پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روحانی: شرایط باید عادی باشد؛ قرنطینه نداریم؛ نه امروز، نه بعد از آن

روحانی که یک بار در آغاز انتشار خبر ویروس کرونا در ایران گفته بود همه چیز باید عادی پیش برود، بار دیگر تاکید کرده است شرایط باید عادی باشد و چیزی به نام قرنطینه نه امروز و نه در ایام عید نداریم و خدمات طبق روال به مردم ارایه می شود

بسیاری از کشورهای جهان که با ویروس کرونا درگیر شده اند، از جمله چین که اکنون تقریبا این خطر را پشت سر گذاشته و نیز کشورهای اروپایی برای جلوگیری از گسترش این بیماری مناطقی و یا حتی کل کشور خود را قرنطینه کرده اند. با این حال در ایران علیرغم تقاضاهای فراوان مسئولان حکومت از قرنطینه کردن مناطق و شهرهای پرخطر منجمله قم خودداری کرده اند.

حسن روحانی که یک بار در همان آغاز انتشار خبر ویروس کرونا در ایران گفته بود: «همه چیز از روی شنبه عادی می شود»، بار دیگر تاکید کرده است چیزی به نام قرنطینه نه امروز و نه در ایام عید نداریم و خدمات طبق روال به مردم ارایه می شود، وی گفت: هرگونه محدودیت در ستاد ملی مبارزه کرونا در تهران تصمیم گیری می‌شود.

روحانی روز یکشنبه ۲۵ اسفند ماه پس از جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان «فعالان اقتصادی» با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست امروز گفت: در جلسه امروز موضوعات اقتصادی و اینکه موضوع کرونا در شرایط کسب و کار آنها تاثیرگذار بوده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: اولا تصمیم جمع بر این بود و بر این تاکید کردیم که شرایط اقتصادی، روند اقتصادی، تعامل مردم و فعالیت اقتصادی علیرغم اینکه با کرونا مواجه هستیم و پروتکل‌هایی را از نظر بهداشتی باید مورد توجه قرار دهیم باید عادی باشد و نگذاریم در زمینه فعالیت اقتصادی مشکلی ایجاد شود.

روحانی ادامه داد: البته در بعضی کسب و کارها به طور طبیعی مشکلاتی ایجاد کرده و ما در جلسه دنبال این بودیم بتوانیم به ‌آنهایی که در این شرایط دچار مشکل هستند، کمک کنیم.

روحانی اضافه کرد: دوم اینکه ما چیزی به نام قرنطینه نداریم اصلا اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند اصلا چنین چیزی وجود ندارد. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزادند.

 وی یادآورشد: خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید منتهی همه تلاش ما این است فعالیت اقتصادی و خدمات دولت به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند و یا اگر اقدامی انجام می‌شود در چهارچوب پروتکل بهداشتی باشد.

روحانی گفت: نسبت به اینکه کاری تعطیل شود، روز و ساعتی تعطیل شود، کسب خاصی مورد محدودیت قرار بگیرد، مرجع آن فقظ ستاد ملی در تهران است. استان‌ها به هیچ عنوان حق تصمیم گیری ندارند نه استانداران و نه بخش‌های بهداشتی. هرگونه محدودیت در ستاد ملی تصمیم گیری می‌شود بنابراین در استان‌ها در این زمینه نباید اقدامی صورت بگیرد.

کرونا در ایران وحشی‌تر شده؛ تهران برای مرحله جدید مقابله با کرونا آماده می‌شود

اندکی پیش از این سخنان حسن روحانی، رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از اجرای مرحله جدید مبارزه با این ویروس مرگبار در هفته جاری خبر داده و گفته بود تعطیلی ادارات و کنترل تمامی خودروها در مبادی ورودی و خروجی پایتخت از جمله آنها است.

