جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رواندا – «کابوگا» سرمایه‌دار متهم به نسل کشی در دادگاه بین‌المللی محاکمه می‌شود

در پی دستگیری فلیسین کابوگا، سرمایه‌دار رواندایی که حامی مالی نسل کشی رواندا در ۱۹۹۴ به شمار می رود، «مکانیسم بین‌المللی باقی‌مانده دادگاههای جنایی» آماده محاکمه وی می‌شود. کابوگای ۸۴ ساله که تحت پیگرد دیوان کیفری بین المللی بود، روز شنبه ۱۶ مه در نزدیکی پاریس دستگیر شد. پلیس فرانسه گفته است که او با هویت جعلی در حومه پاریس زندگی می کرده است
نسل کشی در رواندا

در پی دستگیری فلیسین کابوگا، سرمایه‌دار رواندایی که حامی مالی نسل کشی رواندا در ۱۹۹۴ به شمار می رود، «مکانیسم بین‌المللی باقی‌مانده دادگاههای جنایی» آماده محاکمه وی می‌شود.

کابوگای ۸۴ ساله که تحت پیگرد دیوان کیفری بین المللی بود، روز شنبه ۱۶ مه در نزدیکی پاریس دستگیر شد. پلیس فرانسه گفته است که او با هویت جعلی در حومه پاریس زندگی می کرده است.

او متهم است که که شبکه‌ای از شبه‌نظامیان هوتو را تامین مالی کرده است که در سال ۱۹۹۴ بیش از ۸۰۰ هزار توتسی را به قتل رساندند. او یکی از سه نفر فراری دخیل در نسل‌کشی روانداست که تاکنون دستگیر شده است.

کابوگا از سوی دادگاه بین‌المللی جنایی برای رواندا در آروشا در تانزانیا متهم به جنایت است. شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۵ دادگاهی را برای پیگرد قانوی مظنونان دخیل در جنایات نسل کشی ۱۹۹۴ رواندا تشکیل داده است.

این دادگاه در سالهای گذشته، مقامات ارشد نظامی، سیاستمداران، بازرگانان، کلیساها، و مدیران رسانه ها را به اتهام دخالت در نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی، همدستی در نسل‌کشی یا تحریک مستقیم ارتکاب به قتل، محاکمه کرده است.

دادگاه بین‌المللی کیفری در آروشا، در سالهای گذشته ۹۳ نفر از جمله کابوگا را متهم کرده است. از این تعداد، ۶۲ نفر محاکمه و محکوم شده‌اند، ۱۰ نفر برای محاکمه به محاکمه قضایی ملی فرستاده شده اند و ۱۴ نفر نیز تبرئه شده اند. بقیه نیز تاکنون فراری هستند.

این دادگاه در سال ۲۰۱۵ به کارش خاتمه داد و تعطیل شد اما پرونده‌های مهم باقیمانده به «مکانیسم بین‌المللی باقی‌مانده دادگاههای جنایی» که به منظور محاکمه مظنونان نسل کشی رواندا و جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ در یوگسلاوی سابق تشکیل شده است، منتقل شده‌اند. این نهاد دفتری در آروشا در تانزانیا و دفتر دیگری در لاهه هلند دارد.

نسل کشی در رواندا

هفت مورد اتهامی علیه فلیسین کابوگا مطرح است از جمله: همدستی در نسل‌کشی، طراحی و تحریک نسل‌کشی، توطئه و تلاش برای انجام نسل کشی، جنایت علیه بشریت، آزار و اذیت و شکنجه.

بازرسان بین‌المللی هنوز در جستجوی «پروتز امپیرانیا» Protais Mpiranya فرمانده سابق گارد ریاست جمهوری رواندا و آگوستین بزی‌مانا، وزیر سابق دفاع رواندا که هر دو از قوم هوتی هستند، می باشند.

دادگاه بین‌المللی پرونده‌های پنج فراری دیگر را برای محاکمه به مقامات رواندا ارجاع داده است.

نسل کشی روآندا ۲۶ سال پیش در تاریخ ۷ آویل ۱۹۹۴ آغاز شد و در جریان آن بیش از ۸۰۰ هزار توتسی و همچنین تعدادی از هوتوهای میانه رو در مدت ۱۰۰ روز بدست نظامیان هوتو قتل عام شدند.

