شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس یوفا: سوپر لیگ اروپا؛ فوتبال را می‌کُشد؛ بی‌رحم در زمین، بخشنده در زندگی

نازک بین: الکساندر چفرین رئیس یوفا می‌گوید ایده برگزاری مسابقاتی مثل سوپرلیگ اروپا، باعث کشته شدن فوتبال خواهد شد. تشکیل سوپرلیگ اروپا یکی از مهم‌ترین مسائل این روزهای فوتبال اروپا است، تورنمنتی که یوفا با آن مخالف است، اما چند باشگاه بزرگ از آن حمایت می‌کنند. الکساندر چفرین رئیس یوفا در این باره به «کوریره دلو اسپورت» گفت: «یک همکاری قوی بین ما و لیگ‌ها وجود دارد. نکته مثبت در این وضعیت، گفت‌وگو و همبستگی است. این مسابقات به اصطلاح سوپرقهرمانی اختراع برخی باشگاه‌ها و رسانه‌ها است و پیشنهاد ما نیست. این یکی از خسته‌کننده‌ترین پروژه‌های جهان است. دو یا سه باشگاه درباره آن صحبت می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند لیاقت‌شان بیش از دیگران است، اما در واقع شانس کمی برای برنده شدن دارند و فکر می‌کنند در سوپرلیگ اروپا قهرمان می‌شود. این بحث جدی نیست و این نوع ایده‌ها فوتبال را می‌کشد. من به‌شدت مخالف مسابقاتی مثل سوپرلیگ اروپا هستم.»

مسی جادوگر است، لیونل خداحافظی کند تلویزیونم را دور می اندازم

بازیکن سابق ایتالیا از توانایی های تمام نشدنی فوق ستاره بارسلونا تعریف کرد. کریستیان ویری نظرش در مورد لیونل مسی در تیم بارسلونا اسپانیا بیان کرد. مسی در بازی چهارشنبه شب گذشته بارسلونا و یوونتوس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا درخشش فوق العاده ای داشت و علاوه بر زدن یک گل و یک پاس گل، بارها از سد مدافعان خشن و نیرومند یوونتوس عبور کرد و موقعیت های زیادی برای  همبازی های ش فراهم ساخت .ویری که زمانی برای تیم ملی ایتالیا و باشگاه یوونتوس بازی می کرد، در مورد این ستاره تکنیکی گفت: مسی یک جادوگر است. او هری پاتر دنیای فوتبال است. وی افزود: هروقت مسی فوتبال را کناربگذارد، من تلویزیون خانه ام را دور می اندازم. او بازیکنی تمام نشدنی است. ویری همچنین عنوان کرد: بارسلونا در سطحی کاملا متفاوت بازی کرد. نمی دانم چرا این تیم در ال کلاسیکو مغلوب رئال مادرید شد. (البته داور بازی ال کلاسیکو، رئال را برنده کرد).

اظهارات پیرلو پس از شکست برابر بارسلونا

سرمربی یوونتوس پس از شکست برابر بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا با رسانه ها صحبت کرد. به نقل از آس، یوونتوس چهارشنبه شب در لیگ قهرمانان اروپا با دو گل مغلوب بارسلونا شد.  آندره‌آ پیرلو پس از بازی گفت: درباره نخستین بازی های مان در این رقابت ها صحبت می کنیم. ما تیمی هستیم که به زمان نیاز داریم و در حال یادگیری هستیم. مطمئن هستم این دیدار برای ما یک درس خواهد بود. برابر بارسا از سطح خود فاصله داشتیم. باید خیلی بهتر شویم تا به آن برسیم. آلوارو موراتا در این دیدار سه گل برای یوونتوس به ثمر رساند که هر سه توسط VAR مردود اعلام شد. سرمربی ایتالیایی در این رابطه اظهار کرد: نمی دانم در رابطه با گل ها بد شانس بودیم یا نه. باید از خیلی جهات بهتر شویم. 

