجازه نمی دهیم که حملات به اسرائیل ادامه یابد و نمی خواهیم که این طرح امنیت اسرائیل را زیر سوال ببرد.

ترامپ گفت که همانطور که همه می دانند من کارهای بزرگی برای اسرائیل انجام دادم، سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کردم و بلندهای جولان را برای اسرائیل به رسمیت شناختم و از توافق هسته‌ای با ایران خارج شدم.

ترامپ گفت من باید کار بزرگی هم برای فلسطینی ها هم انجام دهم و قدم بزرگی برای آنهاست که کشور خودشان را داشته باشند و این می تواند آخرین شانس آن ها باشد.

ترامپ همچنین افزود که نقشه‌ای که طرح او دارد در شرق بیت‌المقدس جایی را برای فلسطینی ها ایجاد می کند و ما در آنجا هم سفارت باز خواهیم کرد. اسرائیل با پادشاه اردن از نزدیک کار خواهد کرد. مسئله مسجد القصی باید همانطور بماند و مسلمانان مانند گذشته آنجا نماز بگذارند.

ما یک طرح اقتصادی کمک ۵۰ میلیارد دلاری داریم برای فلسطین. ما با قدرتمند کردن فلسطینی ها که بتوانند زندگیشان را پیش ببرند این طرح را پیش می بریم. ما از فلسطینی ها می خواهیم که چالش های زندگی کنار اسرائیلی ها را بپذیرند و با آن کنار بیایند. این شامل قوانین حقوق بشر و مبارزه با فساد و کوتاه کردن دست حماس و تمام کردن تنفر از اسرائیل هم می شود. فلسطینی ها باید حمایت از تروریست ها را قطع بکنند.

و شاید مهمتر از اینها اینکه آن جایی که برای کشور جدید فلسطین قرار است داده بشود آنها ۴ سال فرصت دارند بیایند و آنجا را بگیرند و با اسرائیل مذاکره کنند. ترامپ به محمود عباس گفت که اگر تو مسیر صلح را انتخاب کنی ما آمریکایی ها آنجا خواهیم بود که به تو کمک کنیم و قدم به قدم در کنار تو خواهیم بود.

او از فلسطینی ها خواست که به این طرح جواب مثبت دهند. وی گفت من با ۵۴ رهبر کشور عرب و اسلامی صحبت کرد و آنها هم هدف های مشترک دارند تا فرصت‌های مشترک ایجاد کنند. ترامپ گفت که مردم جوان در آن منطقه دارند در ناامیدی بزرگ می شوند و ما باید کاری بکنیم در آنجا.

ترامپ همچنین به ایران اشاره کرد و گفت ما قاسم سلیمانی تروریست درجه اول دنیا را از بین بردیم. او یک سازمانی را می گرداند که به نام «آزادی بیت‌المقدس» بود که سازمانی نفرت انگیز بود. او می گفت که اسرائیل دشمن صلح است اما در واقع بیت‌المقدس تازه آزاد شده است. بیت‌المقدس یک شهر دموکراتیک و آزاد است و مردم با ادیان مختلف را می پذیرد.

این فرصتی است که فلسطینی ها اشتباه ۱۹۹۴ را جبران کنند که به جای صلح با اسرائیل به آنها حمله کردند.

از آن زمان خونریزی های زیادی اتفاق افتاده و فرصت های زیادی از بین رفته است. فلسطینی ها اولین قربانی این ماجراجویی ها بودند و الان فرصتی تاریخی است که این روند را تمام بکنیم. مردم آمریکا آماده هستند که با شما همکاری کنند.

ترامپ گفت تعداد زیادی از رهبران جهان به او زنگ زده‌اند و گفته اند که از این طرح حمایت می کنند.

ترامپ با تشکر از اردن، بحرین و امارات متحده عربی گفت که آنها اقدامات زیادی برای این طرح انجام دادند و سفرایشان را امروز به این جلسه فرستادند.

ترامپ گفت که این بزرگترین توافقی است که من به آن رسیدم. من می دانستم که این توافق خیلی سخت است اما من گفتم که می شود به آن رسید.

با پایان سخنان ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پشت تریبون رفت.

نتانیاهو: تشکر از شما که حق حاکمیت اسرائیل را در مناطقی که برای ما حیاتی است به رسمیت شناختید

نتانیاهو گفت که این لحظه خاصی است برای من و افتخاری است که امروز اینجا باشم. در میان گروه صلحی که تو تشکیل دادی آقای رئیس جمهوری.

او با تشکر از سفرای سه کشور عربی گفت که این نشانه بزرگی است که شما اینجا هستید.

نتانیاهو گفت که این لحظه ای تاریخی است و مرا یاد یک روز تاریخی دیگری می اندازد در ۱۴ می ۱۹۴۸ که رئیس جمهوری ترومن اولین رهبری شد که کشور اسرائیل را به رسمیت شناخت.