گزارشهای منتشر شده از سوی نظامیان و روزنامه نگاران در سالهای گذشته نشان می دهد که بسیاری از خطر وقوع یک نسل کشی در آن سالها باخبر بودند اما نه سازمان ملل متحد و نه هیچ کشور دیگر حاضر نشد به هشدارهای نظامیان و روزنامه نگاران توجه کند.

حقایقی از نسل کشی در رواندا

در شب ششم آوریل ۱۹۹۴ هواپیمای حامل رییس‌جمهور رواندا “هابیاریمانا” و همتایش “سیپرین نتاریامیرا” رئیس‌جمهور بوروندی مورد اصابت قرار گرفت و همه سرنشینان آن کشته شدند.

نسل کشی در رواندا

افراطی‌های قبیله‌ی اکثریت هوتو، گروه شورشی‌ای از اعضای قبیله‌ی اقلیت توتسی را به شلیک موشک متهم کردند و کشتار علیه‌ توتسی‌ها را آغاز کردند.

RPF (جبهه ی میهنی روندا) ادعا کرده بود هواپیمای شامل رییس‌جمهور توسط هوتوها ساقط شده تا بهانه‌‌ای برای شروع نسل‌کشی و کشتار باشد.

در طی صد روز بیش از هشتصد هزار نفر از افراد قبیله‌ی توتسی و میانه‌روهای قبیله‌ی هوتو توسط افراطیان هوتو به رهبری ارتش رواندا و گروهی موسوم به اینترهاموه  قتل عام شدند.

آن‌ها راه‌ها را بسته بودند و خانه به خانه می‌رفتند و مرد و زن و کودک را می‌کشتند. آن‌ها از برنامه‌های رادیویی برای نفرت‌پراکنی علیه توتسی‌ها استفاده می‌کردند و از شهروندان هوتو می‌خواستند که توتسی‌ها را شناسایی و به قتل برسانند.

رهبران هوتو، لیست کشتن را به نیروهای خودسر شبه‌نظامی که به مناطق محلی آشنایی داشتند داده بودند، بنابراین آن‌ها توانستند توتسی‌ها را شناسایی و به قتل برسانند. همسایه همسایه را کشت و شوهر هوتو همسر توتسی خود را به قتل رساند.

بسیاری از توتسی‌ها به کلیسا پناه بردند تا در امان بمانند اما در برخی موارد کشیش و راهبه‌ها به شبه‌نظامیان خبر داده و آن‌ها برای کشتن توتسی‌ها حتا گاهی کلیسا را نیز آتش زدند و نابود کردند.

ده هزار نفر به‌طور روزانه کشته شدند. هفتاد درصد جمعیت قبیله‌ی توتسی و بیشتر از ده درصد جمعیت رواندا قتل‌عام شدند.

خشونت جنسی انجام گرفت و در حدود ۲۵۰ هزار زن و دختر مورد تجاوز قرار گرفتند که موجب به دنیا آمدن هزاران کودک شد.

هوتوها بیماران ایدز را از بیمارستان‌ها مرخص و تحت‌ عنوان گروه تجاوز به سراغ زنان توتسی فرستادند. در نتیجه هزاران بازمانده‌ی نسل‌کشی و کودکان حاصل از تجاوز، آلوده‌ی ویروس ایدز هستند.

در ماه جولای ۱۹۹۴ و با مداخله‌ی RPF که کنترل رواندا را به دست گرفت نسل‌کشی پایان یافت.

حدود دو میلیون هوتویی (هم شهروندان معمولی و هم آن‌هایی که در نسل‌کشی دخیل بودند) از ترس حملات انتقام‌جویانه به سمت کشورهای همسایه از جمله کنگو تانزانیا و بروندی سرازیر شدند.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که جنگجویان RPF پس از به دست گرفتن قدرت و کنترل، هزاران هوتو را به قتل رساندند. RPF اما انکار می‌کند.

دادگاه بین‌المللی جنایی برای روندا در نوامبر ۱۹۹۴ توسط سازمان ملل در تانزانیا برای پیگرد افراد دخیل در نسل‌کشی تشکیل شد.

منبع: اینترنت

https://akhbar-rooz.com/?p=30619 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x