پیرلو درباره درباره بدتر بودن این یوونتوس نسبت به فینال ۲۰۱۵ لیگ قهرمانان گفت: نمی توان مقایسه کرد. درباره یک تغییر صحبت می کنیم. ما در شروع پروژه مان قرار داریم و باید کمی صبور بود. سرمربی یوونتوس در مورد نبود کریستیانو رونالدو اظهار کرد: نبودش روی بازی تاثیر داشت. او بازیکن خیلی مهمی برای ما است و در صورت حضورش ما قدرتمند تر می شویم و بهتر بازی می کنیم. امیدوارم هر چه زودتر بهبود یابد. 

عکس روز، بی‌رحم در زمین، بخشنده در زندگی

یک هنرمند گرافیتی کار، در خیابانی در انگلیس تصویر تصویر مارکوس رشفورد را روی دیواری نقاشی کرده است. رشفورد دیشب (چهارشنبه) موفق شد با هت‌تریک مقابل لایپزیگ در پیروزی پر گل منجستریونایتد برابر این تیم نقش بسیار پر رنگی داشته باشد. رشفورد بازیکن جوانی است که منچستری‌ها روی او در این سال‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. او علاوه بر درخشش در زمین فوتبال در خارج از آن هم به دنبال بزرگی کردن است. این ستاره انگلیسی در دوران کرونا برای تهیه غذای دانش‌آموزان بی‌بضاعت با کمک خیریه‌ها و رستوران‌ها توانست مبلغ بسیار زیادی جمع‌آوری کند. این عکس را John Keeble ثبت کرده است.

کشورهای کوچک و فسقلی و مدال های المپیک

از ۲۰۶ عضو فعلی کمیته بین‌المللی المپیک IOC تاکنون ۱۳۵ کشور موفق به کسب مدال از مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان شده‌اند. کشور واتیکان با جمعیتی نزدیک به فقط ۸۰۰ نفر کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان است، این کشور که در واقع منطقه‌ای در شهر رم پایتخت ایتالیا است از بین مجموع ۱۹۳ عضو دائم و ۲ عضو ناظر سازمان ملل متحد تنها کشوری است که عضو کمیته بین‌المللی المپیک نیست. علاوه بر این ۱۹۴ کشور، ۱۲ منطقه خودمختار نیز در عضویت IOC قرار دارند که تعداد اعضای این نهاد ورزشی را به عدد ۲۰۶ می‌رساند. هنگ کنگ، تایوان (با نام چین تایپه)، پورتوریکو، کوزوو، گوام، آروبا، برمودا، ساموای امریکایی، جزایر کوک، جزایر کیمن، جزایر ویرجین امریکایی و جزایر ویرجین بریتانیایی ۱۲ منطقه خودمختاری هستند که علی‌رغم عضویت در کمیته بین‌المللی المپیک، عضو سازمان ملل متحد نیستند.

کشورهای با جمعیت کمتر از ۱ میلیون نفر

جدول زیر کشورهایی با جمعیت کمتر از ۱ میلیون نفر را نشان می‌دهد که تاکنون موفق به کسب حداقل یک مدال المپیک شده‌اند، در این جدول جمعیت هر کشور بر اساس تخمین سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده است. از ۱۵ کشور حاضر در این لیست ۱۳ مورد کشور مستقل هستند، برمودا مستعمره بریتانیا در اقیانوس اطلس است و جزایر ویرجین امریکایی نیز یکی از مناطق خودگردان کشور امریکا در دریای کارائیب می‌باشد.

لیختن اشتاین تنها کشوری است که علی‌رغم کسب مدال در المپیک زمستانی تاکنون موفق به بردن هیچ مدالی از المپیک تابستانی نشده است.

در بین اعضای IOC، برمودا (که خود مستعمره بریتانیا است) با ۵۳ کیلومتر مربع کوچکترین کشور از لحاظ مساحت است که مدال المپیک در کارنامه دارد. از بین اعضای سازمان ملل متحد نیز باز هم این لیختن اشتاین است که با ۱۶۰ کیلومتر مربع کوچکترین کشور صاحب مدال المپیک است.

