سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

روح الله زم فعال سیاسی و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز اعدام شد – علی صمد

خبرگزاری میزان نزدیک به قوه قضائیه اعلام کرد، امروز صبح ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۹ حکم اعدام روح‌الله زم، فعال سیاسی و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در محلی نامعلوم به اجر در آمد. بنا به این گزارش خبرگزاری مذکور، دادگاه بدوی طی شش جلسه به ریاست قاضی معروف و جنایتکار صلواتی، ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات روح‌الله زم را از مصادیق «افساد فی الارض» تشخیص داده بود و حکم اعدام بر اساس آن موارد صادر شده بود. این ۱۳ اتهام در این گزارش «ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور؛ نشر اکاذیب به طور گسترده؛ معاونت در تخریب؛ معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور؛ برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری؛ همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری؛ اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی؛ مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف ایران، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶؛ مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم زدن امنیت کشور؛ مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده؛ توهین به مقدسات اسلام؛ تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی جرائم ارتکابی» عنوان شده است.

غلامحسین اسماعیلی در ۱۸ آذر ماه، خبر از تایید حکم اعدام روح‌الله زم در دیوان عالی کشور را داد. اجرای اعدام روح‌الله زم جنایتی دیگر از سلسله جنایت های جمهوری اسلامی است که مسئولان حکومت اسلامی ایران می بایست پاسخگوی آن باشند.

مجازات اعدام عملی ضد بشری است و اجرای آن را شایسته جامعه انسانی نمی دانند. هر انسان دمکرات و آزادیخواهی منطقا می بایست مخالف حذف زندگی در هر وضعیتی باشد و بدون هیچ شبهه ای برای لغو آن در ایران و جهان فعالیت کند. دفاع از حق زندگی، مبارزه برای اخلاقی کردن و عقلانی کردن قوانین کیفری و دموکراتیک کردن جامعه و دولت است. هر انسانی باید فعالانه از مواد سه و پنج اعلامیه جهانی حقوق بشر، که مجازات اعدام را تجاوز به حقوق بنیادی انسان می داند، حمایت همه جانبه کند.

دلیل اصلی اعدام روح الله زم
دلیل اصلی اعدام وحشیانه روح‌الله زم مدیریت یک رسانه پر طرف دار بوده است که در هیچ کشوری با حداقل آزادی بیان به عنوان جرم محسوب نمی‌شود. دادرسی و دادگاه روح الله زم بسیار غیر عادلانه و آدم ربایی از جمله دیگر جرائم جمهوری اسلامی در این جنایت می‌باشند.
در واقع دلایل اصلی انجام مجازات اعدام در حکومت اسلامی ایران، تقویت و حفظ و اقتدار نظام اسلامی از طریق ایجاد و تقویت ترس و وحشت در میان شهروندان کشور، حفظ نظم و کنترل جامعه، ترویج روحیه تسلیم پذیری و فرمانبری از قدرت حاکم، به سکوت و بی تفاوتی کشاندن مردم و جلب همکاری با تفکر حاکم، پرداخت هزینه های سنگین برای همکاری با احزاب اپوزیسیون، تقویت و تشویق انتقام جویی، نفرت و … می باشد.

تایید حکم روح الله زم در دیوان عالی کشور؛ در جلسات دادگاه چه گذشت؟

چرا باید مخالف اعدام بود؟
برای اینکه زندگی زیبا و مقدس است و هیچ کس حتی حکومت حق ندارد، آنرا حذف کند. به کارگیری خشونت راه حلی مناسب در برابر مخالفین نیست. اجرای مجازات اعدام به نفع خواسته خشونت، انتقام جویی، و به ضرر خردمندی و صلح در جامعه است. بسیاری از تحقیقات و مطالعات جهانی نشان داده است که مجازات اعدام از وقوع هیچ جرم و جنایتی جلوگیری نمی کند. در واقع مجازات اعدام به اندیشه بشر دوستی و به روح جهان مدرن امروز که حق حیات را برای همه انسان ها محترم می شمارد، بی توجهی همه جانبه می کند. مواد سه و پنج اعلامیه جهانی حقوق بشر، مجازات اعدام را تجاوز به حقوق بنیادی انسان می داند و با منطق و آمار می توان نشان داد که اعدام اجرای عدالت نیست، انتقام است و می بایست هر چه زودتر لغو شود!

چرا باید متحدا به حکم اعدام نه گفت؟
اپوزیسیون دمکرات و آزادیخواه باید در دفاع از حقوق انسانی هیچ خط و مرزی را جلوی خود و دیگران قرار ندهد. در مبارزه برای لغو مجازات اعدام، توقف شکنجه و آزار و اذیت زندانیان، و آزادی همه زندانیان سیاسی در ایران و دفاع از حق زندگی، لازم است نیروهای آزادیخواه با هر گرایش و نگرشی در این کارزار، دست همکاری به یکدیگر در جهت فعالیت مشترک دهند. ما می توانیم امکانات، ظرفیت ها و نیروهایمان را در عرصه های انسانی و حقوق بشری متمرکز کنیم تا صدایمان بهتر و بیشتر به گوش مردم کشورمان و جهانیان برسد. تا بلکه اعدام ها و دستگیری ها در ایران کاهش یابد. و هر اعدامی در ایران می بایست با هزینه سنگین همراه شود و رژیم نسبت به این امر آگاهی داشته باشد. فشارهای بین المللی و همکاری های اپوزیسیون دمکرات، آزادیخواه، سکولار و چپ می تواند تا حد زیادی حکومت را وادار کند که اعدام‌های سیاسی را متوقف کند.
اعدام همواره به عنوان یکی از شاخص‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران و جهان مطرح است. بنابراین مبارزه برای لغو کامل احکام اعدام و شکنجه و برای آزادی تمام زندانیان سیاسی و اجتماعی فقط با همراهی همه گروه های سیاسی، اجتماعی و مدنی، فرهیختگان، هنرمندان، نویسندگان، متقکران امکانپذیر خواهد شد. برای پیشبرد چنین امری، همکاری ها و فعالیت های مشترک بر اساس حداقل ها برای حمایت از کنشگران مدنی و سیاسی جنبش دمکراتیک و آزادیخواهانه کشورمان، نیاز لحظه کنونی کشور می باشد. به این نیاز امروز پاسخگو باشیم! امیدوارم که نسل های بعد و بعدی کشورمان، زندگی شان را در جهانی عاری از ستم، خشونت، شکنجه، قساوت، انتقام، نفرت، جنایت، اعدام، قتل و ترور بنا کنند و در مسیری گام بردارند که با زندگی همراه باشند و نه با مرگ، انتقام و کشتار …

علی صمد
۱۲ دسامبر ۲۰۲۰


*خبرگزاری میزان نزدیک به قوه قضائیه

https://www.mizanonline.com/

https://akhbar-rooz.com/?p=97057 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شيوا
شيوا
3 سال قبل

البته زندگی مقدس نیست چون داده ای قدسی نیست. ولی حق حیات حق طبیعی انسانی است.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x