وی افزود که ۱۸ ژانویه ۲۰۲۰ در تاریخ می ماند چرا که شما حق حاکمیت اسرائیل را در مناطقی که برای امنیت ما حیاتی است به رسمیت شناختید.

وی افزود که اسرائیل همیشه به دنبال صلح بوده است. اما طرح ها شکست می خورند چرا که توازن را بین امنیت اسرائیل و حق فلسطینی ها برای داشتن کشور مستقل را به رسمیت نمی شناختند.

آقای رئیس جمهوری شما حق ما را بر دره اردن به رسمیت شناختید. شما به رسمیت شناختید که اسرائیل باید بتواند خودش از خودش دفاع بکند.

آقای رئیس جمهوری شما حق حاکمیت اسرائیل را در کل مناطقی که یهودی ها آنجا هستند و پیامبران من آنجا هستند به رسمیت شناختید و دیگر آنجا سرزمین اشغالی نیست. اینها در انجیل آمده و بخش اساسی قومیت ماست و پدران و مادران یهودی ما آنجا خاک شدند.

به لطف شما آقای رئیس جمهوری خیلی بخش هایی که در قلب مردم یهودی بوده حالا از طرف ایالات متحده بعنوان بخش ثابت و همیشگی یهودی کشور اسرائیل به رسمیت شناخته می شود.

نتانیاهو گفت که اگر فلسطینی ها آماده پذیرش این طرح باشند، اسرائیل آماده پذیرش کشور فلسطین است. او افزود موضع فلسطینی ها هر چه باشد ما قوانین‌مان را در سرزمین‌هایی که ترامپ برای ما به رسمیت شناخته است، اعمال می کنیم.

او افزود که استعداد زیادی لازم نیست تا پیشنهاد کمک ۵۰ میلیارد دلاری دونالد ترامپ را رد کند.

نتایناهو از طرح ترامپ بعنوان طرح صلح فوق العاده یاد کرد و از مشارکت کنندگان در شکل گرفتن این طرح تشکر کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب شد

تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (سه شنبه) خواستار برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب برای بررسی عواقب طرح «معامله قرن» دونالد ترامپ شد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این تشکیلات از اتحادیه عرب خواست که این جلسه را روز شنبه آتی و در سطح وزیران خارجه برگزار کند.

به گفته یک منبع فلسطینی رسمی، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست حضور خواهد یافت.

یکی از خواسته های عباس از کشورهای عضو اتحادیه عرب، اتخاذ موضع صریح و قاطعانه علیه طرح ترامپ خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=18900 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازلی
نازلی
4 سال قبل

نمی دانم چرا ترامپ راه حل قاطع تری را ارائه نکرد و آن کشتن بچه های فلسطینی و عقیم کردن مردان فلسطینی است تا کشور صلح طلب اسرائیل از دست این تروریستها یکباره رهایی پیدا کند. به این می گویند شجاعت. جهان کجای کار است که اینگونه لاتها اینهمه قدرت پیدا کرده اند و با پررویی کامل، مردم منطقه ای را برای همیشه از خانه و کاشانه خود می رانند و اگر اعتراض کردند یا تلاشی، آنها را تروریست بخوانند. امیدوارم اپوزیسیون فیسبوکی ایرانی این موضعگیری دوباره ی ترامپ را جشن بگیرد و به پدر ترامپ، ناجی ایرانی ها باز تعظیمی غرا بکند و چون امام دوازدهم از او استمداد بطلبند تا بیاید و هم تیپهای خودش را با یک ضربه ی شمشیر از بین ببرد و بجایش یکی دیگر از هم تیپهای خودشان را بر مردم ذلیل (به زعم آنهایی که برای نجات ایران چشم به ترامپ و امثال او دارند) ایران حاکم کند. منتظر باشیم تا از رهبر صلح طلب اسرائیل از همین فردا جنگنده های فیسبوکی ایرانی ویدیوهای تازه بگذارند با لبخند مهربانانه ی نتانیاهو هنگامیکه هندوانه زیر بغل مردم ایران می گذارد ، منتظر تبریک عید نوروزی از طرف پدر ترامپ و دایی نتان هستیم. لطفن یکبار دیگر این سخنرانی را بخوانید و تامل کنید و البته مردم فلسطین را آدم فرض کنید نه عربهای ملخ خوار که تمام پول ایرانی ها را می خورند و….. البته که خواننده های اخبار روز اکثرا خوشبختانه با وجدانند و با بینشی درست.

کیا
کیا
4 سال قبل
پاسخ به  نازلی

راه حل ترامپ قاطع است یعنی بزور مسئله راه حل می کنیم!
اما مشکل اصلی را ما فراموش می کنیم و آن همکاری “صهیونیست ها ،سرزمین های قول داده شده در تورات “دید مذهبی یهودیان” و اسلامیست ،قول مسلمان کردن تمام بشریت در قران” است.
سرمایه داری با نمایندگی ترامپ از این حماقت بهره می برند !
راه حل هم خلع قدرت از نیروهای مذهبی در منطقه است!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x