پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روز جهانی پناهجویان، یک درصد مردم جهان آواره اند

مبارزه برای جهانی بدون مرز ( افغانستان- ایران): ۲۰ ام ژوئن ”روز جهانی پناهجویان” از طرف سازمان ملل تعیین شده است. هم اکنون بیش از ۸۲ میلیون نفر از مردم جهان بر طبق آمار سازمان ملل آواره اند که بیش از یک درصد مردم جهان را در بر می گیرد. رقمی که در عرض ده سال گذشته دوبرابر شده است. این رقم علیرغم آنست که بسیاری از کشورهای جهان درهای خود را به خاطر سیاست های ضد پناهجویی و همچنین به علت پاندمی کرونا  بر روی پناهجویان بسته اند. در حدود نیمی از این آوارگان در کشور خود آواره اند.  حدود ۴۰ درصد آن  را کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند. لازم به یادآوری نیست که این آوارگی و جابجایی عمدتا از کشورهای جهان سوم است و سهم کشورهای پیشرفته بسیار ناچیز است. در حدود دو سوم آوارگاه متعلق به کشورهایی هستند که در معرض جنگ و یا در معرض بحران شدید اقتصادی قرار داشته اند، کشورهایی مانند، سوریه، افغانستان، سودان، یمن و ونزوئلا و همچنین کشورهای آفریقایی که در دهه گذشته هم در معرض جنگ و هم در معرض بحران اقتصادی بوده اند. اما دردناک تر این که ۴۰ درصد آوارگان را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.

نمی توان از روز پناهجویی نام برد و از درد و رنج هایی که پناهجویان در مسیر راه با آن روبرو شده و می شوند، یاد نکرد. مسیری که پناهجویان مجبورند در آن با پستی و بلندی های طبیعت و گرسنگی و تشنگی با سرما و گرما، روبرو شوند. در این میان آب های مدیترانه یکی از خطرناک ترین راه ها برای کسانی بوده که راه اروپا را در پیش گرفته اند. به گونه ای که  دریای مدیترانه نام گورستان پناهجویان را به خود گرفته است. ازسال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰ هزار از پناهجویانی که به امید فرار از جنگ و فقر در تلاش بودند خود را به مکان امنی برسانند در دریای مدیترانه غرق شدند. ۲۰ هزار نفر کشته، که مسئولیت این کشتار بیش از همه  به سیاست های ضدپناهجویی اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای اروپایی مانند انگلستان بر می گردد. آنها نه تنها مرزهای خود را بسته اند بلکه کمک به پناهجویانی که در حال غرق می باشند را به این دلیل که درسی برای دیگران باشد قطع کرده اند. پناهجویان در مسیر پرمخاطره خود با جانوران خطرناک دیگری روبریند که یا قاچاقچیان انسان نامیده می شوند و یا مرزبانان و مامورین مهاجرت کشورهای مسیر. آنها با سوءاستفاده از موقعیت ضعیف پناهجویان به ضرب وشتم و دزدی و غارت متعلقات پناهجویان می پردازند در این میان بخصوص پناهجویان زن بشدت در خطر تجاوز و آزار جنسی قرار دارند.

 پناهجویان: آنانیکه به اجبار به دلیل گریز از مسایل سیاسی و به خاطر مبارزه یا مخالفت با حاکمین در قدرت و یا تحت تعقیب بودن  مجبور به ترک کشور و دیار خود می شوند. اما عاملی که بیش از هر چیز دیگر موجب آواره شدن مردم در یک قرن اخیر شده، جنگ های امپریالیستی و جنگ های نیابتی امپریالیستی که با رقابت بین امپریالیست ها و مبارزه برای کنترل جهان رقم می خورد که در یک قرن اخیر همواره در نقاط حساس دنیا از جمله در خاورمیانه و افغانستان  وجود داشته است. مردم این مناطق پیوسته متحمل دردها و رنج های فراوان شده اند. در هر یک از این جنگ ها میلیونها نفر آواره شده و به کشورهای همسایه و یا در نقطه ای دیگر در داخل کشور پناه برده اند که در اکثر موارد مجبور بوده اند در بدترین شرایط به زندگی ادامه دهند. داستان زندگی این پناهجویان حکایتی است از دردها و رنج های بیشمار.

