چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

روحانی: تعطیل کنیم مردم از گرسنگی و بیکاری به خیابان خواهند آمد

کرونا در ايران طغيان می کند. دولت نه برنامه ای برای مهار ابتلای مردم به ويروس کرونا دارد و نه تامين حداقل نيازهای معيشتی آنان. آمار کشته ها براثر بيماری کرونا به مرز 13 هزار نفر رسيده و رئيس جمهور سرگردان بين منافع گروهای مختلف می گويد تعطيل کنيم مردم از گرسنگی و بیکاری به خیابان خواهند آمد

امروز شنبه وزارت بهداشت ایران آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کووید ۱۹ در ایران را اعلام کرد که بر اساس آن طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۸ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که تعداد کل مرگ در ایران را به ۱۲ هزار ۶۳۵ نفر رسانده است..

به گفته ی سخنگوی وزارت بهداشت ایران: مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در ایران به ۲۵۵ هزار و ۱۱۷ نفر رسیده که ۲ هزار و ۳۹۷ نفر آنان در شبانه‌روز گذشته شناسایی شده‌اند.

طبق این گزارش ۳۳۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس سازمان بهزیستی ایران می‌گوید که از ۲ هزار ۵۳۱ مرکز این سازمان ۱۰۴ مرکز به کووید ۱۹ آلوده شده است و تاکنون ۱۳۳ نفر در مراکز بهزیستی جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین استانهای خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان شمالی در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، البرز، لرستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، زنجان، اصفهان، مازندران، گلستان و ایلام هم در وضعیت هشدار قرار دارند. در استان البرز معاون سیاسی استاندار می گوید: مراکز و مشاغل پرخطر برای یک هفته تعطیل می شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفته است که “راحت‌ترین کار این است که همه‌چیز بسته شود اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد.”

وی گفته است “اکنون نه زمان جشنواره است و نه زمان سمینار است” و “پاساژها و جاهای شلوغ باید براساس پروتکل کار انجام دهند. باید در سراسر کشور مراسم و اجتماع‌ها چه عزا چه عروسی چه مهمانی را ممنوع کنیم.”

پیش از این وزیر بهداشت در نشست اضطراری ستاد مقابله با کرونا با اشاره به گزارش های منابع امنیتی گفته بود: “گزارش‌های امنیتی برای ما می‌آید. این‌که دوستان از فقر و تهیدستی به سمت طغیان می‌روند، جدی است. رئیس جمهور و نیروهای امنیتی باید به معیشت و عدم شکل‌گیری طغیان فکر کنند.”

سعید نمکی وزیر بهداشت در این نشست از عدم توجه به مشکلات معیشتی مردم انتقاد کرده و گفت تنها ۳۰ درصد از بودجه یک میلیاردی وعده داده شده برای رسیدگی به معضلات دوران کرونا را دریافت کرده است. او درباره امکان «طغیان جدی» مردم هشدار داد.

وزیر بهداشت گفت که به شدت تحت فشار بوده است. فشار برای برداشتن محدودیت‌ها، بازگشایی مراکز اقتصادی و حملاتی که به او و دیگر مسئولان و خدمه بهداشتی شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به پیامد اجبار مردم به حضور در محل کار و رفت و آمد با وسایل نقلیه ی عمومی با ازدحام مسافر افزود: “نه اینکه ندانیم این بازگشایی آمار را افزایش خواهد داد نه اینکه نفهمیم وقتی مترو و اتوبوس یک سوم توان نقل و انتقال جمعیت را دارد با چنین پدیده‌ای مواجه نخواهیم شد، اینها جهل ما نبود بلکه ضعف ما و زانو زدن ما در مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت.”

جمهوری اسلامی تلاش می‌کند عدم اختصاص بودجه برای مقابله با کرونا، تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران و  همه مشکلات اقتصادی و معیشتی را به گردن تحریم‌های آمریکا بیاندازد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان درون نظام بارها به این واقعیت اشاره کرده‌اند که بخش عمده مشکلات اقتصادی و خزانه خالی ایران ناشی از فساد گسترده، تخصیص منابع مالی برای هزینه های نجومی برنامه تسلیحاتی و تنش زایی در منطقه  است. این سیاست باعث شده دولت ایران بودجه‌ای بسیار نازل برای تامین معیشت اقشار کم در آمد و فقر زده ی جامعه در نظر بگیرد که کفایت حداقل معیشت آنها را نیز نمی‌کند.

طی ماه های گذشته هم‌زمان با بحران کرونا، دولت آوار دیگری بر سر خانوارهای کارگری خراب کرد. دولت روحانی به جای کمک به کارگران و اقشار آسیب پذیر، در شورای عالی کار دست در دست کارفرمایان گذاشت و  از دستمزد ناچیز کارگران کم کرد؛ کارگران ساختمانی، روزمزدها، دستفروش‌ها، کارگران واحدهای صنفی و خدماتی، شاغلان غیر بیمه… همگی در بحران کرونا بدون هیچ درآمد و پشتوانه‌ای، به حال خود رها شدند. اقشاری که در شرایط دشواری کنونی با گذشتن از جان قادر به تامین نان روزمره نیستند. آسیب دیدگان اقتصاد کشور و پاندمی کرونا حتی نمی‌توانند به روال معمول با مسافرکشی، دستفروشی و…پول دربیاورند.

حالا رئیس جمهور به جای سخن گفتن از برنامه ای که پاسخگوی نیاز مردم و رفع گرسنگی آنان باشد، نسبت به آمدن مردم گرسنه و بیکار به خیابان هشدار می دهد. رئیس جمهور حکومت صدای کارگران هفت تپه را که از سه هفته پیش در حال اعتصاب و اعتراض هستند نمی شنود؛ کارگرانی که آماج سیاست دولت و فلاکت اقتصادی هستند.  

https://akhbar-rooz.com/?p=39827 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
3 سال قبل

مردم نهایتا راهی جز بخیابان بیایند و پایانی بر حکومت ناتوانان و شیادان غارتگر نهند،ندارند!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x