سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر مخالفان بلاروس: اگر لوکاشنکو نرود، خواستار اعتصاب سراسری می‌شوم

سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس اعلام کرد اگر الکساندر لوکاشنکو،‌ رئیس جمهوری کنونی این کشور تا روز دوشنبه استعفا نکند، وی خواستار اعتصاب سراسری خواهد شد.

به گزارش یورنیوز، خانم تیخانووسکایا، که اکنون به لیتوانی پناه برده، همچنین خواستار آن شد که لوکاشنکو زندانیان سیاسی را آزاد کرده، به سرکوب مخالفان نیز پایان دهد. وی گفت: «اگر این مطالبات برآورده نشود، بلاروس اعتصاب ملّی خواهد کرد.»

ده‌ها هزار تن از مخالفان دولت بلاروس روز یکشنبه راهی خیابان‌های مینسک، پایتخت این کشور شدند و رهبر مخالفان دولت با حمایت از تظاهرکنندگان، پیام این راهپیمایی را «اولتیماتوم مردم» نامید و اعلام کرد مهلت مقامات این کشور نیمه شب یکشنبه به پایان می‌رسد.

ناظران می‌گویند حدود ۲۰۰ هزار تن در تظاهرات روز یکشنبه، که از ماه اوت تا کنون بزرگترین در نوع خود به شمار می‌رود، حضور داشتند. در جریان این اعتراض ها شماری از ایستگاه‌های مترو بسته شده، شبکه موبایل در دسترس نبود، و زره‌پوش‌ها و ماشین‌های‌ آب‌پاش در سطح شهر دیده می‌شدند.

در انتخابات دو ماه گذشته الکساندر لوکاشنکو که ۲۶ سال بر بلاروس فرمان رانده اعلام پیروزی کرد و اعلام شد که سوتلانا تیخانووسکایا، رقیب اصلی وی تنها ده درصد آرا را از آن خود کرده است امری که موجی از اعتراض‌های داخلی و خارجی را برانگیخت.

طبق اعلام سازمان‌های حافظ حقوق بشر، حدود ۱۵ هزار تن در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات در این کشور بازداشت شده‌اند و دست‌کم ۱۰۰ نفر از آنان زندانی سیاسی اعلام شده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=89624 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x