جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روسیه: آماده همکاری کامل با آلمان بر سر وضع جسمی ناوالنی هستیم

کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه آماده است تا به طور کامل با آلمان درباره وضعیت جسمی الکسی ناوالنی همکاری کند.

برلین روز چهارشنبه اعلام کرد که براساس نتایج آزمایش های پزشکی الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با نوعی گاز شبیه به نویچوک مسموم شده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به این خبر اظهار داشت: «ما آماده و علاقمند هستیم تا با آلمان در این مورد کاملا همکاری کنیم و تبادل اطلاعات انجام دهیم.»

وی در عین حال گفت که آلمان به طور رسمی روسیه را در جریان نتیجه گیری های خود قرار نداده است. بسیاری از کشورهای غربی پس از آنکه آلمان از مسمومیت الکسی ناوالنی با گاز اعصاب سخن گفت به این خبر واکنش نشان داده اند. فرانسه استفاده از گاز اعصاب علیه الکسی ناوالنی را «تکان دهنده و غیرمسئولانه» دانست. کاخ سفید نیز مسمومیت الکسی ناوالنی با گاز اعصاب را «بسیار مشکل ساز» توصیف کرد.

اتحادیه اروپا استفاده از گاز اعصاب علیه الکسی ناوالنی را اقدامی «حقیر و بزدلانه» خواند. این در حالی است که وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه سفیر روسیه را برای ادای توضیح درباره وضع جسمی الکسی ناوالنی احضار کرد. حمله با گاز اعصاب به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در خاک بریتانیا دو سال پیش تنش زیادی در روابط لندن با مسکو ایجاد کرد.

ایتالیا از روسیه خواسته است تا با «سرعت» و «شفافیت» مسئولان حادثه روی داده برای الکسی ناوالنی را معرفی کند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز از روسیه خواسته است تا درباره استفاده از گاز اعصاب علیه الکسی ناوالنی تحقیق کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد گفته که استفاده از گاز اعصاب علیه الکسی ناوالنی با هدف «ساکت» کردن او صورت گرفته است.

از سوی دیگر نزدیکان الکسی ناوالنی تاکید کرده‌اند که تنها «حکومت روسیه» امکان استفاده از نویچوک و گازهای اعصاب مشابه را دارد. الکسی ناوالنی حدود دو هفته پیش در شهر امسک در سیبری به کما رفت و به بیمارستان منتقل شد. او به اصرار نزدیکانش با یک فروند هواپیمایی که آلمان فرستاده بود به برلین منتقل شد. پزشکان روس در ابتدا با انتقال الکسی ناوالنی به آلمان مخالفت کرده بودند اما در نهایت اجازه دادند تا او به بیمارستانی در برلین منتقل شود.

شماری از شخصیت های روس طی سال‌های گذشته یا مسموم شده‌اند یا علت احتمالی وخامت حال آنها مسمومیت عنوان شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=45286 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x