جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دیوان لاهه با رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا درباره تحریم‌ها موافقت کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه روز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ اعلام کرد که این نهاد وابسته به سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت ایران علیه آمریکا در زمینه اعتراض به تحریم‌ها صاحب صلاحیت است؛ موضوعی که وزیر خارجه ایران آن را «یک پیروزی حقوقی بزرگ» دانسته است.

ایران خرداد سال ۱۳۹۷ علیه تحریم‌های آمریکا به دیوان لاهه شکایت کرده بود اما دولت دونالد ترامپ اعلام کرده بود که این دادگاه بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به این پرونده و نقض «عهدنامه مودت» را ندارد.

دقایقی بعد از موافقت اکثریت ۱۶ قاضی دیوان لاهه برای بررسی شکایت ایران از آمریکا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران این اتفاق را یک «پیروزی حقوقی بزرگ» برای تهران خواند و گفت وقت آن رسیده که آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که دولت ترامپ با بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران «پیمان مودت» سال ۱۹۵۵ میان دو کشور را نقض کرده و این در حالی است که این پیمان، سال‌ها پیش از به ثمر رسیدن انقلاب ایران در سال ۵۷ (برابر با ۱۹۷۹ میلادی) به امضا رسیده بود.

پیمان مورد نظر مقام‌های ایرانی با نام کامل «عهدنامه مودّت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» در ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ شمسی در تهران بین ایالات متحده و دولت شاهنشاهی ایران به امضا رسید.

با توجه به مفاد این پیمان که «دیوان لاهه» را به عنوان مرجع رفع اختلافات احتمالی تعیین کرده است، تهران با متهم ساختن واشینگتن به نقض آن، در خرداد ۱۳۹۷ پرونده‌ای را علیه واشینگتن به دیوان لاهه برد.

عبدالقوی یوسف یکی از قضات دادگاه لاهه روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس رای‌گیری میان قضات، استدلال ایالات متحده مبنی بر اینکه رسیدگی به این پرونده در صلاحیت این دیوان نیست رد شد و بدین ترتیب، این پرونده به جریان افتاده و دادگاه آماده شنیدن دفاعیات طرفین است.

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده که رای نهایی دیوان می‌تواند چند سال طول بکشد.

https://akhbar-rooz.com/?p=102990 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x