جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روایت های متفاوت ترامپ و روحانی از پیش‌شرط های مذاکره‌ در نیویورک

اگر آن چه روحانی می گوید حقیقت داشته باشد، نشانه ی این است که حکومت اسلامی ایران کوچکترین تلاشی برای رفع تحریم های فلج کننده ی آمریکا انجام نمی دهد
روحانی و ترامپ در مجمع عمومی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و حسن روحانی رئیس حکومت اسلامی روایت های متفاوتی را از رد و بدل شدن پیام های پشت پرده، در زمان سفر روحانی به نیویورک، بیان کرده اند. ترامپ گفته است شرط ایران برای مذاکره با وی را که رفع تحریم ها بوده رد کرده است. رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران از من خواست تا برای دیدار تحریم‌های وضع شده علیه آنها را لغو کنم. من هم گفتم البته که نه!»

سخنان دونالد ترامپ در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در بازگشت از نیویورک اعلام کرد که دولت آمریکا با وعده برداشتن تحریم‌ها به وی پیام داده بود تا ملاقاتی بین او و دونالد ترامپ انجام شود.

حسن روحانی در بازگشت به تهران گفت: «آمریکایی‌ها تقریبا به همه سران اروپایی و غیر اروپایی پیغام داده بودند که ما آماده مذاکره‌‌ایم. درخواست آمریکا ‌قبلا این بود که مذاکره دو جانبه باشد یعنی دو رئیس جمهور با هم مذاکره کنند و بارها این موضوع را رد کرده بودیم.»

روحانی افزود: «اتفاقا سه نفر از آن ۱+۵ قبلی و ۱+۴ فعلی یعنی صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه هم در نیویورک بودند و همگی اصرار داشتند که این جلسه برقرار شود و آمریکا هم می‌گوید که من تحریم را برمی‌دارم.»

حسن روحانی تصریح کرد: «نکته دیگری که محل بحث بود این که چه تحریمی برداشته شود و آنها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را بر می‌‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی این که در فضای تحریم و در بقای تحریم و فضای مسموم فشار حداکثری، حتی اگر در قالب ۱+۵ بخواهیم با آمریکایی‌ ها مذاکره کنیم، هیچ‌ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.»

وی که روز دوشنبه به نیویورک سفر کرد در جریان ملاقات های خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار کرد.

حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرده بود که پاسخ ایران به مذاکره تحت تحریم «نه» است. در مقابل دونالد ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود: «تا وقتی رفتار رژیم ایران تغییر نکند نه تنها تحریم‌ها لغو نمی‌شود بلکه تشدید هم می‌‌شود.»

اگر آن چه روحانی می گوید حقیقت داشته باشد، نشانه ی این است که حکومت اسلامی ایران کوچکترین تلاشی برای رفع تحریم های فلج کننده ی آمریکا که مستقیما بر دوش مردم فشار می آورد، انجام نمی دهد و با اتخاذ موضع سرسختانه و بدون انعطاف هر گونه راهی برای لغو این تحریم ها را می بندد. سخنان روحانی نشانه ی دیگری است که حکومت ایران در به وجود آوردن این بحران و ادامه ی آن مسئولیت و اصرار دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=5868 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود
محمود
4 سال قبل

به نظرم داوری شما بی طرفانه نبود بدان دلیل که اگر جمهوری اسلامی روی موضع هم زمانی تعلیق تحریم و انجام مذاکره اصرار ورزید ؛ امریکا هم روی موضع انجام مذاکره و عدم تعلیق تحریم باقی ماند . یعنی دو طرف انعطافی نشان ندادند و تنها ایران مقصر نبوده است . ظریف چندی قبل خواستار تصویب همزمان پروتکل الحاقی درمجلس ‎ایران و لغو نهایی تحریمها درمجلس ‎آمریکا وامکان مذاکره در چارچوب ۱+۵ شده بود . روحانی هم گفته می شود اظهار داشت : اگر تحریم‌ها برداشته شود من آماده‌ام درباره تغییرات، الحاقات یا اصلاحات کوچک در توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنم . به این ترتیب می توان ادعا کرد بر خلاف داوری شما جمهوری اسلامی نرمش بیشتری نسبت به امریکا نشان داد . موضوع را اگر از زاویه منافع ملی در نظر بگیریم ؛ حکومت ایران باید بدون هیچ پیش شرطی مذاکره مستقیم با امریکا را می پذیرفت ان هم نه تنها الان بلکه همان اوایل که ترامپ مرتب می گفت از برجام خارج می شود . امریکا از تحریم لطمه ای نمی بیند اما مردم کشورمان روزگارشان مدام سخت تر می شود .

کیا
کیا
4 سال قبل
پاسخ به  محمود

ما یک چیز را می دانیم وآن دروغگوئی مسئولان خودمان است .
از طرفی ترامپ را هم همه می‌شناسند که روی حرف هایش که چندان منطقی هم نیست پافشاری دارد ،نمونه اش کره شمال است.
حال می ماند این نکته که تحریم ها به مردم فشار می آورد؟!؟
تا حدودی قابل فهم است یعنی با بر داشت تحریم ها کمی از فروش نفت و امکانات به مردم می رسد ولی عمده استفاده را رژیم سرکوب گر ولایت می برد.
حال تصمیم گیری با مردم است که کدام راه را بد یا بدتر را بپذیرند امکانی که سالیان سال است با آن طرف هستند.
من شخصا معتقدم انچه این حکومت را تضعیف کند در خط مثبت است و مردم ما راهی ندارند واز میان این آتش باید عبور کنند.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x