سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

دیدار با استاد دوستخواه در دوران کرونا – مهران رفیعی

پس از کاهش یافتن نسبی محدودیت های جابجایی و تجمع در شهرمان، به همراه همسرم به دیدار استاد جلیل دوستخواه رفتیم، شنبه سی و یکم اکتبر، در یک روز زیبای بهاری استرالیا و همچنین در روز انتخابات ایالتی کویینزلند. خانه ما در غرب بریزبین است و منزل ایشان در شمال شهر. پس از یک ساعت رانندگی زنگ منزل شان را به صدا در آوردیم و وارد خانه با صفای شان شدیم. در راه رسیدن به اتاق پذیرایی، استاد ما را به دفتر کارشان بردند، اتاقی که در هر ضلعش قفسه ها تا سقف قد کشیده اند. در کنار شماری از کتاب های دست چین شده، تعدادی جعبه در این قفسه ها قرار گرفته اند، هر کدام از حروف زبان فارسی بر روی یک یا چند قوطی کنار هم دیده می شود.

” جوان بودم که این کار را شروع کردم، یعنی بیش از شصت سال قبل. این روزا  امیدوارم که انتشار این لغت نامه را به چشمم ببینم”

منظورشان را می دانستم، بارها  در صحبت های تلفنی به آن اشاره کرده بودند، انتشار لغت نامه واژه های اصفهانی.

“یک عکس هم با هوشنگ دارم که دلم میخاد در کتاب چاپ بشه، آخه یکی از مشوق های اصلی من هوشنگ بود”

در این مورد هم بی اطلاع نبودم و از ارتباط  و دوستی عمیق ایشان با هوشنگ گلشیری بی خبر نبودم.

“با هزار زحمت بالاخره یک ناشر پیدا شده و حالا دارم آخرین مرور را انجام میدم”.

قرار بود که برای زمانی کوتاهی آنجا باشیم و صحبت فقط از نوشیدن چای بود، اما چنین نشد. صحبت ها ما را به جاهای دوردست کشاندند و اسم  چندین بزرگوار به میان آمد، از جمله معین و یارشاطر.

“برای تدوین و انتشار کتاب اوستا چه دردسرهایی که پیش آمد، اگر ایستادگی استاد پورداوود و همت مجید روشنگر نبود که این کار جلو نمی رفت. مجید روشنگر و انتشارات مروارید هنوز هم به این کار ادامه می دهند و چاپ های جدید عرصه می کنند”

از مجید نفیسی هم صحبت شد و فعالیت های او در آمریکا. می دانستم که پیش از انقلاب پنجاه و هفت، مجید هم در “جنگ اصفهان” شرکت می کرده هر چند که از بقیه شرکت کنندگان چندین سال جوانتر بوده است.

پس از صرف ناهاری خوشمزه ای که همسرشان پخته بودند و در هنگام خداحافظی، ایشان یک جلد از کتاب “رودابه تجلی حماسی آناهیتا” از انتشارات دانشگاه اوپسالا (سوئد) را به من هدیه کردند که اکنون در کنار شاهنامه فردوسی قرار گرفته است، کتابی که خودشان چندین سال قبل به من داده بودند.

ضمن اینکه برای شان آرزوی تندرستی و طول عمر بیشتر می کنم نمی توانم حیرتم  را از فرزانگی، عشق به انسان و زندگی، میهن دوستی و قدرت کار ایشان پنهان کنم.

 

https://akhbar-rooz.com/?p=91021 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x