واقعیت این است که کشورهای امپریالیستی علاوه بر تحمیل جنگ و حمایت از حکومت های فاشیستی و مستبد، با جهانی شدن هر چه بیشتر سرمایه عامل دیگری رابرای پناهجویی توده های مردم فقیر بوجود آورده اند. جهانی شدن سرمایه باعث تخریب و به هم زدن ساختار اقتصادی کشورهای جهان سوم و در نتیجه به فقر و بیکاری و نابودی زندگی میلیون ها نفر منجر شده است. این تخریب اقتصادی و فقر باعث مهاجرت میلیون ها نفر از شهر و روستای خود به محل دیگری برای یافتن کار و محلی برای زندگی شده است. مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها و بوجود آمدن حلبی آبادها در ابعاد وسیع در بیشتر نقاط جهان در اطراف شهرهای بزرگ و در کشورهای جهان سوم بوجود آمده است. این حاشیه نشینان ویا حلبی آباد نشینان هر چند با آوارگی فاصله چندانی ندارند اما در آمارهای آواره گان جهان به حساب نمی آیند.

با گذشت زمان به آوار گان و مهاجرین در اثر تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست نیز افزوده می شود. کارکرد سرمایه یکی از مهمترین و عمده ترین عوامل در تخریب محیط زیست است که نه  تنها آینده بشریت و کل کره زمین را در معرض خطر گذارده است بلکه هم اکنوی بسیاری به علل گوناگون ازجمله گرم شدن و خشکسالی و بی آبی مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند.

علیرغم اینکه قدرت های بزرگ سرمایه داری و وابستگان آنها در کشورهای جهان سوم و بطور عموم کارکرد سرمایه جهانی مهمترین عامل مهاجرت ها در این ابعاد هولناک بوده است، اما راندن و مقابله با پناهجویان و در مواقعی جنگ علیه پناهجویان به یک سیاست مشخص کشورهای قدرتمند سرمایه داری مبدل شده است. آنها در اکثر مواقعی که از پناهجویان نام می برند، می خواهند از ”مشکلاتی” که آفریده اند یاد کنند و یا هنگامی که می خواهند قوانین ضد پناهجویی را وضع کنند.

برخورد ترامپ و دولت او علیه پناهجویان و رفتار وحشیانه با کودکان پناهجویان و حتی شلیک گلوله به سمت پناهجویان نمونه چنین سیاستی است. اما  اگر چه بایدن و بقیه سیاستمداران غربی و کشورهای قدرتمند بصورت روشنی آن سیاست را به پیش نبرده اند اما سیاست هایشان عملا تفاوت اساسی با سیاست های ترامپ ندارد. همچنین در کشورهای غربی سیاست های ضدپناهجویی به صورت روز افزونی به همان جهت سیاست های ترامپ و حتی در مواردی فراتر از آن می رود. سیاست دولت استرالیا علیه پناهجویانی که از طریق قایق به طرف استرالیا رفته اند این است که آنها را در جزایر دورافتاده تحت بدترین فشارها و شکنجه روحی قرار دهند. اخراج پناهجویان از کشورهای غربی از جمله در آلمان، دانمارک، اتریش و… در حال افزایش است. در انگلستان وزیر دست راستی کشور پرتی پاتل جنگ تمام عیاری را علیه پناهجویانی که به انگلستان وارد می شوند آغاز کرده است. علیرغم اینکه چندین  بار اقدامات و طرح های او با رای دادگاه ها متوقف شده است اما او و دولت بوریس جانسون در تلاش اند تا قوانین پناهجویی را هر چه بیشتر به ضدپناهجویان تغییر دهند.

این اوضاع باید تغییر کند. موضوع پناهجویی تا زمانی که شرایط و زمینه های آن یعنی جنگ ها و رقابت های امپریالیست ها وجود دارند، تا زمانی که دولت های مستبد و دیکتاتور توسط کشورهای قدرتمند مورد حمایت مستقیم و غیرمستقیم قرار می گیرند، تا زمانیکه سرمایه داری جهانی با عملکرد خود به سلطه گری خود در کشورهای جهان سوم ادامه می دهد، هم تعداد پناهجویان افزایش می یابد و هم  پناهجویان در شرایط اسفناک کنونی و حتی بدتر قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر تنها راهی که می توان این شرایط را تغییر داد که جهانی بدون ستم و استثمار و بدون مرز پدیدار آید. مبارزه برای آن جهان یک امر ضرور برای همه ماست.

۲۰ ژوئن (جون) ۲۰۲۱

https://akhbar-rooz.com/?p=117131 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x