پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رد پای اسرائیل در گزارش محرمانه مجلس درباره حادثه نطنز؟

یک‌ماه بعد از انفجار مرموز در سایت هسته‌ای نطنز هنوز ابعاد این حادثه فاش نشده است. با این حال نخستین گزارش در رابطه با این حادثه در مجلس ایران آماده شده تا به مقامات ارشد ارائه شود.

به گزارش همشهری آنلاین، روز ۱۲تیرماه سازمان انرژی اتمی از وقوع حادثه در یکی از سوله‌های در دست احداث سایت هسته‌ای نطنز خبر داد و ساعاتی بعد تصویری از سوله حادثه‌دیده منتشر کرد. با این حال با گذشت چند روز از این سانحه مشخص شد ابعاد حادثه وسیع‌تر از آنچه بوده که در تصویر منتشر شده به چشم می‌آمد.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران در نخستین واکنش به این حادثه با اعلام اینکه علت حادثه برای مسئولان مشخص شده جزئیات بیشتر را به دلایل امنیتی به آینده موکول کرده بود. ۲ هفته قبل هیأتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با سفر به نطنز از تاسیسات غنی‌سازی‌ در این منطقه ازجمله سوله حادثه‌دیده دیدن کردند.

در همین رابطه دیروز ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در هفته گذشته، کمیته‌های ذیل کمیسیون امنیت ملی، هم جلسات تخصصی را برگزار کرده بودند که ازجمله آنها در جلسه روز سه‌شنبه، کمیته امنیت مجلس، گزارش خود را درباره حادثه نطنز به استماع اعضا رساند. این گزارش به‌صورت طبقه‌بندی شده برای مقامات ارشد نظام ارسال خواهد شد.

بر این اساس، گزارش مجلس از سانحه نطنز به‌صورت محرمانه آماده شده؛ با این حال کماکان این انتظار وجود دارد که به‌زودی شورای‌عالی امنیت ملی جزئیات حادثه را شرح دهد. پس از سانحه نطنز رسانه‌های غربی گمانه‌های مختلفی از جمله حمله موشکی، حمله سایبری یا حمله پهپادی را مطرح کردند، اما منابع معتبر هرکدام از این احتمالات را رد کردند. به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی تجهیزات موجود در سالن از بین رفته و مسئولان در حال بررسی و مکان‌یابی برای راه‌اندازی سالن جدید در سایت نطنز هستند و به‌نظر می‌رسد با توجه به حادثه به‌وقوع پیوسته سالن جدید احتمالا با تدابیر بیشتر امنیتی و شاید زیر سطح زمین فعالیت خود را آغاز کند. منابعی نیز می‌گویند حادثه نطنز در نتیجه نفوذ و خرابکاری رخ داده، اما نحوه این خرابکاری هنوز رسما اعلام نشده است.

در ادامه ی این گزارش آمده است: در هر صورت رد پای رژیم اسرائیل در این حادثه دیده می‌شود. یک هفته قبل از سانحه نطنز تصاویری از وقوع یک انفجار در مناطق شرقی تهران در فضای مجازی منتشر شد که در اطلاعات تکمیلی مشخص شد آتش مهیب در منطقه پارچین رخ داده است؛ البته مقامات وزارت دفاع ایران گفته بودند آن حادثه بر اثر انفجار در منبع گاز در منطقه غیرمسکونی رخ داده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=42468 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x