شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روزنامه‌نگاران مستقل ایران: خبر زرد و امنیتی ایلنا برای کتمان تحقیر کارگران

Bildergebnis für تصاویر سم پاشی کارگران هفت تپه

خبر زرد و امنیتی ایلنا برای کتمان تحقیر کارگران ; ضدعفونی کردن نی‌بران هفت‌تپه با وایتکس

خبرگزاری ایلنا اخیراً خبری با عنوان «برخی با شایعه‌سازی به دنبال ایجاد اختلال در تولید و اختلاف میان کارگراننی‌برهفت‌تپه هستند.» که در آن مدعی شده است: «متاسفانه برخی عوامل خارجی با همراهی برخی کارگران این شرکت مرتبا با بهانه کردن موضوعات مختلف سعی در ایجاد اختلال در روند تولیدی و اختلاف در بین کارگران شرکت دارند. اخیرا نیز کلیپی از کارگران نی‌بر در فضای مجازی منتشر شده که کارگران را در حال ضدعفونی کردن خود نشان می‌دهد.» این خبر مربوط به فیلمی است که توسط اسماعیل بخشی، فعال کارگری نیشکر هفت‌تپه انتشار یافته و درباره نوع برخورد نامناسب با کارگران و نبود امکانات بهداشتی برای کارگران انتقاد شده است.

این اولین بار نیست که خبرگزاری ایلنا، سعی دارد تا اخباری مغرضانه، امنیتی و ضدکارگری درباره کارگران نیشکر هفت‌تپه به انتشار برساند و از برند «کارگری» خود برای اهداف امنیتی بهره ببرد. با اینحال خوشبختانه اینبار دم خروس بیرون زد. خبرگزاری ایسنا ، از زبان عدنان غزی، فرماندار شوش نوشته است: «فیلمی که از ضدعفونی کارگران نیشکر هفت‌تپه منتشر شده است، اقدام صحیحی نبوده است.» او از دستوراتی به کارفرما برای رعایت موارد بهداشتی گفته که در صورت عمل نشدن برخورد خواهد شد.

اینبار در پرونده‌سازی برای فعالان صنفی هفت‌تپه، بخت با خبرگزاری ایلنا یار نبود، چون خبرگزاری دانشجو نیز در خبری با عنوان «کارگران هفت‌تپه با سمپاش ضدعفونی شدند» ویدئوی بیشتری از برخورد نامناسب با کارگران نیشکر هفت‌تپه منتشر کرده است. جالب اینجاست که به گفته کارگران حتی تعدادی از کارگران برای درج مطالبه‌شان با خبرگزاری ایلنا، تماس گرفته بودند و این خبرگزاری عامدانه از درج خبر باز می‌زند.

به نظر می‌رسد خبرگزاری کار ایران قصد دارد از برند کارگری خود استفاده کند و لابه‌لای اخباری از مطالبات مردمی و کارگری، حق امتیاز ویژه پرونده‌سازی را نیز از آن خود کند. بیایید دقیق‌تر به خبر ایلنا نگاه کنیم. خبری که با معیارهای روزنامه‌نگاری نیز یک خبر زرد محسوب می‌شود و جا پای کیهان و خبرگزاری‌ فارس می‌گذارد. آیا پاسخگویی و طرح اتهام «ایجاد اخلال در تولید» که آشکارا در متون قضایی اخیر در #پرونده‌سازی علیه «#اعتصابات» کارگران به کار می‌رود، یک بیان گله ساده است یا یک عقده‌گشایی از فعال قدیمی نیشکر هفت‌تپه که از قضا به علت فعالیت کارگری و صنفی در هفت‌تپه در حدود یک سال از اعتراف تلوزیونی تا حبس و حکم سنگین و اخراج از کار را متحمل شد. آنهم شخصی که بیشترین متون بازجو-خبرنگارانه در دوران بازداشتش منتشر شد. آیا خبرگزاری‌ها مسئول «صدور حکم» هستند و باید درباره اخلال‌گر و شورش‌گر و غیره گزارش صادر کنند؟ این ادامه وظیفه‌ای نیست که پیشتر خبرگزاری‌هایی چون فارس، تسنیم و مهر و‌‌‌… بر عهده داشتند، اما از قضا ایلنا نیز مسئولست‌های خودش را دارد. البته خبرگزاری ممکن بود “نبود تجهیزات” را تکذیب کند اما این جمله که «برخی عوامل خارجی با همراهی برخی کارگران این شرکت مرتبا با بهانه کردن موضوعات مختلف سعی در ایجاد اختلال در روند تولیدی و اختلاف در بین کارگران شرکت دارند.» بحث دیگری است.

اگر از قضا خبرگزاری‌های دانشجو و ایسنا واقعیت ماجرا را منتشر نمی‌کردند، چه می‌شد؟ این تاکید نیز ضروری است، این اولین بار نیست که این خبرگزاری اقدام به انتشار چنین اخبار زرد و امنیتی در مورد کارگران هفت‌تپه می‌کند. به نظر می‌رسد که این روزها اخلاق حرفه ای و اطلاع رسانی دور از سانسور به حلقه مفقوده در فعالیت رسانه ای بدل شده است. کارگران و فعالان صنفی هفت‌تپه از برخورد نامناسب در ضدعفونی با کارگران بخش نی‌بر که از قضا کارگران فصلی هستند، اطلاع رسانی کرده اند. بنابر اظهار شاهدان عینی، آنچه تحت عنوان ماده ضدعفونی کننده کارگران در این ویدیو مورد استفاده قرار گرفته است و خبرگزاری کار ایران آن را ستایش برانگیز خوانده، محلول وایتکس بوده که علی رغم آگاهی عموم به مضرات آن برای انسان به سر، صورت و بدن کارگران پاشیده می شود. علاوه براین، ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی مناسب تهیه نشده و با دستگاه‌های مخصوص سمپاشی ضدعفونی شده‌اند. به هرحال، برخورد انسانی با کارگران، یک مطالبه صنفی است و طبق هیچ منطقی نمی‌تواند بهانه‌ای برای «اخلال در تولید» که یک اتهام امنیتی برای «اعتصابات» در دستگاه قضایی در سال‌های اخیر بوده، به حساب آید؛ آیا نویسنده خبر از این موضوع بی‌اطلاع بوده؟ بعید به نظر می‌رسد.

روزنامه‌نگاران مستقل ایران

https://akhbar-rooz.com/?p=22518 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x