لوکزامبورگ کم‌جمعیت‌ترین کشوری است که موفق به کسب مدال از هر دو المپیک تابستانی و زمستانی شده است.

ایسلند کوچکترین کشوری است که موفق به کسب مدال در یک ورزش تیمی شده است.

فیجی در قاره اقیانوسیه کوچکترین ملتی است که در یک ورزش تیمی به مدال طلا دست یافته است.

لیختن اشتاین و مدال‌های خانوادگی

تنها قهرمان المپیک تاریخ لیختن اشتاین

لیختن اشتاین در قلب قاره اروپا بین دو کشور سوئیس و اتریش قرار دارد، این کشور آلمانی زبان با ۱۰ مدال المپیک برای جمعیتی حدود ۳۸ هزار نفر که کمتر از گنجایش بسیاری از استادیوم‌های فوتبال جهان است با میانگین ۱ مدال برای هر ۳۸۰۰ نفر در صدر جدول مدال بر جمعیت تاریخ المپیک نیز قرار دارد. هر ۱۰ مدال المپیک این کشور در المپیک زمستانی و در ورزش اسکی آلپاین به دست آمده.  9عدد از ۱۰ مدال المپیکی این کشور توسط اعضای تنها دو خانواده در لیختن اشتاین کسب شده‌اند! اولین مدال این کشور روز ۱۱ فوریه ۱۹۷۶ توسط هانی ونزل در المپیک ۱۹۷۶ اینسبروک در اتریش به دست آمده، ونزل ۴ سال بعد در لیک پلاسید امریکا توانست اولین مدال طلای تاریخ کشورش را نیز کسب کند، این اسکی‌باز زن با ۲ طلا و ۱ نقره و ۱ برنز پرافتخارترین ورزشکار تاریخ کشور کوچک لیختن اشتاین است. جالب اینکه دختر وی، تینا وایرایتر با کسب مدال برنز در المپیک ۲۰۱۸ پیونگ چانگ اعلام کرده که آخرین مدال‌آور این کشور در مسابقات المپیک است.

نگاهی به سایر کشورهای کوچک

برمودا کوچکترین کشوری است که موفق به کسب مدال از المپیک تابستانی شده است، کلارنس هیل از ورزش بوکس تنها مدال‌آور تاریخ این جزیره خودمختار بریتانیایی است. جالب اینکه این بوکسور سنگین‌وزن برمودایی در المپیک ۱۹۷۶ مونترئال در حالی با دو پیروزی به مدال برنز رسید که در دور اول موفق به ناک اوت کردن پرویز بادپا بوکسور کشورمان شده بود!

کشور کوچک گرنادا در دریای کارائیب کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان است که در المپیک تابستانی به مدال طلا دست یافته، این اتفاق در المپیک ۲۰۱۲ لندن توسط کیرانی جیمز دونده ۱۹ ساله این کشور به وقوع پیوست، جیمز که یک سال قبل در ماده ۴۰۰ متر قهرمان جهان شده بود، در المپیک لندن در همین ماده اولین مدال طلای تاریخ کشورش را کسب کرد. وی ۴ سال بعد در المپیک ریودوژانیرو نیز با کسب مدال نقره دومین مدال تاریخ کشورش را به کارنامه ورزشی خود اضافه کرد.

