پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رئیس تازه‌ فدراسیون جامعه های دفاع از حقوق بشر: همه‌جانبه‌گی حقوق بشر در خطر است!

سازمان‌های عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، فعال بُتسوانایی آلیس موخوِه را به‌عنوان رئیس تازه‌ی خود برگزیدند
آلیس موخوِه رئیس تازه ی فدراسیون بین المللی جامعه های دفاع از حقوق بشر

سازمان‌های عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر روز پنجشنبه در چهلمین کنگره‌ی فدراسیون در تایوان، فعال بُتسوانایی آلیس موخوِه را به‌عنوان رئیس تازه‌ی خود برگزیدند. آلیس موخوه، از فعالان پیگیر حقوق بشر و یکی از رهبران جامعه‌ی مدنی در سه سال آینده هدایت فدراسیون را در حرکت به سوی صدمین سالگرد تشکیل آن در سال ۲۰۲۲ به عهده خواهد داشت.

آلیس موخوِه نخستین رهبر جامعه‌ی مدنی بود که در دسامبر ۲۰۱۸ به نمایندگی از ۲۵۰ مدافع حقوق بشر از سراسر جهان در مجمع عمومی سازمان ملل سخن گفت. او که بنیانگذار و رئیس مرکز حقوق بشر بُتسوانا (دیتسوانلو) است، در صف نخست پیشبرد حقوق بشر در بُتسوانا و کشورهای همسایه‌ی آن در جنوب آفریقا قرار داشته است.

آلیس موخوِه، رئیس تازه‌ی فدراسیون، می‌گوید: «تعهد من به حقوق بشر در بوتو ریشه دارد که ارزشی بُتسوانایی است: اعتقاد به اینکه انسانیت هر فردی با انسانیت همه‌ی افراد در جهان پیوسته است و هر فردی از حق رفتار کرامت‌آمیز برخوردار است.»

او اعلام کرد: «همتایان مدافع حقوق بشر ما در سراسر جهان مجرم انگاشته و ناپدید می‌شوند، مورد تهدید قرار می‌گیرند و حتی به قتل می‌رسند. فضایی که ما برای ابراز وجود در اختیار داریم رو به کاهش است. بنابراین تاکید بر اینکه ارزش‌های ما همه‌جانبه هستند و ما باید به‌خاطر آنها به مبارزه برخیزیم، اهمیت بسیار بیشتری از گذشته یافته است.»

آلیس موخوِه جانشین استاد دانشگاه و فعال یونانی دیمیتریس کریستوپولوس می‌شود که در سه سال گذشته ریاست فدراسیون را به عهده داشت. آلیس موخوِه در پی سه سال فعالیت در سمت دبیرکلی فدراسیون، ریاست آن را به عهده می‌گیرد.

زمینه‌های تحصیلی او در دانشگاه در حقوق، سیاست‌گذاری عمومی، مطالعات آفریقایی و میانجیگری به او در فعالیت به‌خاطر حقوق مردمان بومی، زنان، دگرباشان جنسی، کودکان، مهاجران و آوارگان کمک زیادی کرده است. او همچنین در راه الغای مجازات اعدام در بُتسوانا و سراسر آفریقا و پاسخگو سازی صنایع معدنی در کشور خود مبارزه کرده است.

آلیس موخوِه اضافه می‌کند: «ما باید به تقویت صدای فعالان منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازیم. سازمان‌های عضو فدراسیون نیروی زندگی بخش آن هستند و قدرت ما در گوناگونی ما نهفته است.»

اولویت‌های آلیس موخوِه طی دوره سه ساله ریاست از این جمله هستند:
* تقویت فعالیت فدراسیون در زمینه‌ی جلب توجه به مدافعان حقوق بشر و حمایت از آنها که در سراسر جهان با موج حمله روبرو هستند. واکنش به بسته شدن فضای مدنی از طریق اجرای برنامه‌هایی برای عرضه‌ی حمایت سریع و عملی به مدافعان حقوق بشر؛
* محافظت از مدافعان حقوق بشر در مقابل جاسوسی و ردگیری اینترنتی، تقویت امکان به‌کارگیری امن و موثر از فناوری برای مدافعان حقوق بشر، مردمان بومی، اقلیت‌های قومی، مذهبی و زبانی و دیگران؛
* تقویت همکاری افقی سازمان‌های عضو فدراسیون در سطح‌های درون‌منطقه‌ای و بین‌منطقه‌ای به منظور استفاده‌ی کامل از قدرت و توانایی‌های جمعی آنها.

سازمان‌های عضو فدراسیون که طی این هفته برای شرکت در چهلمین کنگره آن در تایپه گرد آمده بودند دانش خود در مورد طیف گسترده‌ای از موضوع‌های حقوق بشری را با کارشناسان حقوق بشری دیگر، دیپلمات‌ها و نمایندگان نهادهای بین‌المللی تبادل کردند و برای انتخاب اعضای تازه هیئت بین‌المللی و سیاست‌گذاری رای دادند.

۱۶ سازمان تازه در این کنگره به عضویت فدراسیون در آمدند و به این ترتیب شمار سازمان‌های عضو آن به ۱۹۲ رسید. هیئت بین‌المللی برگزیده در این کنگره ۲۲ فعال حقوق بشر را از ۲۱ کشور در بر می‌گیرد.

ترکیب هیئت بین المللی تازه فدراسیون:

رئیس: آلیس موخوه
خزانه دار: دومینیک لودوبل

دبیران کل:
کاری ماتیلا، گلوریا کانو، شعوان جبارین، عادل الرحمن خان، دریسا ترائوره

نایب رئیسان:
شیلا موانگا، ساندرا کاروالیو، آلکسیس دسوائف، رینالدو ویلالبا بارگاس، اِ ـ لینگ چیو، خوان فرانسیسکو سوُتو، تولا تامپسون آدبایور، پل انساپو موکولو، گیسو جهانگیری، ریحان یالسینداغ بای‌دمیر، ندال السلمان، تولِکان اسماعیلوا، ماریز آرتیگِلون، آرتاک کی‌را کاسیان، والیانتسین استفانویچ

سازمان‌هایی که تازه عضو فدراسیون شدند:
* ناظر حقوق بشر آفریقای مرکزی (OCDH) / جمهوری آفریقای مرکزی
* القسط / عربستان سعودی
* حقوق بشر موطنا / یمن
* همبستگی زنان‌هاییتی (SOFA) /‌هاییتی
* دادخواهی راهبردی حقوق بشر (Idheas) / مکزیک
* برنامه‌ی آموزش ونزوئلا ـ اقدام حقوق بشری (PROVEA) / ونزوئلا
* جامعه‌ی والدین ناپدیدشده‌گان (APDP) / هند
* شبکه‌ی دمکراسی مالدیو (MDN) / مالدیو
* اتحاد شفافیت و پاسخگویی در میانمار (MATA) / میانمار
* شبکه‌ی صلح زنان (WPN) / میانمار
* دیده‌بان میثاق‌ها در تایوان / تایوان
* وکلای طرفدار حقوق بشر تایلند (TLHR) / تایلند
* کمیته‌ی هلسینکی مجارستان (HHC) / مجارستان
* بنیاد حقوق بشر هلسینکی (HFHR) / لهستان
* کلوب حقوق بشر (HRC) / آذربایجان
* بنیاد مانوشیا / تایلند

https://akhbar-rooz.com/?p=9424 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x