دکتر علیرضا زالی عصر شنبه ۲۴ اسفند ماه در نشست با جمعی از هنرمندان درباره قرنطینه کردن تهران گفت: قرنطینه چند فاز دارد که فاز یک و دو در حال انجام است اما فاز سه که تعطیلی تمام ادارات و در خانه ماندن مردم به شمار می آید هنوز اجرا نمی شود.

وی یادآورشد: فاز چهار نیز قرنطینه کردن کامل شهر است اما فاز چهار در صورتی می تواند جوابگو باشد که فاز سه به خوبی اجرا شود.

زالی با بیان اینکه قرنطینه شهر (فاز ۴) اکنون نه مبنای علمی دارد و نه مناسب است اظهار داشت: قرنطینه سازی مطلق شهر جواب نمی دهد چرا که شهرها و استان های زیادی درگیر آن شده اند و اگر هم انجام شود تاثیری ندارد.

رییس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: اگر فاز سه اجرا نشود هر فردی که کرونا دارد می تواند دو تا ۲۰ نفر را مبتلا کند و در واقع اگر فرد مبتلا برای خرید به مغازه برود دو نفر و اگر در داخل مترو حضور پیدا کند می تواند ۲۰ نفر را آلوده کند.

  • کرونا در ایران وحشی تر شده است 

زالی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در ایران بر اثر این بیماری فوت کرده اند بیماری زمینه ای نداشتند گفت: هم اکنون بخش زیادی از ظرفیت بیمارستانی ما درگیر مقابله با این بیماری است و با تداوم این روند اگر همه ظرفیت بیمارستانی را نیز درگیر کنیم باز جوابگو نخواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون ما به دنبال این هستیم که ببینیم آیا ما در ایران و ایتالیا با یک ویروس وحشی نسبت به چین و سایر اروپا مواجه هستیم؟

رییس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره اینکه آیا این ویروس تغییر بیولوژیکی است؟ گفت: این یک ویروس کاملا سیاسی است و در این تردید نکنید.

  • کنترل تمامی خودروها در مبادی تهران 

زالی درباره کنترل مبادی ورودی و خروجی پایتخت گفت: بیشترین میزان مبتلایان در تهران کسانی هستند که به ترتیب از البرز، قم، کاشان و مازندران آمده اند. بنابراین باید سیاست های ما در بحث کنترل در مبادی ورودی و خروجی در محدوده غرب و شرق تهران شدیدتر باشد.

وی افزود: از فردا (امروز) در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران دستگاه های حرارت سنج مستقر خواهد شد که قادرند ۱۰۰ خودرو را در لحظه از طریق دوربین های حرارتی سنجش کنند.

زالی تصریح کرد: در صورتی که فردی علائم تب داشته باشد از ورود یا خروج وی جلوگیری می شود و باید به خانه و شهر خود برگردد.

رییس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره بکارگیری سوله های مدیریت بحران شهرداری برای استفاده بیماریان کرونایی نیز گفت: این سوله های شهرداری برای استفاده بیماران بعد از بهبودی و طی کردن دوران نقاهت است تا این دوره را به مدت ۹ روز در آنجا سپری کنند.

وی افزود: این کار برای جلوگیری از گسترش ویروس بسیار موثر است و اینگونه نیست که ظرفیت بیمارستانیمان پایین است یا ظرفیت کم داریم. از این سوله ها بعنوان بیمارستان استفاده می کنیم.

  • نوروز همه در خانه بمانند 

زالی تاکید کرد: امسال همه افراد باید دید و بازدیدهای نوروزی را کنار بگذارند به ویژه که بیماری کرونا نسبت به سالمندان رفتار خیلی بی رحمانه‌ای دارد.

وی به تعطیلی سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: امسال سفرهای نوروزی را باید تعطیل کنیم چرا که بهداشت فردی در سفر به حداقل می‌رسد و افراد آسیب پذیرتر می‌شوند.

https://akhbar-rooz.com/?p=22799 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x