کی رانی جیمز پس از قهرمانی در المپیک  لندن                                      

ساموا با کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تنها کشوری است که تک مدال المپیک خود را سال‌ها پس از مسابقه اصلی دریافت کرده است! اله اوپلوگه وزنه‌بردار فوق سنگین این کشور در ماده مثبت ۷۵ کیلوگرم زنان در المپیک ۲۰۰۸ پکن در روز مسابقه به مقام چهارم بسنده کرد اما ۸ سال بعد و با مثبت شدن آزمایش دوپینگ مجدد نمونه‌های اخذ شده از نفرات دوم و سوم به مدال نقره رسید!کشور باهاما در اقیانوس اطلس با جمعیتی کمتر از ۴۰۰ هزار نفر موفق به کسب ۶ مدال طلا از مسابقات المپیک شده است! این کشور که اولین مدال المپیک خود را در سال ۱۹۵۶ در ورزش قایقرانی بادبانی کسب کرده، در سال ۱۹۶۴ و باز هم در قایقرانی بادبانی موفق به کسب نخستین مدال طلای تاریخ خود شد. ورزشکاران باهامایی از سال ۱۹۹۲ تاکنون هیچ دوره‌ای از مسابقات المپیک تابستانی را بدون مدال ترک نکرده‌اند. هر ۱۲ مدال این کشور از ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۶ در ورزش دو و میدانی و در مواد سرعتی حاصل شده است.جزیره باربادوس در دریای کارائیب دیگر کشور امریکای شمالی است که تنها افتخار المپیکی خود را در ورزش دو و میدانی و در مواد سرعتی به دست آورده، جالب اینکه تنها مدال تاریخ باربادوس در یکی از مهم‌ترین مواد مسابقات المپیک یعنی دوی ۱۰۰ متر مردان حاصل شده است. تنها افتخار باربادوس مربوط به ۲۰ سال پیش است که طی آن اوبادله تامپسون دونده نامدار این کشور در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی موفق به کسب مدال برنز ماده ۱۰۰ متر شد.

کلیپی از ۵ کشور کوچک برنده مدال طلا

پنج کشور لیختن اشتاین، گرنادا، باهاما، سورینام و لوکزامبورگ در کنار فیجی تنها اعضای IOC هستند که با جمعیتی کمتر از ۱ میلیون نفر موفق به کسب حداقل یک مدال طلای المپیک شده‌اند.

منبع-طرفداری-محسن اخلاقی

پیروزی میلان و شکست سنگین تاتنهام

در دور نخست از دیدارهای هفته دوم مرحله گروهی لیگ اروپا، پنجشنبه شب ۱۲ بازی در گروهای، G، H، I، J، K‌ و L‌ برگزار شد که در مهمترین آنها تیم فوتبال میلان پیروز شد و تاتنهام مغلوب.در گروه H‌ تیم فوتبال میلان در ورزشگاه سن‌سیرو با نتیجه ۳ بر صفر میهمان خود اسپارتا پراگ را شکست داد. براهیم دیاس در دقیقه ۲۴، رافائل لئائو در دقیقه ۵۷ و دیوگو دالو در دقیقه ۶۶ گل‌های میلان را به ثمر رساندند تا این تیم با ۶ امتیاز در صدر جدول گروه قرار بگیرد. اسپارتا هم بدون امتیاز قعرنشین شد. در دیگر بازی این گروه تیم لیل فرانسه مقابل میهمان خود سلتیک اسکاتلند با تساوی ۲-۲ متوقف شد. لیل با ۴ امتیاز در رده دوم جدول است و سلتیک هم با یک امتیاز در رده سوم.

در گروه G تیم آاِکِ آتن ، در ورزشگاه خانگی خود با نتیجه ۲ بر یک مغلوب لسترسیتی انگلیس شد.جیمی واردی در دقیقه ۱۸ از روی نقطه پنالتی و چودهوری در دقیقه ۳۹ برای لسترسیتی گلزنی کردند و تانکوویچ در دقیقه ۴۹ تنها گل آاک آتن را زد. با این نتیجه لسترسیتی ۶ امتیازی شد و در صدر جدول قرار گرفت. آاک آتن هم بدون امتیاز در رده سوم است.در بازی دیگر این گروه هم تیم زوریا لوهانسک اوکراین در خانه با نتیجه ۲ بر یک مغلوب براگای پرتغال شد. براگا با ۶ امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به لسترستی در رده دوم جدول گروه G قرار دارد. زوریا لوهانسک هم بدون امتیاز قعرنشین است

در گروه J تیم آنتورپ ، موفق شد میهمان خود تاتنهام تحت هدایت ژوزه مورینیو را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد. لیور رافائلوف در دقیقه ۲۹ تنها گل نماینده بلژیک را زد. آنتورپ با این پیروزی ۶ امتیازی شد و در صدر جدول قرار گرفت. تاتنهام هم با ۳ امتیاز در رده دوم است.در بازی دیگر این گروه تیم لاشک اتریش در دیداری خانگی با نتیجه ۴ بر ۳ بر میهمان خود لودوگورتس بلغارستان غلبه کرد.

