پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبران بومی برزیل از بولسونارو به‌خاطر «جنایت علیه بشریت» شکایت کردند

دو رهبر بومی برجسته برزیل از دیوان کیفری بین‌المللی خواسته‌اند تا از ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری این کشور به‌خاطر «جنایت علیه بشریت» تحقیق صورت گیرد. آن‌ها بولسونارو را به آسیب‌های بی‌سابقه زیست محیطی، قتل و شکنجه متهم کردند.

رائونی متوکتیری، رهبر قبیله کایاپو و المیر نارایاموگا سورویی، رهبر قبیله پتر سورویی شکایت خود را به هیات مستقر در لاهه ارائه دادند.

روزنامه لوموند فرانسه روز شنبه در گزارشی نوشت طبق این شکایت به دیوان کیفری بین‌المللی گفته شده است که از زمان روی کار آمدن بولسونارو در ژانویه ۲۰۱۹، تخریب جنگل آمازون سرعت گرفته است.

طبق این گزارش، جنگل‌زدایی در مدت یک سال، ۳۴.۵ درصد افزایش یافته است، ترور رهبران بومی در بالاترین سطح در ۱۱ سال اخیر قرار دارد و سازمان‌های محیط زیستی کنار کشیده‌اند یا با تهدید روبرو شده‌اند.

این دو رهبر اعلام کردند که کشتار، انتقال اجباری مردم بومی و آزار و اذیت آن‌ها، «جنایت علیه بشریت» است.

کنشگران در تلاش هستند در کنار نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی موضوع تخریب محیط زیست [زیست بوم کُشی] را به موارد پیگرد قانونی در دیوان کیفری بین‌المللی اضافه کنند.

در ژوئیه سال گذشته نیز، برخی کارمندان بخش سلامت در برزیل از دیوان کیفری بین‌المللی خواسته بودند که از بولسونارو به خاطر جنایت علیه بشریت به دلیل نحوه مدیریت در بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تحقیق کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=101898 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x