جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روابط با آمریکای لاتین؛ چالشی برای دولت جدید آمریکا

چین در حال حاضر شریک تجاری شماره یک برزیل، شیلی، پرو، اروگوئه و چند کشور دیگر آمریکای لاتین است. پکن توانست در سال ۲۰۱۸ آمریکا را در بخش تجارت با آمریکای لاتین، پشت سر بگذارد و در سال ۲۰۱۹ نیز این گونه بود. آمار تجارت چین با...

چین در حال حاضر شریک تجاری شماره یک برزیل، شیلی، پرو، اروگوئه و چند کشور دیگر آمریکای لاتین است. پکن توانست در سال ۲۰۱۸ آمریکا را در بخش تجارت با آمریکای لاتین، پشت سر بگذارد و در سال ۲۰۱۹ نیز این گونه بود. آمار تجارت چین با آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۲۳ میلیارد دلار شد و این در حالی است که آمار تجارت آمریکا با این منطقه ۱۹۸ میلیارد دلار ثبت شد

روابط واشنگتن با کشورهای حوزه آمریکای لاتین بویژه در سالهای اخیر همواره یکی از چالش‌های سیاست خارجی دولت‌های آمریکا بوده و دولت آتی واشنگتن به ریاست جو بایدن نیز به نظر می‌رسد از این قاعده مستثنی نباشد

به گزارش ایرنا، منطقه آمریکای لاتین زمانی به عنوان حیاط خلوت آمریکا محسوب می شد اما امروز برخی دولت های این منطقه از جمله کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به دلیل سیاست های چپ گرایانه، به چالش جدی برای پیشبرد سیاست های توسعه طلبانه واشنگتن در آمریکا لاتین تبدیل شده اند.

همزمان با آماده شدن جو بایدن برای ورود به کاخ سفید، از جمله چالش‌های وی در آمریکای لاتین فعالیتهای گسترده چین در منطقه ای است که پیشتر از آن به عنوان حیاط خلوت واشنگتن یاد می شد.

چین همچنین طی دوران کرونا با انتقال کمک های پزشکی به برخی کشورهای آمریکای لاتین توانسته روابط خود را با کشورهای این منطقه تعمیق دهد.

رویترز در گزارشی می نویسد: به نظر می‌رسد فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های چین در آمریکای لاتین به چالشی برای دولت بعدی آمریکا تبدیل خواهد شد. بایدن پیشتر به این مسئله اشاره کرده بود که کاهش نفوذ واشنگتن در آمریکای  لاتین تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می شود.

بایدن پیشتر طی اظهارنظری گفته بود: مقامات دولت کنونی آمریکا باید در جریان باشند که بی کفایتی و بی توجهی ترامپ نسبت به آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در دولت آینده پایان خواهد یافت.

این در حالی است که تحقق این وعده از سوی بایدن آسان نخواهد بود. چین طی سالهای اخیر سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در آمریکای لاتین داشته و وام های با نرخ بهره کم به کشورهای این منطقه داده است. پکن همچنین از پروژه های انرژی، کشاورزی خورشیدی، ایجاد خطوط راه آهن و پروژه های بنادر و بزرگراهها در این منطقه حمایت کرده است.

خورخه کروگا رئیس جمهوری سابق بولیوی اوایل سال جاری میلادی در مصاحبه با رویترز در پاسخ به سوالی در مورد اینکه وی ترجیح می دهد کشورش با چه کشورهایی شراکت داشته باشد، گفت: مردم از من می پرسند چه کشورهایی را ترجیح می دهم آمریکا یا اروپا؟  من برزیل را اول ترجیح می‌دهم و در جایگاه دوم چین. این حقیقت آمریکای جنوبی است.

مقامات منطقه معتقدند که سخت است جایگاه چین را از شرایط ایجاد شده اش در آمریکای لاتین گرفت. وام های چین به کشورهای نوظهور در این منطقه یک رگ حیاتی اقتصادی مهم محسوب می شود؛ کشورهایی که به دلیل تاثیرات شیوع کرونا نیازهایشان تشدید شده‌اند.

یک مقام آرژانتینی در این رابطه به رویترز گفت: فکر می کنم چین بیشتر از آمریکا در آرژانتین منافع دارد و این تفاوت را ایجاد می کند ترامپ هیچ تمایلی در این راستا از خود نشان نداد. بیایید امیدوار باشیم بایدن تمایل داشته باشد.

چین در حال حاضر شریک تجاری شماره یک برزیل، شیلی، پرو، اروگوئه و چند کشور دیگر آمریکای لاتین است. پکن توانست در سال ۲۰۱۸ آمریکا را در بخش تجارت با آمریکای لاتین، پشت سر بگذارد و در سال ۲۰۱۹ نیز این گونه بود. آمار تجارت چین با آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۲۳ میلیارد دلار شد و این در حالی است که آمار تجارت آمریکا با این منطقه ۱۹۸ میلیارد دلار ثبت شد.

مارک فیرستین مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در این رابطه گفت که عدم تمایل ترامپ در تعامل تجاری با آمریکای لاتین طی دوران ریاست جمهوری‌اش، خلایی ایجاد کرد که چین آن را پر کرده است به همین دلیل بایدن باید در این زمینه تجدیدنظر کند.

به رغم بی‌توجهی دولت ترامپ نسبت به آمریکای لاتین طی چهار سال گذشته، تحلیل گران و کارشناسان بر این باورند که آمریکا تحت هدایت بایدن احتمالا اولویت جدی‌تری برای تعامل با آمریکای لاتین در نظر خواهد گرفت.

جانت ناپولیتانو وزیر امنیت داخلی دولت اوباما تصریح کرد که تجربه بایدن این گونه است که وی ایجاد روابط بسیار قوی در آمریکای لاتین را یک نقطه قوت استراتژیک برای واشنگتن می بیند.

ایرنا

https://akhbar-rooz.com/?p=97741 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x