در گروه K، تیم دینامو زاگرب در دیداری که صادق محرمی را در دقیقه ۳+۹۰ به میدان فرستاد، در خانه زسکا مسکوی روسیه از تساوی بدون گل یک امتیاز گرفت. در بازی دیگر این گروه تیم فاینورد هلند با نتیجه ۴ بر یک مغلوب تیم ولفسبرگ اتریش شد.  در جدول گروه k‌، ولفسبرگ با ۴، زسکا مسکو با ۲، دینامو زاگرب با ۲ و فاینورد با یک امتیاز به ترتیب اول تا چهارم هستند.

درگروه I، تیم قره‌باغ آذربایجان در خانه خود مقابل ویارئال اسپانیا متحمل شکست ۳ بر یک شد. ویارئال با این پیروزی ۶ امتیازی شد و در صدر جدول گروه قرار گرفت.

در گروه L، تیم خنت ، مقابل میهمان آلمانی‌اش تیم هوفنهایم با نتیجه ۴ بر یک تن به شکست داد. بازی دیگر این گروه هم پرگل بود چرا که تیم ستاره سرخ صربستان توانست میهمانش لیبرچ جمهوری چک را با نتیجه ۵ بر یک شکست دهد. در گروه L، هوفنهایم با ۶ امتیاز صدرنشین است و تیم‌های ستاره سرخ و لیبرچ هر دو با ۳ امتیاز و برحسب تفاضل گل به ترتیب در رده‌‌های دوم و سوم هستند. خنت هم بدون امتیاز قعرنشین است.

در گروه B تیم فوتبال آرسنال در ورزشگاه امارات لندن میهمانش تیم داندالک ایرلند را با نتیجه ۳ بر صفر شکست داد. ادی انکتیا در دقیقه ۴۲، جو ویلاک در دقیقه ۴۴ و نیکلاس پپه در دقیقه ۴۶ گلزنی کردند تا توپچی‌ها دومین برد متوالی خود را در این رقابت‌ها کسب کنند و صدرنشین جدول این گروه شوند.

در گروه A‌ اما تیم فوتبال رم در استادیو المپیکوی شهر رم مقابل تیم زسکا صوفیه بلغارستان به تساوی بدون گل رضایت داد.

دیگر نماینده ایتالیا، ناپولی نیز در گروه F‌ برد ارزشمندی کسب کرد و در سفرش به اسپانیا توانست تیم رئال سوسیه‌داد را با یک گل شکست دهد. متئو پولیتانو در دقیقه ۵۵ تنها گل این بازی را به ثمر رساند تا اولین پیروزی ناپولی در فصل جاری لیگ اروپا رقم بخورد.

نتایج سایر بازی‌های لیگ اروپا به شرح زیر است:

گروه A

کلوژ (رومانی) یک – یانگ‌بویز (سوئیس) یک

گروه B

مولد (نروژ) یک – راپیدوین (اتریش) صفر

گروه C

اسلاویا پراگ (جمهوری چک) یک – بایرلورکوزن (آلمان) صفر
نیس (فرانسه) یک – نماینده اسرائیل ۰

گروه D

بنفیکا (پرتغال) ۳ – استانداردلیژ (بلژیک) صفر
رنجرز (اسکاتلند) یک – لچ پوزنان (لهستان) صفر

گروه E

اومونیا (قبرس) یک – پی‌اس‌وی آیندهوون (هلند) ۲
گرانادا (اسپانیا) صفر – پائوک (یونان) صفر

گروه F

آلکمار (هلند) ۴ – ری‌ِیکا (کرواسی) یک

https://akhbar-rooz.com/?p=90098 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x