پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رسوایی همکاری با حزب متمایل به فاشیسم در آلمان

آلمان
انتخاب کمریخ با حمایت آلترناتیو برای آلمان اعتراضاتی را در پی داشت

همکاری احزاب دموکرات آزاد و دموکرات مسیحی در ایالت توریگنن با حزب راست افراطی و نژادپرست «آلترناتیو برای آلمان» به یک زلزله ی سیاسی در آلمان تبدیل شد.

ساعاتی پس از انتقاد آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از حمایت مشترک حزب دموکرات مسیحی و یک حزب راستگرا از انتخاب توماس کمریخ به نخست وزیری ایالات تورینگیا، آقای کمریخ اعلام کرد که از سمت خود کناره گیری کرده و خواستار برگزاری انتخابات جدید شده است.

به گزارش بی بی سی خانم مرکل عضو حزب دموکرات مسیحی است و حمایت شعبه این حزب و حزب راستگرای افراطی آلترناتیو در تورینگیا از انتخاب کمریخ را محکوم کرده و خواستار پس گرفتن این حمایت شده بود.

این نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم و سقوط حکومت نازی در آلمان است که یک نخست‌وزیر ایالتی با حمایت یک حزب راستگرای افراطی به این سمت دست می یابد. احزاب اصلی آلمان از هرنوع همکاری با حزب آلترناتیو برای آلمان خودداری کرده‌اند.

حزب آلترناتیو برای آلمان ۸۹ کرسی از ۷۰۹ کرسی بوندستاگ آلمان را در دست دارد و از احزاب مخالف دولت ائتلافی به رهبری خانم مرکل است.

در جریان انتخابات ایالات تورینگیا، حزب دموکرات مسیحی، عضو اصلی دولت ائتلافی، همراه با آلترناتیو برای آلمان به نخست‌وزیری کمریخ رای داده بود.

خانم مرکل در واکنش به این همکاری حزبی گفته است که حزب دموکرات مسیحی تورینگیا بدون کسب اجازه از رهبری حزب به چنین اقدامی دست زده است و نباید در دولت محلی به رهبری آقای کمریخ عضویت داشته باشد. وی افزوده است “این انتخاب واقعه ای بدون سابقه و برخلاف اعتقاد بنیادی حزب دموکرات مسیحی و خود من است که نباید در هیچ موقعیتی برای کسب اکثریت به همکاری با آلترناتیو برای آلمان گردن نهاد.”

رهبر حزب دموکرات مسیحی در تورینگیا گفته است که حمایت این حزب از نخست‌وزیری توماس کمریخ ارتباطی به حمایت حزب آلترناتیو برای آلمان از او نداشته و نباید آن را به مثابه همکاری با این حزب یا سایر حامیان وی تلقی کرد. او تاکید کرده است که نخست‌وزیر ایالتی با رای مخفی نمایندگان مجلس محلی به این سمت انتخاب شده و حزب دموکرات مسیحی پیشاپیش خبر نداشته که موضعی مشابه آلترناتیو برای آلمان اتخاذ کرده است.

حزب آلترناتیو برای آلمان در سال ۲۰۱۲ با هدف مخالفت با سیاست دولت در حمایت از حوزه پول اروپایی – یورو – تشکیل شد و با موضع ملی‌گرایانه افراطی به فعالیت پرداخت. این حزب به مخالفت با مهاجران به خصوص مسلمانان، تاکید بر هویت آلمانی و عدم مخالفت با یهودی ستیزی شهرت دارد.

قرار است ائتلاف حاکم به رهبری حزب دموکرات مسیحی برای رسیدگی به موضعگیری این حزب در تورینگیا تشکیل جلسه بدهد. این ائتلاف از سال ۲۰۱۸ دولت آلمان را در دست داشته و علاوه بر حزب دموکرات مسیحی، دو حزب دیگر سوسیال دموکرات – رقیب سنتی دموکرات مسیحی – و حزب اتحاد سوسیال مسیحی هم عضویت دارند که باعث شده است گاه در داخل ائتلاف حاکم تنش هایی بروز کند.

دو حزب دیگر عضو ائئلاف خواسته اند رهبری حزب دموکرات مسیحی در مورد همکاری با یک حزب راستگرای افراطی توضیح دهد هر چند بعید است که آنها در صدد خروج از ائتلاف برآیند و دولت را ساقط کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=19575 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x